Ninsorile din ultimele zile n-au fost lipsite de evenimente nedorite. A fost haos pe drumurile și pe șoselele care s-au aflat sub cod galben de avertizări meteo care au anunțat ninsoare, inclusiv în București. Nici pietonii nu au fost feriți de incidente.
S-a circulat extrem de greu în județele din sud-estul țării după ce ninsorile abundente au făcut ravagii pe șosele. A nins încontinuu, iar volumul mare de nămeți a fost greu de controlat doar cu câteva lopeți. Mulți s-au plâns că drumurile nu au fost curățate în timp util și corespunzător de autorități, ceea ce făcut ca multe dintre autoturisme să rămână blocate în trafic, ca urmare a zăpezii. Și mai grav este că s-au produs chiar și accidente rutiere în lanț din cauza vremii severe.
„Foarte greu s-a circulat”, a spus o șoferiță care se afla la volanul mașinii, pentru Digi24.
„Nu e normal deloc, mai ales pe drumul ăsta care e circulat, se merge și cu viteză. E drum drept, nu e normal să fie în halul asta de înzăpezit”, a mai spus un alt șofer.
Cu ce echipaje de deszăpezire s-a acționat în București, în timpul nopții
În urmă activităților desfășurate și a monitorizării video, s-a constatat faptul că operatorii de salubritate au acționat prin pluguire și împrăștiere de material antiderapant pe străzile din „Urgența 1 și 2”, precum și acolo unde au fost solicitați să intervină, cu precădere în zona podurilor, pantelor, rampelor, pasajelor. Operatorii de salubritate și angajații STB au acționat în vederea curățării refugiilor de tramvai și a stațiilor STB.
Operatorii de salubritate au acționat pe timpul nopții dintre 18-19 februarie, cu utilaje și lucrători manuali, după cum urmează:
- Sector 1- Romprest: 41 utilaje + 98 operatori;
- Sector 2 - Supercom: 35 utilaje + 100 operatori;
- Sector 3 - Direcția de Salubritate: nu au dorit să comunice;
- Sector 4 - Rosal: 70 utilaje + 45 operatori;
- Sector 5 - Salubritate: 66 utilaje + 60 operatori;
- Sector 6 - Administrația Serviciului Public de Salubrizare: 42 utilaje + 151 operatori.ss
Care este viteza maximă admisă pe ninsoare
În România, condusul pe timp de iarnă este reglementat relativ vag în lege. De pildă, atunci când vine vorba de cauciucurile de iarnă, Codul Rutier prevede că șoferii trebuie să le utilizeze atunci când condițiile de drum o cer, indiferent de sezon sau de data din calendar. În mod similar, responsabilitatea este pusă pe umerii șoferilor și când vine vorba de viteză.
Concret, indiferent de limitele de viteză obișnuite de pe un sector de drum, șoferilor le este recomandat să adapteze viteza la condițiile meteo, în funcție de aderență și de vizibilitate. Deci, dacă drumul este înzăpezit, dacă asfaltul este acoperit cu gheață sau polei, șoferillor li se transmite să încetinească și să ruleze într-un ritm care să le permită să reacționeze la timp în situații de urgență.
În lege, nu se menționează limite de viteză specifice pe timp de iarnă, dar autoritățile au uneltele necesare pentru a limita viteza pe anumite secțiuni de drum afectate de ninsori abundente, polei sau viscol. În mod normal, legea prevede următoarele limite de viteză, în funcție de tipul de drum:
- 50 km/h în localitate;
- 90 km/h pe drumurile naționale sau județene;
- 100 km/h pe drumurile europene;
- 120 km/h pe drumurile expres;
- 130 km/h pe autostradă.
În cazul vehiculelor care tractează o remorcă sau o rulotă, legea prevede o limită maximă de viteză în afara localităților cu 10 km/h sub limita impusă mașinilor care nu tractează ceva. În plus, vehiculele de mare tonaj, precum sunt camioanele sau autobuzele, au limite de viteză diferite, mai mici, în afara localităților.
Mulți români au ajuns la spital, după căzăturile de pe gheață
Nici pentru pietoni nu a fost viața ușoară, după ce ninsorile abundente au cuprins trotuarele și străzile. După instalarea ghețușului, mulți români au ajuns la camera de urgență, după ce au suferit luxații sau rupturi ale unor membre ca urmare a acestuia.
„Nu reușim, în contextul numărului mare de pacienti, să-i tratăm și să-i operam în acest interval, mulți dintre ei având și comorbidități dezechilibrate, dar încercăm să-i rezolvăm cât mai rapid”, a spus Dan Cionca, medic ortoped, potrivit sursei citate.