Industria auto trece printr-o perioadă cu multe provocări, practic scăderea începuse cu mult înainte de pandemie, spune într-un interviu acordat wall-street.ro Eduard Oprea cofondator și director general al Digital Twin, start-up românesc integrator de soluții software care dezvoltă soluţii de digitalizare a proceselor de producţie în fabrici din România.

Wall-Street.ro: Ce provocări sunt în industria auto și cum încercați să contribuiți?

Digital Twin: Industria auto trece printr-o perioadă cu multe provocări, practic scăderea începuse cu mult înainte de pandemie. Ne obișnuisem cu globalizarea, azi ne sună cineva de la o firmă mare din Germania să ne anunțe că vine în România să producă, iar mâine aflăm că un alt client mută producția în Asia. Apoi a venit trendul mașinilor electrice, care a schimbat din nou contextul.

Trebuie să recunosc că va fi din ce în ce mai greu pentru furnizorii auto să țină pasul cu cei mari.

Eduard Oprea

Din păcate, majoritatea fabricilor din România erau foarte orientate spre motoare termice și schimbarea nu este mereu posibilă. De exemplu, dacă ai o linie de producție de rezervoare, este aproape imposibil să treci la producția de baterii cu aceeași angajați. Noi încercăm să ajutăm clienți să răspundă acestor trenduri mari, le oferim soluții software care sunt folosite și de firmele mari și astfel încercăm să îi facem compatibili și competitivi.

Wall-Street.ro: Cum ați simțit pandemia în 2020? Cum v-a influențat activitatea?

Digital Twin: Ne-a afectat sever, aș putea spune mai ales în vânzarea către clienți noi. Clienții vechi au rămas alături de noi. Însă faptul că nu mai puteam merge în fabrici să vorbim direct cu clienții a făcut ca numărul de proiecte încheiate să scadă în 2020. De asemenea toate evenimentele de business, târguri, expoziții, conferințe au fost anulate și acestea erau importante pentru promovarea noastră. A fost greu, dar am folosit la maximum uneltele digitale online și am reușit să păstrăm majoritatea clienților. Cei mai mulți dintre aceștia ne sunt alături chiar de la înființare.

Wall-Street.ro: Cum lucrați cu companiile din industria auto?

Digital Twin: În România sunt prezente multe companii care furnizează componente pentru industria auto, iar din acestea în jur de 100 au și centre de proiectare-cercetare-dezvoltare. De-a lungul celor cinci ani de activitate a Digital Twin, am lucrat cu majoritatea centrelor R&D din sectorul de automotive, fie că a fost vorba de un simplu training de proiectare pentru angajații firmei, fie că i-am ajutat să programeze mașinile CNC sau roboții, sau că am implementat soluții complete de Product Lifecycle Management.

Colaborarea începe cu un audit tehnic în care înțelegem nevoile, obiectivele și condițiile specifice. Noi propunem o soluție ideală pentru acea fabrică și apoi, în funcție de priorități și buget, facem un plan de implementare. Poate să fie un training de o săptămână, o implementare de software de 2-3 luni sau proiecte multi-anuale pentru mentenanță și suport tehnic. În general, ne implicăm în proiecte pe termen lung, ne dorim relații de business stabile cu clienții. Uneori rolul nostru implică și intervenții urgente, adică atunci când ne cheamă cineva care nu vrea să rateze colaborarea cu un client mare și are nevoie să rezolve o problemă punctuală, spre exemplu o simulare sau un robot care trebuie programat.

Wall-Street.ro: Pentru ce componente auto aţi dezoltat soluţii de digitalizare a proceselor de producţie?

Digital Twin: Am lucrat pentru aproape toate componentele unei mașini, de la ștanțe pentru tablă, matrițe pentru plastic, aluminiu sau anvelope, componente motor, cutie de viteze, programarea roboților pentru sudura caroseriei și, mai nou, baterii, cabluri speciale pentru mașini electrice sau sisteme infotainment moderne.

Noi ajutăm clienții și colaboratorii să eficientizeze procesele de fabricație. Oferim companiilor posibilitatea să realizeze un geamăn digital pentru produse, pentru simularea procesului sau liniei de producție și pentru analiza datelor din exploatare. Practic „geamănul digital” e o copie fidelă a realitățîi, iar în dezvoltarea de noi produse a devenit esențial. Acum 20 ani îi spuneam „model 3D”, acum 10 ani îl numeam „prototip virtual”, iar acum, pentru că putem simula aproape orice, îi spunem „Digital Twin”.

Wall-Street.ro: Este competiție în acest domeniu? Câte astfel de firme sunt în România?

Digital Twin: Da, concurența este puternică în acest domeniu. Sunt peste zece firme în România, la care mai adăugăm companii foarte mari din afară, care vin pe contracte globale și livrează soluții multinaționalelor prezente în România. Rar apar nume noi pentru că intrarea pe piață e dificilă, companiile din auto schimbă greu un furnizor și asta face foarte grea viața start-up-urilor care încercă să vândă soluții noi. Am trăit asta pe propria piele. În 2016 am vizitat 200 de firme și a durat 6 luni până la prima comandă.

Wall-Street.ro: Cum este România în comparație cu Germania în acest domeniu?

Digital Twin: Ani lumină ne despart de Germania și comparația e greu de făcut. Noi suntem parteneri Siemens Digital Industries, implementăm soluții lor avansate și învățăm multe de la ei. Avem avantajul că multe firme din Germania au investit mult în România și au transferat know-how, astfel resursele umane de la noi s-au dezvoltat.

Wall-Street.ro: Câți angajați are Digital Twin, veți mai face angajări în 2021? Găsiți greu forță de muncă? La cât timp se schimbă personalul?

Digital Twin: În prezent suntem 5 angajați și avem poziții deschise pentru noi colegi. O să continuăm angajările și în 2021 pentru că estimăm o revenire.

La un start-up sau în cazul unei companii mai mici e mai greu să găsești oameni potriviți, pe de e parte căutam colegi cu multe skills-uri să ne ajute pe multe job-uri, iar pe de alta parte nu oferim tot confortul de la o corporație. La noi trebuie să fie foarte clar aportul de valoare în fiecare activitate. Sunt și câteva avantaje esențiale într-o companie că a noastră. Între acestea, menționez că programul e flexibil, iar viitorul angajat are ocazia să acumuleze foarte multe informații și experiență, mai ales dacă este la început de drum. În plus, contribuția personală adusă companiei se observă ușor, având un impact însemnat într-o companie unde sunt puțini angajați.

Ca să răspund mai precis la întrebare, cred că media este de 3 ani, oamenii cu mai multă experiență tind să rămână alături de aceeași companie pentru mai mult timp. Un alt avantaj este legat de salariu, acesta e foarte conectat cu trendul industriei, acum 3-4 ani orice student se angaja unde dorea pe bani buni, iar acum e dificil și pentru cei experimentați să schimbe job-ul pentru că majoritatea firmelor își reduc costurile.

Digital Twin este o companie românească ce oferă soluţii pentru dezvoltare digitală a produsului. Compania a fost înfiinţată în anul 2016 de către inginerii antreprenori Eduard Oprea şi Laurenţiu Nae. Serviciile se adresează companiilor din industriile auto, aero şi celor producătoare de echipamente industriale.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri