Deși românii încă speră să vadă tricolorul în dreptul unui pilot care aleargă în Campionatul Mondial de Formula 1, această premieră se lasă așteptată. Chiar și așa, în 2023, un român va concura într-o cursă care este mai populară ca orice Grand Prix: cursa de 24 de ore de la Le Mans. Filip Ugran, un pilot de doar 20 de ani, va concura pentru cunoscuta echipă Prema în Campionatul Mondial de Anduranță care include și celebra cursă franceză.

Ediția centenară a cursei de 24 de ore de la Le Mans, cea mai cunoscută întrecere de anduranță din lume, va avea un român pe lista de start. Filip Ugran, pilot care tocmai a făcut trecerea la competițiile de anduranță după mai mulți ani petrecuți în monoposturi, va debuta în Campionatul Mondial de Anduranță (FIA WEC) în acest sezon și va lua parte și în cursa de o zi și o noapte ce se desfășoară pe Circuit de la Sarthe. Românul încheie, astfel, o pauză extrem de lungă, căci niciun român n-a mai alergat la Le Mans din perioada interbelică. Am mai avut, însă, români prezenți la start în competițiile suport.

Toți piloții pe care Prema îi aduce în FIA WEC în 2023 - inclusiv foști campioni și piloți din F!

Publicația Autosport.com a prezentat cele două echipaje pe care italienii de la Prema le vor angaja în acest sezon al FIA WEC care va începe în luna martie, în Statele Unite. Astfel, formația care se află în cercul de influență Ferrari, fiind o adevărată pepinieră de talente ce fac parte din Academia constructorului italian, a pregătit un mix de piloți experimentați, dar și debutanți, încercând să bifeze toate căsuțele posibile. Cele două mașini ORECA 07 vor concura la categoria LMP2 care este monopolizată de acest model al constructorului francez care, în trecut, a construit și Dacii de raliu.

Cu cine va concura Filip Ugran la Le Mans

Echipajul cu numărul 9 de concurs va fi format din Bent Viscaal, câștigător de cursă în Formula 3, Filip Ugran și Juan Manuel Correa, fost pilot de dezvoltare al Alfa Romeo în Formula 1. Cel din urmă a revenit în competiții anul trecut după o lungă perioadă de convalescență. Ugran este cel mai tânăr din această tripletă, americanul Correa și olandezul Viscaal având, ambii, 23 de ani. Crescut într-un spirit occidental, târgumureșeanul Filip a concurat în trecut în Formula 4, Formula 3, și Euroformula Open. El și-a trecut în cont victorii în camipnatul spaniol de Formula 4, dar și cel italian.

Mai recent, în 2022, Ugran a făcut trecerea către prototipuri, o mișcare des întâlnită din partea tinerilor piloți care realizează că nu mai pot continua în drumul către Formula 1 din diferite motive. Românul a bifat două participări în Seria Europeană Le Mans (European Le Mans Series - LMP2) cu un prototip ORECA 07 identic cu cel pe care-l va pilota în toate cele șapte cursele din FIA WEC în acest an. Cu un loc 8 la debut, la Spa-Francorchamps, respectiv un loc 5 pe circuitul Algarve-Portimao, Ugran i-a convins pe cei de la Prema care-i oferă o șansă să se afirme în cadrul echipei care a terminat pe doi la Le Mans anul trecut, la clasa LMP2.

„Sunt foarte bucuros să anunț că voi concura pentru Prema în FIA WEC în 2023, o echipă cu o istorie atât de bogată și atât de multe rezultate fantastice,” a declarat Ugran, în linie cu bucuria spuselor colegilor săi. Trebuie menționat și că Prema are piloți de calibru și în ORECA-ul cu numărul 63. Mașina va fi pilotată de fostul pilot Red Bull din F1 Daniil Kvyat, alături de Doriane Pin și pilotul de uzină Lamborghini Mirko Bortolotti. Colegul său, Andrea Caldarelli, îi va ține locul călduț americanului Correa la Sebring unde acesta nu poate fi prezent.

Echipa Prema, o alegere foarte bună pentru Filip Ugran

Prema Powerteam este o formație care a dat multipli campioni în diverse formule de monoposturi în ultimii ani. Echipa a făcut, însă, trecerea către anduranță doar anul trecut. Chiar și așa, Prema a obținut titlul în sezonul european de debut, Jose Manuel Correa fiind printre piloții folosiți în ELMS în 2022 când echipa a câștigat de patru ori, obținând cinci podiumuri din șase starturi. Rezultatele sugerează că Prema va avea succes în primul său sezon integral în FIA WEC, sezon ce bifează prezențe la Spa și Algarve, circuite cunoscute de Ugran. În plus, românul va concura la Monza, Fuji, Bahrain - pe lângă Le Mans și etapa de debut de la Sebring.

Filip Ugran la bordul unui ORECA identic cu cel pe care-l va pilota în 2023 - Foto: Mihnea Tatu

Cursele din WEC sunt lungi, majoritatea având o durată de șase ore (de trei ori mai lungi decât cel mai lung GP de Formula 1 posibil). Există, însă, și o etapă de 8 ore și una de 1.000 de mile, anume cea de deschidere. Prema a avut succes, cum spuneam, în competițiile de monoposturi inferioare în are cursele sunt scurte, dar trecerea la curse lungi nu a afectat rezultatele echipei. Uitându-ne în urmă, Prema are titluri în Formula 2, Formula 3, Formula 4 (diverse campionate), dar și în Formula Regional European Series. Printre numele grele care au concurat alături de Prema se numără Charles Leclerc, Nyck de Vries, Oscar Piastri și Mick Schumacher. Toți sunt sau au fost în Formula 1.

Românii, o prezență episodică în cea mai mare cursă din lume

Americanii vor spune că Daytona 500 sau Indianapolis 500 sunt cele mai mari curse din lume, dar cei care măsoară prezența la fața locului confirmă că întrecerea de la Le Mans este cea mai mare din lume, iar anul trecut aproape un sfert de milion de fani au umplut împrejurimile traseului de 13,6 kilometri. În 2023 vor fi, probabil, chiar mai multă lume deoarece vorbim de ediția centenară a cursei. Aceasta nu va fi și cursa cu numărul 100 căci Al Doilea Război Mondial, dar și grevele francezilor au dus la anularea mai multor curse, ediția din 2023 fiind a 91-a din 2023 și până în prezent.

Prince Nicolae of Romania at the 1933 24 Hours of Le Mans.jpgPrințul Nicolae alături de Duesenberg-ul pe care l-a folosit la Le Mans - Foto: Wikimedia Commons

Privind în urmă, românii au avut un rol vizibil în anii formatori ai cursei, mai mulți nobili și oameni cu stare din perioada interbelică alegând să ia parte la cursa de la Le Mans. Cel mai bun rezultat al unui echipaj 100% românesc le aparție lui Ionel Ghica-Cantacuzino și Gheorghe Ghica-Cantacuzino. Cei doi au încheiat pe poziția a patra în 1928, aceasta fiind și prima participare românească. Cei doi nobili au pilotat un Chrysler cu suport oficial, fiind surclasați doar de o altă mașină cu specificație similară.

Ultimele participări românești în cursa de la Le Mans îi aparțin Prințului Nicolae, fratele mai mic al Regelui Carol al II-lea. Acesta a concurat de două ori la Le Mans, în 1933 și în 1935, ratând ediția din 1934 când trebuia să piloteze alături de americanul Whitney Straight. Din păcate, Nicolae n-a ajuns niciodată la sosire, echipajul său fiind descalificat în 1933 deoarece a alimentat prea devreme. Ulterior, în 1935, Duesenberg-ul său Model J a abandonat. Un alt Duesenberg care a aparținut lui Nicolae se află în continuare în România, în incinta Muzeului Național Tehnic Dimitrie Leonida din Parcul Carol. Acel exemplar are o altă istorie, fiind o mașină care a participat la cursa Indianapolis 500.

Sursa foto: Prema, Mihnea Tatu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri