Șeful BMW, Oliver Zipse: Comisia Europeană nu susține cu adevărat benzina sintetică

Sursǎ foto: BMW

Șeful BMW, Oliver Zipse: Comisia Europeană nu susține cu adevărat benzina sintetică

CEO-ul BMW, Oliver Zipse, este de părere că oficialii Comisiei Europene prezintă opiniei publice o „falsă soluție” printr-o aparentă deschidere față de așa-numiții e-fuels. Este vorba de benzina sintetică, pe care BMW și alți producători o susțin pentru a fi exceptată de la interdicția de a comercializa mașini noi cu motoare termice în interiorul Uniunii Europene, după 2035. „Este nevoie de investiții [pentru combustibili sintetici],” susține Zipse, conform Automotive News.

Omul de la cârma producătorului bavarez este de părere că mai marii de la Bruxelles nu-și doresc, în realitate, să susțină combustibilii sintetici „verzi” ca parte a soluției de decarbonizare a parcului auto european începând din 2035. Zipse spune că ceea ce Comisia Europeană prezintă ca o portiță pentru e-fuels, este de fapt o „falsă soluție”, pentru că nu vine la pachet cu un plan clar de investiții menite să sporească accelerat capacitățile europene de producție pentru benzina nepoluantă.

Partidul Popularilor Europeni, din care face parte și șefa CE, Ursula von der Leyen, pare a fi de partea e-fuels, iar parlamentarii acestei formațiuni speră să facă loc și combustibilor alternativi pe piață după 2035. Discuția este, de fapt, mai veche, căci o portiță în acest sens s-a deschis încă de acum doi ani când discuțiile pe acest subiect au fost demarate. La acel moment se spunea că, cel mai probabil în 2026, se va face o analiză în legătură cu nivelul de dezvoltare al e-fuels, deoarece Comisia își dorea ca orice benzină sintetică să aibă emisii „net-zero” de carbon, adică să nu emită CO2 deloc - ceea ce nu este totuna cu „carbon neutral” - care înseamnă că emisiile de carbon făcute în mersul mașinii nu depășesc cantitatea de carbon extrasă din atmosferă în procesul de fabricație al combustibilului în cauză.

BMW, ca și alte mărci nemțești cum e și Porsche, susține acceptarea e-fuels după 2035, iar Zipse spune că interdicția asupra motoarelor termice s-ar păstra de facto dacă nu se investește cu simț de răspundere pentru a constri un ecosistem al benzinei sintetice. În trecut, ZIpse a spus că nu e de acord cu concentrarea unifocală a CE pe mașinile electrice ca soluție de decarbonizare a traficului rutier, avertizând la un moment dat că trecerea prea brutală spre EV-uri, în lipsa modelelor ieftine, ar putea face ca mulți oameni să rămână fără soluții de mobilitate personale.

Există și șefi din sectorul auto care nu susțin soluția e-fuels. De pildă, șeful mărcii Volkswagen, Thomas Schaefer, a descris benzina sintetică drept „zgomot fără folos” și consideră că utilizarea resurselor deja limitate (atât ca și fonduri, dar și ca energie) spre dezvoltarea și producția de e-fuels ar fi o greșeală în contextul luptei Uniunii Europene de a avea o postură puternică în tranziția către EV-uri.

Personalizate pentru tine