Mercedes-Benz ar suferi pierderi importante dacă noul pachet de taxe vamale mărite propus de președintele american Donald Trump va intra în vigoare. Conform unui calcul intern, dacă taxele vamale pentru bunurile provenite din Europa care intră în Statele Unite ar crește la 10% de la cota actuală de 2,5%, producătorul german ar pierde 1% din marja de profitabilitate pe modelele vândute peste Ocean, scrie Automotive News.
Avertismentul, transmis de CFO-ul Harald Wilhelm, vine în contextul în care Donald Trump promite taxe chiar mai mari pentru mașinile importate din Europa, de până la 25 de procente. În discuția avută cu investitorii, Wilhelm, care tocmai anunțase niște rezultate financiare sub așteptări pe anul 2024 pentru Steaua în Trei Colțuri, a mai spus că „nota de plată” a noilor tarife propuse de Trump ar ajunge la 1 miliard de dolari.
Președintele republican a spus că va face un anunț cu privire la acest aspect la începutul lui aprilie. Până atunci, el a explicat că sub noua taxă vamală de 25% ar putea intra și alte categorii de bunuri cum ar fi produsele medicamentoase.
Conform experților, brand-urile auto de lux, care se bazează într-o proporție majoră pe succesul de pe piața americană, sunt cele mai expuse la pierderi de pe urma noilor taxe. Astfel, mărci ca BMW, Mercedes-Benz, Porsche sau Audi (ultimele două deținute de Grupul VAG), se tem de un „război” economic cu Washington-ul.
Mercedes-Benz, deja șubred după scăderile din China, nu vrea taxe mari în SUA
Cu profituri ajustate înainte de taxe și impozite (EBIT) de 8,7 miliarde de euro în 2024, divizia auto a Mercedes-Benz a înregistrat un randament de 8,1% raportat la vanzări de 108 miliarde de euro. Dacă randamentul din vanzări ar scădea cu un punct procentual, asta ar însemna pierderea a aproximativ 1 miliard de dolari din EBIT.
Această scădere s-ar produce în situația dată ca exemplu de Mercedes-Benz, anume creșterea taxelor vamale de la 2,5% la 10%. Evident, dacă noul prag de tarifare la frontiera americană ar fi de 25%, situația ar fi mult mai gravă. Acest lucru a fost recunoscut și de CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Kallenius, care l-a succedat pe Luca de Meo la șefia ACEA. „Noi ne pregătim pentru mai multe scenarii, dar procentul de 10% a fost luat ca o bază referențială”, a explicat Kallenius.
Valoarea nu a fost aleasă din cer, ci se bazează pe politica de tarifare pentru bunuri din afara Uniunii Europene aplicată în prezent de Bruxelles. Astfel, orice mașină americană, de pildă, este taxată cu 10% la intrarea în UE. În cazul mașinilor electrice și a unor hibride din China, taxele suplimentare sunt, evident, peste cei 10% standard.
Pentru a evita noi pierderi, Mercedes-Benz ar putea muta producția unor modele peste Ocean
Mercedes-Benz a anunțat că ar putea să își reorganizeze planul de producție și să mute liniile de asamblare pentru anumite modele în Statele Unite. În prezent, constructorul german își concentrează eforturile la uzina sa din Tuscaloosa, Alabama, pe SUV-uri de clasă medie și mare, inclusiv modelele electrice EQE și EQS SUV, dar și GLS, GLE și GLE Coupe.
Pe viitor, însă, un alt model din familia „de bază” a mărcii ar putea fi produs în Alabama. Kallenius a spus că ar fi vorba fie de Clasa C, fie de Clasa E. Mercedes-Benz și-ar dori ca 200.000 din mașinile produse anual în Alabama să fie vândute chiar în Statele Unite, restul producției acestei fabrici fiind trimis la export către Europa și China.
„Mutarea unor linii de producție poate dura între 2 și 4 ani, dar vrem să creștem în State”, a subliniat șeful Mercedes-Benz. Această mutare face parte din noul plan al mărcii de a crește procentul de localizare cu 10% până în 2027.
Concret, Mercedes-Benz vrea ca 70% din producția unei fabrici dintr-o anumită regiune să deservească cererea din respectiva regiune, față de 60% cât este nivelul în prezent. Pe Bătrânul Continent, producția Mercedes-Benz este localizată în proporție de 80%, deci doar 2 din 10 mașini Mercedes făcute în Europa sunt vândute pe alte piețe din afara continentului. În mod similar, 80% din producția executată în uzinele din China hrănește cererea locală, fără a exporta către Statele Unite sau Europa.
Conform datelor asociațiilor de profil din Germania, cam 13% din producția auto de export a Germaniei ajunge în Statele Unite, ceea ce înseamnă că America absoarbe cel mai mare număr de mașini făcute în Germania dintre toate țările lumii. De asemenea, furnizorii de piese și producătorii auto germani au, la un loc, 138.000 de angajați în punctele de producție, distribuție, design și cercetare de peste Ocean.