27 imagini
Lamborghini a făcut un prim pas către o nouă realitate prin prezentarea înlocuitorului lui Huracan, cel mai ieftin Lamborghini cu două uși din micro-gama mărcii italiene. Numele noului model este Temerario, dar ce iese în evidență este fișa cu performanțele. Vorbim de 920 cai putere dintr-un V8 hibrid de 4,0 litri care permite, cu ajutorul a trei motoare electrice, o viteză maximă de 340 km/h. Dacă ăsta e „Baby Lambo”, atunci Revuelto ar trebui să mai treacă pe la sală.
După Revuelto, Lamborghini continuă schimbarea la față a familiei sale de modele cu Temerario, un model care împarte unele elemente stilistice, dar și latura hibridă. Totuși, mașina are menirea de a-l înlocui pe venerabilul Huracan (lansat acum aproape 11 ani), deci va fi mai accesibilă și mai puțin potentă ca Revuelto. Chiar și așa, Temerario se apropie mult, amenințător de mult de „fratele” său mai mare încă de la început.
Cum arată Lamborghini Temerario și de ce se numește așa
Să începem cu denumirea. Numele Temerario vine de la aceeași agenție românească de naming, Namzya, ca și în cazul lui Revuelto, Lanzador și Invencibile. Când îți calibrezi pronunția, poți reține că limba-sursă este tot spaniola, ca în cazul tuturor numelor din istoria mărcii italiene. Chiar și așa, legătura cu taurii de coridă s-a frânt între timp, iar Lamborghini are niște inițiale proprii prin care face referire la Temerario - HPEV sau High-Performance Electrified Vehicle, adică automobil electrificat de înaltă performanță. Asta de parcă aspectul exterior nu ne sugera deja dinamism și putere.
Că tot vorbim de design, el este unul evolutiv, nu o revoluție. Partea frontală aduce cu un Huracan, mai ales dacă te uiți la linia capotei față, dar forma deschizăturii pentru faruri pare cumva dintr-un „film” ceva mai retro. Proiectoare sub forma unor LED-uri umplu gurile de aer generoase din bară, atât de mari încât te întrebi cum vor fi și mai agresive versiunile ulterioare mai puternice. În spate, aspectul „naked” vine de pe arborele genealogic al lui Invencibile, dar cu niște diferențe. Globurile optice LED, dacă le putem spune astfel, sunt câte unul pe fiecare parte și, în contrast cu Revuelto, evacuarea mare este doar una singură, centrală.
Per total, internetul s-a grăbit să facă paralele între acest nou model și altele existente, acuzând proiectanții exteriori ai Lamborghini de letargie, plictiseală sau lipsă de imaginație. Aceiași fani, probabil, n-au observat progresia vizuală a celor trei (3) mașini Pagani făcute din 2001 încoace. Corect, stilul wedge are 50 de ani (în 1974 s-a lasant originalul Countach LP 400, opera regretatului Marcello Gandini), dar abrazivitatea limbajului aceluia s-a cam dispersat de la Diablo încoace, iar Lambo spune că ultimele două modele sunt dovada unui „nou limbaj estetic Lamborghini”. Ar fi păcat să ne ratăm vizitele anuale la oftalmolog.
Care sunt performanțele noului mezin Lamborghini hibrid
Cum Lamborghini vrea să se lupte cu Ferrari 296 GTB, care este cam cel mai popular produs al mărcii din Maranello și care, de asemenea, este hibrid, Temerario nu putea să rămână blocat în fumul combustiei interne neasistate. De acolo și numele. Este temerar pentru că are trei motoare electrice, ceea ce-l face, dacă vrei să execuți cascadorii logice, „primul Lamborghini cu tracțiune față”. Este vorba că, în EV-Mode, mașina utilizează doar motoarele electrice de pe puntea față.
(Și) din cauza normelor tot mai stricte de emisii din Uniunea Europeană, Lamborghini nu a putut ține în viață motorul V10, motiv pentru care a trecut la un V8 de 4,0 litri twin-turbo. Turbinele funcționează la o presiune de 2,48 bari pentru a putea produce felia de 800 cai putere a motorului termic. Cu tot cu motoarele electrice, puterea totală este de 920 cai putere, ceea ce este îndeajuns pentru o accelerație 0-100 km/h în 2,7 secunde.
De dragul comparației, Ferrari, care folosește un V6 de 3,0 litri twin-turbo în 296 GTB, pune pe masă „doar” 654 cai putere din ICE. Totalul este de 819 cai putere, deci partea hibridă muncește mai tare la „căluț” decât la „taur”. Cuplul maxim este de 731 Nm, dar asta doar în mod obișnuit. Cum doar motorul electric din spate, care e plasat între ICE și transmisia secvențială cu opt rapoarte și dublu ambreiaj montată transversal, dezvoltă până la 150 cai putere și 300 Nm, Temerario poate fi un colos, dar doar pe durate scurte.
Motivul? Spuneam anterior că Temerario este foarte aproape de Revuelto și nu era doar o metaforă. Faptic, italienii au preluat tot sistemul hibrid (motoare electrice, transmisie) de pe Revuelto și l-au pus pe mașina mai mică. Asta înseamnă o reducere de costuri pentru Lamborghini, dar și o bucurie pentru cei care nu vor să dea o jumătate de milion de euro pe Revuelto, dar au totuși... cam 290.000 de euro pentru Temeraro. O nimica toată!
O altă nimica toată sunt performanțele. Am spus de accelerația de la 0 la 100 km/h, dar n-am spus de viteza maximă de 339 km/h (Lamborghini, la ei pe site, spun că e de fapt 343 km/h). Cert este că Revuelto prinde puțin peste 350 km/h, deci nu e o mare diferență dacă nu te găsești pe o felie de Autobahn liberă și nelimitată - care, astăzi, e puțin mai rară ca un politician autohton onest.
Motorul se turează până la 10.000 rpm și ar merge și până la 11.000 de ture fără să-ți sară în brațe și de acolo în service, conform Lamborghini. Bateria are 3,8 kWh și, dacă încarcă mașina la o priză standard de locuință cu AC la 7 kW, timpul de încărcare este de 30 de minute.
De la lansare, Lamborghini oferă versiunea mai ușoară Temerario Alleggerita care ar avea cu 158% mai multă apăsare decât un Huracan Evo, ceea ce te-ar putea face să crezi că un Huracan Evo sare de pe drum ca un Moskvici din '80, dar nu e cazul. De asemenea, mulțumită „Carbon Pack”, reduci greutatea mașinii cu 1,8 kilograme. Deja, Alleggerita (care înseamnă chiar „ușurat” și nu cu sensul ce include un WC în ecuație) este mai ușor cu 25 de kilograme decât un Temerario. Versiunea de bază împinge acul cântarului până la aproape 1.700 de kilograme. Asta nu e puțin, dar raportul putere/greutate stă sus: 537 cai putere/tonă.
Ceea ce este, pentru mine, interesant, este că Lamborghini a dezvoltat un șasiu nou care nu mai folosește fibră de carbon deloc, doar aluminiu. Nu, mașina nu flexează, ci este cu 20% mai rigidă și numărul sudurilor a scăzut cu 80%. De asemenea, mașina ar fi mai ușoară ca urmare a acestui fapt. Motorul este, și el, nou și dezvoltat intern de Lamborghini. În caz că, probabil, te-ai fi gândit că au bătut și ei la ușa Cosworth ca mulți alții...
Înăuntru, Lamborghini Temerario are multe hexagoane și mult mai mult spațiu pentru cap, îndeajuns ca bogații de 2 metri să-și ia și ei alt Lamborghini decât Urus. În centrul bordului cu un aspect de cockpit de avion se așează un ecran de infotainment vertical cu o diagonală de 8,4 inchi. Pasagerul se poate juca și el cu un ecran de 9,1 inchi, iar instrumentarul de bord digital măsoară 12,3 inchi.




