Renault a raportat un profit operațional record pentru anul trecut, grupul francez văzând o creștere de 3,5% la acest capitol. De asemenea, veniturile au crescut și ele cu 7,4%, conform raportului financiar publicat recent.
Renault, care deține și marca Dacia, a înregistrat un profit operațional de 4,3 miliarde de euro, în timp ce veniturile au atins pragul de 56,2 miliarde de euro. Trendul ascendent a fost susținut de lansarea noului Renault 5 E-Tech electric, dar și a extinderii gamei de modele hibride. Cu toate acestea, profitul net a scăzut, mai ales ca urmare a sinergiilor tot mai puține din cadrul Alianței între Renault și Nissan.
Marjă de profit peste așteptări în 2024, dar profitul net a scăzut
Grupul Renault a publicat o marjă de profit operaţional de 7,6%, comparativ cu o ţintă de cel puţin 7,5%. În plus, fluxul veniturilor a fost și el peste așteptări, estimările companiei fiind de 54,5 miliarde euro.
Cu toate acestea, profitul net al grupului Renault a scăzut până la 752 milioane de euro, de la 2,2 miliarde euro în 2023, din cauza unor pierderi de 1,5 miliarde euro înregistrată după vânzarea acţiunilor la constructorul japonez Nissan şi deprecierea parţială a investiţiei sale la firma japoneză. Fără vânzarea acţiunilor Nissan, profitul grupului Renault ar fi urcat la 2,8 miliarde euro în 2024, în creştere cu 21% comparativ cu 2023.
"Aceste performanţe excelente sunt rezultatul ofensivei noastre de produs şi măsurilor de reducere a costurilor", a subliniat directorul financiar de la Renault, Thierry Pieton. La rândul său, directorul general Luca de Meo a lăudat ceea ce a numit o "transformare în profunzime a companiei".
În aceste condiţii, consiliul director de la Renault a propus acordarea unor dividende de 2,20 euro pe acţiune pentru anul fiscal 2024, în creştere cu 19% comparativ cu unul de 1,85 euro pe acţiune în anul 2023.
Renault se așteaptă la marje operaționale scăzute în 2025. UE ar fi de vină
Renault a atenționat că marja operațională de profit va fi în scădere față de cea înregistrată în 2024, iar asta pentru că noile standarde de emisii de CO2 la nivel de flote de mașini noi ar putea eroda chiar și 1% din marjă. Pe cifre, asta reprezintă o pierdere de 500 de milioane de euro din profitul operațional al companiei.
În continuare, însă, Renault speră că noile reglementări vor fi relaxate - apel făcut și de CEO-ul Luca de Meo în mai multe rânduri în perioada în care a fost președintele ACEA. Thierry Pieton a mai subliniat că, în 2025, Renault va avea o strategie variată de încurajare a vânzării de mașini electrice. Pe de-o parte, acestea vor avea prețuri reduse, reducerile fiind suportate direct de Renault, în timp ce modelele cu motoare tradiționale vor suferi scumpiri.
Renault nu își va combina emisiile totale cu alți constructori, această strategie fiind descrisă ca „suprarealistă” de șefii companiei. Totuși, sunt rivali importanți care fac acest lucru, pentru a reduce nivelul total al emisiilor combinate. Vorbim, de pildă, de „consorțiul” de ocazie dintre Toyota, Ford, Stellantis, Subaru și Mazda, care își vor pune emisiile la comun cu cele nule ale Tesla, în speranța că astfel vor veni sub pragul cel nou impus de Bruxelles pentru perioada 2025-2029.
Vorbim de noile nivele de emisii care sunt cu 15% mai drastice decât anterioarele limite impuse pe perioada 2021-2024. Dacă un constructor nu respectă palierul, amenzile sunt imense, fiind vorba de o taxă de 95 de euro per gram de CO2 peste limită (0,1 gram se ia ca un gram întreg în acest calcul) per mașină vândută.
Cum s-a descurcat Dacia în 2024
Dacia a încheiat 2024 în top 10 al celor mai vândute mărci din Europa și pe podium în vânzările către clienții persoane fizice. Sandero a fost cea mai vândută mașină din Europa pe toate canalele de vânzare, se arată într-un comunicat.
Vânzările către clienții persoane fizice din Europa au ajuns să reprezinte 63% din vânzările totale ale Grupului (+21 puncte procentuale față de media pieței). Nu mai puțin de 4 modele ale RG se află în Top 10 vânzări către acest segment de clienți.
Modelele din segmentul C și cele superioare au ajuns la o pondere de 41,3% din vânzările totale ale mărcii Renault în Europa (+ 15 puncte procentuale în decursul ultimilor 4 ani). De asemenea, în cadrul conferinței de presă de după anunțarea rezultatelor financiare, CEO-ul Luca de Meo a transmis și că, din 2027, o nouă mașină electrică de segment A va fi produsă în Europa și va fi comercializată sub sigla Dacia.
Valoarea reziduală a fost superioară celei înregistrate în 2023 (creșterea cumulată în ultimii 4 ani fiind de +9,1 puncte procentuale pentru marca Renault și + 9,5 puncte procentuale pentru marca Dacia), depășind media pieței în 2024.