Șoferii vor putea parcurge distanța de 26 de kilometri între Chiribiș și Suplacu de Barcău la viteză de autostradă, din 2026. CNAIR a transmis companiei Erbașu Construcții ordinul de începere a lucrărilor pe acest lot din Autostrada Transilvania (A3), iar termenul de finalizare este de 18 luni, scrie ebihoreanul.ro.
Din data de 20 iulie 2026, lotul Chiribiș - Suplacu de Barcău din Autostrada A3 ar trebui să fie gata, dar lucrările ar putea să nu fie un motiv de bucurie pentru conducătorii auto. Asta pentru că autoritățile tărăgănează lucrările pe secțiunea Chiribiș - Biharia, unde companiile Precon Transilvania și Citadina 93 Galați au revenit pe șantier încă din septembrie 2024.
„CNAIR ne-a informat în ultima zi a anului trecut, pe 31 decembrie, că a emis ordinul de începere a lucrărilor cu începere din data de 20 ianuarie”, a spus Călin Roman, director al Erbașu Construcții. El a transmis că lucrările vor începe în data de 20 ianuarie. Cel mai recent, la finele lui 2023, s-a deschis lotul Chețani- Câmpia Turzii din A3, permițând oricui să meargă în ritm de autostradă între Târgu Mureș și Cluj Napoca.
Licitația pentru lotul Chiribiș - Suplacu de Barcău, câștigată în 2023
Constructorul a obținut contractul pentru lotul de 26,53 km dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău încă în septembrie 2023, dar o serie de contestații înaintate de CNAIR a dus la amânarea începerii lucrărilor. Abia în primăvara lui 2024 a fost semnat contractul. Astfel, în vară, Erbașu Construcții a organizat șantierul în așteptarea ordinului de începere efective a activității.
Licitația a fost câștigată contra unei sume de 884,12 milioane lei, în contextul în care aceeași companie câștigase, în 2020, un alt contract pentru același tronson de autostradă pentru o sumă de 542,956 milioane lei. Până la urmă, CNAIR nu a mai semnat contractul din 2020, iar licitația a fost refăcută.
Autostrada la care lucrează Erbașu Construcții nu va fi conectată, cel puțin pentru o pereioadă de timp, de restul tronsoanelor completate din A3. Asta pentru că CNAIR va permite începerea lucrărilor pe pe secțiunea Chiribiș - Biharia abia în luna mai. Acest lot, de 28,55 kilometri, va face legătura cu porțiunea dintre Borș și Biharia, finalizat în 2020.
Câți kilometri de autostradă au fost dați în circulație în 2024
Anul 2024 a fost unul cu rezultate fără precedent pentru infrastructura de transport din România, printre altele fiind deschisă circulaţia pe 197 kilometri de drum de mare viteză şi fiind pus în circulaţie primul tren electric din ultimii 35 de ani, potrivit ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
"A fost deschisă circulaţia pe 197 km de drum de mare viteză (autostradă şi drum expres), din aceştia 100 km din A7; pentru prima dată a fost asigurată conexiunea dintre A7 şi A3; am conectat Autostrada de Centură a Capitalei A0 cu A2; primul tren electric achiziţionat în ultimii 35 de ani - dintr-o serie de 189 de trenuri noi - a fost pus în circulaţie; Aeroportul Internaţional "Traian Vuia" din Timişoara are primul terminal Schengen modern", a scris Grindeanu.
El a subliniat că în 2025 se doresc rezultate şi mai bune: trebuie deschisă circulaţia pe mai mult de 200 km de infrastructură rutieră de mare viteză; de la Craiova la Constanţa se va circula direct pe drum de mare viteză (DEx12-A1-A0-A2), la fel şi de la Bacău la Bucureşti (A7-A3 -A0); noi trenuri electrice urmează să intre în circulaţie.