Analiză: Care sunt constructorii auto campioni la digitalizare. Cine intră cu dreptul în era mașinilor definite de software

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Analiză: Care sunt constructorii auto campioni la digitalizare. Cine intră cu dreptul în era mașinilor definite de software

Cuprins Articol:

Marile companii auto asiatice devansează competitorii lor europeni în materie de digitalizare a producției și activității din domeniu, în mare parte datorită furnizorilor asiatici de componente din industria auto, se arată într-un studiu.

În principal, producătorii de mașini din Asia se bazează pe noile tehnologii și inventivitatea furnizorilor de componente din regiune, ceea ce le permite să fie cu un pas în fața europenilor la capitolul digitalizare în automotive. Doveziile se găsesc într-un nou studiu al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, experții de acolo colaborând cu colegi din Ungaria și Danemarca.

Asta se întâmplă în contextul în care, aproape la unison, marii furnizori vorbesc despre era SDV-urilor sau „software-defined vehicles”, acele automobile de mâine cu un software extem de rafinat, la propriu niște „platforme” pe roți pentru sistemele lor de infotainment extrem de dezvoltate care le-ar permite, la un moment dat, și să comunice cu alte mașini de pe șosea.

Ce înseamnă industria 4.0 în lumea auto

Sursă grafice: Studiu FSEGA pe digitalizarea din sectorul auto

Analizând ultimii zece ani ai industriei auto globale, studiul UBB-FSEGA arată că atât tehnologiile digitale tradiționale, cât și cele moderne de tip Industrie 4.0 au devenit din ce în ce mai utilizate de companiile din această industrie. În 2012, tehnologiile tradiționale aveau un scor de 47, iar cele de tip Industrie 4.0, de 21.

Când vorbim de „industrie 4.0”, ne referim la așa-numita „A patra revoluție industrială”, anume cea a calculatoarelor, a „inteligenței” artificiale și a digitalizării aplicate în mediul de business, în companii, în fabrici și, în general, în modul de lucru al societății. Renault, de pildă, se numără printre constructorii care au îmrbățișat aceste tehnologii, realizând chiar sosii digitale ale uzinelor lor pentru a observa pe computer procesele, ceea ce duce la creșterea productivității în fabrica reală.

Față de situația din 2012, conform studiului citat, zece ani mai târziu, scorurile au crescut la 54 (+15%) și, respectiv, 26 (+24%). De exemplu, tehnologii digitale tradiționale sunt roboții industriali, bazele de date, RFID, algoritmii, conectivitatea, microcipurile sau telecomunicațiile, iar tehnologiile de tip Industrie 4.0 sunt inteligența artificială, simulările, securitatea cibernetică, soluțiile moderne de simulare și modelare sau blockchain-ul.

„Industria auto joacă un rol crucial în toate regiunile, fie în Europa, fie în Asia de Est (China, Japonia), atât din punct de vedere al performanței economice, cât și din perspectiva ocupării forței de muncă. Transformările profunde prin care trece acest sector sunt resimțite și în țările din Europa Centrală și de Est,” a transmis profesorul dr. Levente Szász, prorector UBB, coordonatorul proiectului de cercetare.

„Trecerea la electromobilitate și provocările aferente intensifică și mai mult competiția deja acerbă dintre producătorii auto, iar pentru a rămâne competitivi pe piață, aceștia trebuie să eficientizeze și mai mult producția prin adoptarea unor tehnologii și procese de producție bazate pe digitalizare,” a subliniat acesta.

Companiile mari din domeniul auto, ordonate după nivelul de digitalizare

Sursă grafice: Studiu FSEGA pe digitalizarea din sectorul auto

În cadrul proiectului, cercetătorii au realizat o evaluare a gradului de digitalizare pentru fiecare din cele 54 de companii mari din industria auto globală participante. Conform datelor din 2022, firmele asiatice conduc detașat în fața celor din Europa.

Locul întâi absolut este ocupat de un furnizor asiatic, Hankook Tire & Technology Co Ltd, cu un scor de 50. În rândul producătorilor auto, liderul este Isuzu Motors Ltd, cu un scor de 34. În Europa, clasamentul producătorilor de mașini este condus de Volvo AB (scor 28), care se află la același nivel cu abia a cincea companie asiatică (Subaru Corp, scor 27).

În ceea ce privește furnizorii europeni, prima poziție este ocupată de Grupo Antolin Irausa SA, cu un scor (31) net inferior față de omologul său din Asia. Furnizorii, atât din Europa, cât și din Asia, sunt mai avansați în materie de digitalizare decât producătorii auto. Cei din Asia sunt însă mult mai digitalizați decât europenii: niciun furnizor european din top 5 nu ajunge nici la nivelul celui de-al cincilea furnizor asiatic, arată rezultatele studiului.

Industria 4.0 este un concept care include soluțiile tehnologice cele mai moderne aplicate în producție. Acesta se referă la interconectarea tuturor mașinilor și echipamentelor din cadrul unei organizații (prin IoT – Internet of Things), respectiv la soluții cu capacități computaționale avansate, cum ar fi, de exemplu, mașinile industriale inteligente, soluțiile moderne de simulare și modelare, precum și inteligența artificială.

Sursă grafice: Studiu FSEGA pe digitalizarea din sectorul auto

Pe lângă acestea, companiile orientate către producția digitală utilizează și tehnologii digitale tradiționale precum roboții industriali, identificarea prin frecvență radio (RFID), baze de date electronice, rețele Ethernet etc.

Proiectul de cercetare a inclus în analiză companii din top 30 de producători auto și top 100 de furnizori auto, fiind selectate doar firmele care aveau cel puțin cinci ani de rapoarte anuale disponibile în mod public pentru perioada 2012-2022.

Astfel, cercetătorii UBB-FSEGA au explorat utilizarea tehnologiilor de tip Industrie 4.0, respectiv a celor tradiționale, în 54 de companii mari din industria auto globală (18 producători și 36 de furnizori), printre acestea numărându-se producători auto precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Stellantis NV, Mercedes Benz Group AG, dar și furnizori precum Robert Bosch GmbH, Denso Corporation, Continental AG, Schaeffler AG.

Rapoartele anuale, redactate în principal de companii listate la burse din Europa și Asia, au stat la baza calculării indicelui de digitalizare (0-100), utilizând tehnici de text mining: scorul 100 indică utilizarea extinsă a categoriei respective de tehnologii, în timp ce un scor 0 semnifică absența totală a acesteia. Clasificarea regională a companiilor s-a realizat pe baza sediului central al acestora.

Personalizate pentru tine