Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunțat lansarea unei platforme interactive menită să-i informeze despre locația și disponibilitatea stațiilor de încărcare pentru mașini electrice pe cei care folosesc astfel de automobile. Conform ministrului, au fost deja strânse peste 1.000 de stații de încărcare pe portalul online, adică aproximativ o treime din toate stațiile care există deja în România.

Ministerul a colaborat, printre alții, cu Asociația de Mobilitate Electrică (AME) la realizarea platformei care poate fi accesată la adresa https://www.ro-evmap.ro/. Conform ministrului, în prezent pe portalul online sunt deja încărcate peste 1.000 de stații în 500 de locații din întreaga țară (dintre care 210 în zona Capitalei). Asta înseamnă cam 5.000 de puncte de încărcare ce figurează deja online.

„În acest moment, discutăm de o hartă informativă disponibilă şi pe site-ul Ministerului Energiei, dar viziunea este mai ambiţioasă de atât şi ne-am pus în pielea utilizatorului român, cel care conduce o maşină electrică şi vrea să ajungă din punctul A în punctul B. Este neplăcut să rămâi fără energie într-o asemenea situaţie şi atunci vrem să facilităm în primul rând o interfaţă unică, un singur punct de intrare, astfel încât să nu existe situaţii în care să îşi descarce multiple aplicaţii diferite în telefonul mobil,” a spus Burduja într-o conferință de presă.

Ministrul speră să implementeze senzori care să te anunțe, pe aplicație, ce stații sunt funcționale/libere. Sursă foto: Wall-Street.ro

Pentru a construi această aplicație, Ministerul s-a adresat operatorilor privați, dar și Asociaţiei Municipiilor din România, Uniunii Consiliilor Judeţene din România şi Asociaţiei Comunelor din România. În prezent, platforma oferă informații despre tipurile de puncte de încărcare (Type 2, CCS, CHAdeMO) și puterea disponibilă. În prezent, în România sunt 42.000 de mașini electrice dintre care aproximativ 16.000 de EV-uri au fost înmatriculate anul trecut (o creștere cu 35% față de 2022).

La nivel european, se vizează un parc auto electric de 75 de milioane de mașini până în 2035 când se va interzice vânzarea mașinilor cu motoare termice alimentate cu benzină și motorină. „De asemenea, e foarte important ca pe parcursul dezvoltării acestui proiect să suplimentăm cu un sistem bazat pe senzori IoT - Internet of Things/Internetul lucrurilor, prin care eu, ca utilizator, să văd în timp real dacă este liberă staţia unde propun să ajung, pentru că dincolo de ea s-ar putea să nu mai am energia de a merge mai departe", a spus Burduja.

Cristian Macedonski de la AME a reamintit că, la nivel european, s-a decis că pe drumurile principale trebuie să existe puncte de încărcare de mare putere (fast charging) până la finele lui 2025. „Îi invităm pe toţi românii, pe toţi cei care fac parte din acest ecosistem, să transmită punctele de încărcare la office@anme.ro pentru a avea de fapt această hartă completă în cel mai scurt timp,” a subliniat ministrul.

În România, lipsesc cu prisosință stațiile de mare putere. Sursă foto: Andrew Roberts / Unsplash

Acesta a mai spus că-și dorește ca piața să lucreze singură și să se alinieze cu noua platformă, fără să vină un impuls sau o obligativitate din partea statului. „Mi-aș dori ca piața să se organizeze singură. Altfel, ne-am gândit să venim noi cu aplicația oficială și să obligăm operatorii cu sistem unic de plată, așa cum e și în Portugalia.”

Burduja a recunoscut că operatorii privați susțin, în continuare, huburile lor proprii, acestea rămânând singura metodă pentru a se conecta la stații, căci platforma Ministerului nu permite încă să te conectezi la o stație și nici nu arată, cum spuneam, care sunt funcționale/disponibile. Macedonski a punctat, în schimb, că pe viitor aceste lipsuri trebuie rezolvate, deoarece aplicația oficială a statului trebuie să fie funcțională și prietenoasă și pentru străini, ca turiștii să nu trebuiască să descarce și ei o suită de alte aplicații. Macedonski spune că, în mod normal, ar fi nevoie cam de 1.000 de stații de încărcare la 5.000 de EV-uri.

Sursa foto: ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri