Mașinile hibride nu mai reprezintă, de ani buni, vreo noutate. Cu toate acestea, Mazda a reușit să atragă atenția tuturor când a anunțat varianta plug-in hybrid a crossover-ului MX-30. Motivul? Motorul pe benzină care are rolul de generator pentru sistemul electric nu este cu piston, ci rotativ, Mazda încercând astfel să reînvie o tradiție care datează încă din anii '60.

Salonul Auto de la Bruxelles este martorul unei premiere mondiale la standul Mazda, niponii prezentând lumii un model despre care s-a discutat îndelung. Încă din 2020, când MX-30 a fost prezentat sub forma unui crossover compact full-electric, s-a vorbit despre versiunile hibride. Un model mild hybrid a fost primul care s-a alăturat gamei iar, mai apoi, în toamna lui 2020 a fost confirmată și o variantă plug-in hybrid care avea să readucă în actualitate motorul rotativ care a fost, inițial, apanajul automobilelor NSU.

În anii '60, Mazda a început să producă mașini cu astfel de motoare, bazate pe ideile lui Felix Wankel, sub licență NSU. După un model cu două locuri, Cosmo Sport, au urmat mașini compacte și economice, RX-3 „Savanna” și RX-2. Pasionații își amintesc, însă, modelele mai puternice arondate unui nume devenit mitic: RX-7. Ultimul model Mazda cu motorizare Wankel a fost RX-8 care a ieșit din producție în 2012. În această perioadă, Mazda a demonstrat calitățile tehnologiei câștigând mai multe curse de anduranță cunoscute, respectiv cea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps, dar și cea de 24 de ore de la Le Mans.

Mazda MX-30 primește o gură de aer proaspăt prin motorul rotativ

Când versiunea 100% electrică a fost lansată, autonomia nu s-a numărat printre punctele sale forte, americanii raportând că nu poți spera la o călătorie mai lungă de 160 de kilometri cu bateria plină, iar această distanță se micșora simțitor la ritmul traficului de autostradă (datelere europene sugerează că bateria de 3 kWH oferă o autonomie de 200 de kilometri). Nici accelerația nu era fantastică, modelul compact având nevoie de aproape zece pentru a atinge 100 km/h. Prin comparație, modele similare, cum este Peugeot e-2008, poate parcurge 300 de kilometri între reîncărcări.

Noua versiune nu oferă o autonomie electrică mai mare, dar iese în evidență grație utilizării unui range extender unic în industrie. Conform cifrelor oficiale, mașina poate merge 85 de kilometri în modul electric, deoarece bateria nu este foarte mare - doar 17,8 kWh. Mazda a comunicat că această autonomie s-a numărat printre țintele impuse pentru acest model, japonezii luând în calcul studii făcute cu privire la distanțele străbătute zilnic de clienții săi din marile orașe.

Ca o paralelă, și Dacia a realizat astfel de studii, pentru a susține autonomia oferită de modelul Spring. Astfel, compania a anunțat că „datele obținute prin serviciile conectate au permis măsurarea unor indicatori-cheie” iar printre aceștia se numără și comportamentul șoferilor. Conform Dacia, „traseele cotidiene au în medie 31 de kilometri iar viteza medie de deplasare este de 26 km/h.” Dacă aceste date ar fi valabile și în cazul clienților Mazda, atunci autonomia lui MX-30 e-Skyactiv R-EV este optimă.

Performanțele oferite de Mazda MX-30 sunt îmbunătățite de motorul rotativ

Mazda MX-30 nu area prea multă putere în varianta 100% electric - doar 141 de cai putere (105 kW). În schimb, versiunea e-Syactiv R-EV oferă 171 de cai putere electrici și 260 Nm. În plus, motorul Wankel oferă alți 74 de cai putere (începând de la doar 4,700 rpm), iar acest agregat este unul cu un singur rotor, fiind cu 15 kilograme mai ușor decât motorul cu două rotoare folosit pe Mazda RX-8.

Viteza maximă este de 140 km/h, iar accelerația de la 0 la 100 km/h durează 9,1 secunde. Folosind modul de încărcare rapidă, prin conectarea la un fast charger DC (putere de cel puțin 36 kW), MX-30-ul hibrid își încarcă bateria de la 20% la 80% în doar 25 de minute. Cu un charger AC clasic de 11 kW, procesul durează aproximativ 50 de minute. Mazda susține că motoarele Wankel reprezintă o componentă importantă a planului său de electrificare, dar n-a oferit informații cu privire la vreun model sportiv cu acest tip de motorizare pe viitor. Ceea ce este clar este că MX-30 va fi disponibil în Europa din această primăvară cu un preț de pornire de 38.150 de euro.

Sursa foto: Mazda

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri