Un mare constructor auto vrea să vândă cauciucuri din coji de ouă

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Un mare constructor auto vrea să vândă cauciucuri din coji de ouă

Cuprins Articol:

Stellantis vrea să reducă amprenta de carbon a cauciucurilor prin înlocuirea a două componente foarte poluante cu biomasă. Printre soluțiile propuse de grupul care include mărci ca Fiat, Peugeot, Citroen sau Dodge este producerea cauciucurilor care conțin ca materie primă chiar și cojile de ouă, scrie GreenCarReports.

Stellantis vrea să patenteze o nouă formulă pentru producția de anvelope auto. O nouă tehnologie înregistrată încă de anul trecut în Statele Unite, care a fost făcută publică recent, arată intenția concernului de a „curăța” una dintre cele mai „murdare” ramuri ale industriei auto.

Cum poți face cauciucuri din coji de ouă

Două dintre cele mai poluante materii prime utilizate în producția anvelopelor sunt siliciu provenit din petrol și negrul de fum (așa-numitul „carbon black”). Ambele elemente ar putea fi înlocuite, conform propunerii Stellantis, de biomasa rezultată din procesarea cojilor de ouă.

În timpul mersului, atât silicatul, cât și negrul de fum sunt eliminate în atmosferă sub formă de praf microscopic. Conform mai multor studii, anvelopele ar contribui masiv la poluarea cu microparticule pe care o face omul. Negrul de fum este utilizat în compușii de cauciuc pentru a optimiza stabilitatea, rezistența și durabilitatea anvelopelor.

Concret, prin procesarea cojilor de ou va rezulta oxid de calciu, care poate înlocui siliciul și negrul de fum. Circa 90% din compoziția ouălelor de pasăre este reprezentată de carbonat de calciu, iar oxidul poate fi extras printr-un proces chimic specific. Procesul de calcinare include spălarea ouălelor în acetonă, iar apoi ele sunt încălzite la temperaturi de cel puțin 900 de grade Celsius. Astfel, cojile încep să se descompună.

Prin descompunere se elimină CO2, iar ceea ce rămâne este un compus alb solid. Acest material este apoi procesat pentru a putea fi folosit ca material de umplutură, la fel ca în cazul silicatului sau a negrului de fum din cauciucurile obișnuite.

Continental și Goodyear, printre companiile care vor să producă anvelope ecologice

În 2023, Goodyear a prezentat prototipul unui pneu care are la bază 90% materiale nepoluante. Această ultimă variantă conține, în total, 17 „ingrediente” regenerabile.

Goodyear a anunțat că anvelopa prezentată la CES 2023 a trecut de testele de siguranță, rigiditate și durabilitate interne ale companiei, dar și de testele organismelor de reglementare din SUA. Există, în plus, și beneficii atunci când folosești ulei de soia (pe lângă celelalte materii prime) la producția anvelopelor, după cum explică Rich Kramer, CEO și Președinte Goodyear.

În același an, Continental a dezvăluit noua generație a anvelopei UltraContact NXT, care este fabricată din până la 65% materiale regenerabile, reciclate, sau certificate ISCC PLUS. Materialele regenerabile reprezintă până la 32% din compoziție. Proporția de materiale reciclabile este de până la 5%.

Printre materialele folosite se numără rășinile pe bază de materiale reziduale din industria hârtiei și a lemnului. Folosite în anvelope, rășinile permit compușilor foarte flexibili să îmbunătățească aderența materialului. UltraContact NXT conține silicat din cenușă de coji de orez. Coaja de orez este un produs rezidual agricol care poate fi transformat în siliciu printr-un proces nou, mai puțin consumator de energie.

Materialele certificate ISCC PLUS sunt cauciucul sintetic sustenabil și negrul de fum fabricat din materii prime biobazate, biocirculare și/sau circulare. Cauciucul sintetic este un ingredient care definește performanța anvelopelor moderne pentru autoturisme, deoarece proprietățile sale pot fi proiectate specific utilizării. Negrul de fum este utilizat în compușii de cauciuc pentru a optimiza stabilitatea, rezistența și durabilitatea anvelopelor.

Cât de poluante sunt cauciucurile de mașină

Conform datelor existente, o anvelopă conține aproximativ 24% cauciuc sintetic, iar National Geographic subliniază că, pentru producerea unei singure anvelope obișnuite, este nevoie de circa 26,5 litri de petrol (conform Rubber Manufacturers Association din SUA, această cifră acoperă întregul ciclu de producție).

Tot acest plastic ajunge, ulterior, înapoi în atmosfera, dar și în apele Pământului. Circa 6,1 tone de praf de anvelopă ajunge în ape și în aer an de an, o anvelopă clasică producând aproximativ 36 de miligrame de microparticule per kilometru de rulaj.

Prin comparație, gazele scoase pe eșapament emană doar 0,02 miligrame de microparticule per kilometru. Conform unui studiu din fonduri europene, cauciucurile reprezintă cea mai importantă cauză a depunerii marine de particule de microplastic (pe lângă praful de anvelopă despre care vorbeam) la nivel global, având un aport anual de 270 de milioane de tone.

Personalizate pentru tine