9 imagini
Ferrari a dezvăluit noul său model de vârf, urmașul de drept al lui Enzo și LaFerrari. Se numește F80 și va avea un preț amețitor de 3,6 milioane de euro, dar și performanțe pe măsură. Casa de la Maranello a anunțat o putere totală de 1.200 de cai putere dintr-un V6 de 3,0 litri cu susținere hibridă, accelerația de la 0 la 100 de km/h fiind realizată în doar 2,15 secunde.
A trecut mai bine de un deceniu de când cele mai performante mașini produse de McLaren, Ferrari și Porsche se reuneau în ceea ce presa a numit „Sfânta Treime” a lumii auto. Toate erau, încă de atunci, hibride, fiecare cu premiere aferente în dotare: McLaren P1 a fost descris drept „primul hypercar hibrid din lume”, în timp ce Ferrari LaFerrari a fost „primul hypercar cu un sistem hibrid derivat din cel folosit în Formula 1„. Până la urmă, consensul a fost că elementul german din tripletă, reprezentat de Porsche 918, a fost cel cu nivelul de tehnologie cel mai ridicat, chiar dacă Ferrari și McLaren erau mai rapide pe circuit.
De atunci, toate aceste trei modele au devenit obiecte de colecție scumpe (asta erau, oricum, de la început) și râvnite de colecționari. La o generație distanță, McLaren și Ferrari și-au dezvăluit modelele de căpătâi, primii care au intrat în „horă” din nou fiind McLaren. Britanicii din Woking au dezvăluit noul W1, care folosește un V8 twin-turbo de 4,0 litri capabil să dezvolte de unul singur 916 cai putere. Alături de motorul hibrid, puterea totală atinge 1.258 cai putere și 1.355 Nm.
În colțul roșu, noul F80 (fiecare Ferrari, de la F40 încoace, are un nume folosit publice sau măcar nume de cod cu F la început) este de asemenea hibrid, dar vorbim de un V6 twin-turbo, V12-le fiind lăsat în urmă de dragul bifării cerințelor organismelor de reglementare. Dar acest motor este capabil, pe cont propriu, să ofere 900 de cai putere, la 16 cai putere distanță de McLaren. Cu tot cu cele trei (!) motoare hibride, puterea ajunge la 1.200 de cai putere, deci cu 58 de cai putere mai puțin decât rivalul britanic.
Chiar și așa, Ferrari F80 este cel mai puternic și, de asemenea, cel mai scump Ferrari de serie de până acum. El costă de două ori mai mult decât McLaren W1, iar producția va fi limitată la doar 799 de unități. Cel mai probabil, majoritatea dintre ele sunt deja vândute (dacă nu toate), iar producția va demara în 2025 și se va încheia peste alți doi ani.â
Ce performanțe are noul Ferrari F80
Italienii au anunțat că F80 va putea atinge 0-100 km/h în 2,15 secunde, respectiv 0-200 km/h în doar 5,75 secunde. Viteza de top este de 350 de km/h, cu un vârf de barcă mai rapid decât McLaren W1 și la capitolul accelerație, dar și ca viteză de top (349 km/h - la fel ca în cazul lui McLaren P1). Conform informațiilor oficiale, motorul V6 termic ar avea o legătură vagă de rudenie cu agregatul V6 cu unghi de 120 de grade hot-v folosit de modelul 296 GTB, cel mai popular Ferrari cu două uși.
Motorul cu combustie are cu aproape 240 de cai putere peste V6-le din 296 GTB, dar greutatea este aceeași, o parte din tehnologie fiind împărtășită de pe modelul de Le Mans 499P, acesta din urmă având de asemenea o unitate V6 combinată cu un sistem hibrid dezvoltat de la zero pentru categoria Hypercar a Mondialului de Anduranță. Ferrari 499P a câștigat, în clasamentul general, cursa de 24 de ore de la Le Mans la ultimele două ediții.
Motorul este conectat la o cutie automată cu opt rapoarte, Ferrari lăudându-se cu turbinele electronice care folosesc un motor plasat între pala turbinei și compresor pentru a elimina orice urmă de întârziere în răspuns. Modificări față de motorul lui 296 GTB s-au făcut la aprindere, dar și la injecție, presiunea din camera de ardere fiind crescută cu 20%. Motorul se turează până la 9.000 rpm.
Pe puntea față se găsesc două motoare electrice cu un invertor și o unitate de răcire, ele funcționând pentru a strânge energie recuperată prin frânare, dar și pentru torque vectoring. Motoarele pot înmagazina până la 210 kW care pot fi trimiși pe punte, în timp ce cel de-al treilea motor se află în spate și are trei obligații: să pornească motorul termic, să recupereze la rândul său energie, dar și să ofere un boost de cuplu, la nevoie.
Pe hârtie, motorul electric de pe puntea spate adaugă 80 de cai putere pe lângă agregatul termic, iar capacitatea maximă de recuperarea este de 70 kW. Toate motoarele sunt conectate la o baterie pe o arhitectură de 800V cu o capacitate de 2,3 kWh. Întreg sistemul hibrid dezvoltă, combinat, 325 cai putere.
Care sunt secretele lui Ferrari F80
Ferrari a dezvoltat o monococă din carbon și materiale compozite pentru acest model, cele două locuri fiind plasate asimetric. De această monococă sunt prinse două subansamble de aluminiu care susțin suspensia față, respectiv cutia de viteze și suspensia spate. Acoperișul, în schimb, este parte componentă a șasiului de carbon. Ca urmare a acestui setup asimetric, scaunul șoferului este ajustabil, ceea ce nu se întâmplă în cazul lui McLaren W1.
Desenat de Flavio Manzoni, modelul împarte niște elemente stilistice cu modele mai vechi din seria F, inclusiv F40 și Enzo (F60). În habitaclu, ecranele digitale de pe bord sunt îndreptate către șofer, iar volanul este unul nou. Aripile spate ar fi inspirate din linia lui F40, în timp ce accentele fumurii de pe față aduc aminte de 12Cilindri, în sine un tribut adus lui 365 GTB/4 - cea mai rapidă mașină din lume la nivelul anului 1970.
La 250 km/h, pachetul aerodinamic atent studiat al lui F80 dezvoltă 460 de kilograme de apăsare doar pe puntea față, în timp ce eleronul activ din spate produce, alături de difuzor, 590 de kilograme de apăsare aerodinamică în zona posterioară. Per total, F80 generează la fel de multă apăsare aerodinamică ca McLaren W1, dar la o viteză mult mai mică (McLaren citează o viteză de 280 km/h).
Șoferul are de ales din trei moduri de rulare, anume Hybrid, Performance și Qualify. O altă alegere este între anvelopele dezvoltate de Michelin, anume între Michelin Pilot Sport Cup 2s și Pilot Sport Cup 2Rs. În plus, frânele CCM-R Plus sunt dezvoltate de Brembo, iar suspensia activă cu amortizoare adaptive este opera canadienilor de la Multimatic.




