În România se produc mai multe mașini ca niciodată, dar aproape 1 din 2 mașini asamblate în țară iau calea exporturilor, în timp ce mulți români preferă mașinile străine. Asta se traduce printr-un balans comercial aplecat spre exporturi, diferența fiind de 2 miliarde de euro de partea importurilor, conform unei analize ING.
Domeniul auto, liderul exporturilor românești
În toamna anului trecut, premierul Marcel Ciolacu declara, tranșant, că în lipsa segmentului auto, întreaga industrie românească s-ar prăbuși. La noi, segmentul auto este unul din marii angajatori din țară, cu un procent de 15% din toate locurile de muncă din industrie.
Conform celor mai recente cifre (din 2022 și 2023), industria auto contribuie cu 12-13% la PIB-ul României. Totodată, structura exporturilor autohtone este, în continuare, dominată de segmentul producătorilor de mașini și de componente auto. Un procent de 47% din totalul exporturilor este reprezentat de sectorul auto, urmat de restul sectorului de producție (29% din total). Astfel, întreg sectorul de producție adună 76% din exporturile țării.
La preluarea uzinei Daewoo de la Craiova de către Ford, concernul american anunțat că aproximativ 50% din producție va merge către export. Ulterior, când a intrat în producție crossover-ul Ecosport, datele oficiale arătau că, în funcție de perioadă, până la 90% din producție lua calea exportului. Astăzi, succesul modelului Puma se observă, preponderent, pe piețe externe.
De pildă, în ultimii doi ani consecutivi, Puma a fost cea mai populară mașină nouă în Marea Britanie. În cazul Dacia, un procent de nu mai puțin de 84% din producția de la Mioveni merge la export. Față de 2023, ponderea automobilelor din exporturile totale a crescut cu 2,2%, în timp ce cota celorlalte produse fabricate s-au redus cu 1,3%.
Românii ar trebui să cumpere mai multe mașini autohtone
Conform cifrelor ING, în 2024, România a înregistrat un deficit comercial de 33 de miliarde de euro, iar presiunea va continua să fie ridicată pe balanța comercială a țării. Astfel, dacă au fost câștiguri în exporturile românești în 2023, toate aceste progrese au fost șterse cu buretele anul trecut, când deficitul a crescut cu 15,3%, făcând uitat avansul de 15% din 2023. Pe cifre, asta se traduce printr-o creștere de 4 miliarde de euro de la 29 de miliarde de euro cât era deficitul calculat în 2023.
Cel mai mare deficit rămâne în domeniul produselor chimice (13,5 miliarde de euro), urmat de restul sectorului manufacturii pe lângă industria auto (8,9 miliarde de euro).
Pentru a întoarce acest trend, experții ING spun că românii ar trebui să cumpere mai multe mașini fabricate la noi. Asta deși, în România, Dacia este de ani de zile cel mai popular producător pe piața mașinilor noi. Totodată, constructorul piteștean a înregistrat o creștere a vânzărilor pe toate piețele cu 3% în 2024, susținută de o producție record la uzina de la Mioveni.
Potrivit cifrelor furnizate de ACAROM, România a produs 560.102 mașini la uzinele Dacia de la Mioveni și Ford Otosan de la Craiova. Asta înseamnă o creștere a producției naționale de 9.17% față de nivelul înregistrat în 2023.
Pentru 2025, realizatorii analizei au transmis că „ne așteptăm ca creșterea consumului privat să se modereze, dar să rămână la niveluri sănătoase în 2025, ceea ce ar trebui să mențină cererea crescută pe termen scurt”.