Metroul din Barcelona, folosit să încarce mașini electrice. Cum este posibil

Sursǎ foto: fotogurmespb / Shutterstock.com

Metroul din Barcelona, folosit să încarce mașini electrice. Cum este posibil

Cuprins Articol:

Zilnic, cu metroul din Barcelona călătoresc aproape 2,3 milioane de persoane, iar cele aproape 200 de stații deservesc toate cartierele din urbea catalană cu peste 5.6 milioane de locuitori (cu tot cu zona metropolitană). Recent, municipalitatea a gândit un plan prin care metroul poate ajuta comunitatea și într-un alt fel, oferind energie pentru a încărca automobilele electrice.

Odată cu electrificarea, lumea mobilității se schimbă, iar orașele trebuie să țină pasul. Vorbim despre un proces dificil, scump și care a fost pus în mișcare la nivelul birocrației europene de decizia de a interzice, din 2035, comercializarea mașinilor noi alimentate cu benzină și motorină. Mai multe studii și analize au arătat că blocul comunitar nu se mișcă, însă, destul de repede pentru a atinge acest deziderat, iar una dintre principalele probleme este întinderea rețelei de încărcare pentru mașini electrice, dar și sursele pentru acest curent electric.

La noi, statul se mișcă lent, mulțumindu-se să lanseze, în primăvară, o hartă națională cu toate stațiile de încărcare deja instalate sau care se află în curs de instalare. Proiectul este lăudabil, dar are lacune, deoarece nu toate stațiile din teren apar și pe platformă, iar funcționalitățile sunt limitate. Spaniolii, în schimb, au mers câțiva pași mai departe.

Cum încarcă metrourile din Barcelona bateriile mașinilor electrice

În Barcelona, ca parte a unei inițiative de a reduce amprenta poluantă a sistemului public de transport, o parte a rețelei de metrou va susține necesarul de curent pentru un număr de stații de încărcare pentru vehicule „verzi”. Concret, energia cinetică generată atunci când trenurile frânează în apropierea stațiilor din subteran este înmagazinată și apoi refolosită. Prin „MetroCharge”, această energie este utilizată pentru trenurile de metrou, dar și pentru a alimenta stațiile unde opresc metrourile și, în cele din urmă, punctele de încărcare pentru EV-uri de la suprafață.

Frânarea regenerativă este o tehnologie utilizată la trenuri de zeci de ani. Mai recent, ea a ajuns să fie folosită și în universul competițiilor motorizate. În plus, modelele electrice și hibride echipate cu baterii au și ele sisteme de frânare regenerativă. Programul „MetroCharge” include, în prezent, 16 stații de metrou care sunt alimentate cu energia eliberată prin încetinirea vagoanelor de metrou.

Dacă această energie nu ar fi captată și reutilizată, ea s-ar pierde sub formă de căldură emanată de frâne. După ce energia este strânsă și înmagazinată, ea este trimisă pe cabluri către stațiile pentru mașini electrice din proximitatea stațiilor subterane. Astfel, spune Alvaro Luna, profesor la Universitatea Politehnică din Catalunia, companiile care operează stațiile de încărcare ar putea oferi un preț mai redus la curent, dacă el provine din energie recuperată și reutilizată.

Programul „MetroCharge” se poate plăti pe sine în doar patru ani

Jordi Picas, unul dintre șefii TMB, operatorul metroului din Barcelona, a declarat pentru Euronews că investiția în sistemul „MetroCharge” ar putea fi recuperată în doar patru ani de zile grație economiilor făcute cu achiziția de curent. În total, pe acest sistem s-au cheltuit 7,3 milioane de euro, o parte din această sumă provenind din granturi de la Uniunea Europeană.

În prezent, sistemul care include și panouri solare poate acoperi necesarul de energie al unui număr de 28 de stații de metrou. Mai mult decât atât, conform lui Picas, se economisește cam 6% din necesarul total de energie al întregului sistem de metrou. Asta înseamnă, concret, că energia recuperată este folosită pentru sistemul de iluminat, de ventilație, de amplificare audio, dar și pentru lifturile și scările rulante din cele 28 de stații. Se observă, deci, că sistemul nu doar că acoperă necesarul celor 16 stații unde se derulează „strângerea” de curent, ci mai mult de atât.

În prezent, în Spania există 37.000 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice, departe de ținta de 100.000 de chargere pe care guvernul o setase pentru finele anului 2024 într-un plan lansat în urmă cu doar trei ani. Totuși, guvernanții de la Madrid oferă subvenții pentru achiziția de mașini electrice și, recent, CATL și Stellantis au semnat un parteneriat prin care vor produce local baterii care vor echipa vehiculele electrice asamblate în cadrul uzinei de lângă Zaragoza.

Personalizate pentru tine