Mercedes-Benz a luat o decizie radicală pe piața din Statele Unite, una dintre cele mai importante pentru producătorul german de mașini de lux. Astfel, constructorul nu doar că a suspendat comenzile pentru modelele EQS și EQE, dar urmează să și sisteze producția celor două electrice, ambele fiind asamblate local, în uzina din Vance, Alabama, scrie Automotive News.
Care sunt motivele din spatele deciziei de a opri comercializarea mașinilor electrice
„Actualele condiții de piață” de peste Ocean ar fi de vină pentru faptul că un client american nu mai poate să-și comande astăzi propriul Mercedes-Benz EQS sau EQE, fie că vorbim de versiunile sedan sau SUV/crossover. De asemenea, din 1 septembrie, producția modelelor pentru piața americană va fi oprită, dar lucrătorii de la uzina din Alabama vor lucra în continuare făcând mașini pentru export.
Vânzările mașinilor electrice au scăzut în ultimul an în Statele Unite, iar experții se așteaptă ca volumele să scadă în continuare ca urmare a eliminării facilităților fiscale oferite de stat. Donald Trump va opri subvențiile ce pot ajunge până la 7.500 de dolari și, mai mult decât atât, acesta a anunțat că elimină și reglementările pe emisii impuse anterior de EPA, astfel că producătorii pot vinde cu mai multă lejeritate mașini cu motoare termice în America.
Ca parte a înțelegerii dintre Statele Unite și Uniunea Europeană, Mercedes-Benz va fi exceptată de la plata unor taxe pe mașinile produse în Alabama pe care le exportă pe piețe din afara Statelor Unite. În prezent, circa 60% din producție merge către export.
Conform datelor Automotive News, vânzările lui EQS SUV au scăzut cu 32% în prima jumătate a acestui an în Statele Unite atingân doar 2.318 unități. În aceeași perioadă, livrările lui EQE s-au redus cu 35% adică doar 4.676 de unități. Ca urmare a acestei situații, Mercedes-Benz a oferit discount-uri majore la ambele modele, Edmunds estimând scăderi ale prețurilor între 15% și 18%.
Cum arată rezultatele financiare ale Mercedes-Benz la șase luni
Ca urmare a presiunii suplimentare cauzate de taxele vamale ale lui Trump, dar și pe fondul scăderii vânzărilor în China, Mercedes-Benz și-a ajustat ghidajul pentru anul în curs și se așteaptă ca veniturile sale să fie mai scăzute. De asemenea, germanii nu speră decât la o marjă de cel mult 4% per mașină, față de 6% cât se estima înainte intrării în vigoare a tarifelor administrației republicane.
Harald Wilhelm, CFO-ul Mercedes-Benz, a avertizat că impactul tarifelor ar putea fi de 150 de puncte de bază sau circa 1,5 puncte procentuale din marjă, ceea ce se traduce prin venituri mult sub cele înregistrate anul trecut. Dând un exemplu - dar fără a intra în detalii - Wilhelm a spus că doar în Q2 2025, impactul a fost de sute de milioane de euro, apropiindu-se mai degrabă de o jumătate de miliard de euro.
În mod similar, Stellantis estimase anterior că „prețul” tarifelor va fi de 1,5 miliarde de euro în 2025 - iar majoritatea sumei va fi înregistrată în a doua jumătate a anului. Totuși, Mercedes-Benz nu a putut spune dacă va mări prețurile mașinilor sale pentru a atenua impactul tarifelor.
Ca urmare a provocărilor amplificate din China, marja în Q2 a scăzut la doar 5,1%, pe fondul reducerii livrărilor cu 9 procente. În 2022, Mercedes-Benz lansa un plan strategic denumit „Luxury First” prin care constructorul dorea să se concentreze pe gamele cu marjă de profit mare în dauna celor „de bază”, iar asta a însemnat eliminarea unor modele ca micuțul A-Class, în timp ce tot efortul a fost pus în spatele gamei Mercedes-Maybach, a modelelor AMG, dar și a SUV-ului G-Class.
Alte probleme sunt o scădere a cererii pentru utilitare, dar și o performanță anemică a diviziei de mobilitate. Cum nici EV-urile Mercedes-Benz nu sunt la mare căutare - motiv pentru schimbarea strategiei de naming a gamei EQ - profitabilitatea este pe teobogan. În lipsa tarifelor, marjele ar fi în limitele trasate de ghidajul anterior, de 6-8%, dar realitatea va fi alta și va fi complicată și de taxele vamale din China.
Acolo, cum spuneam, Mercedes-Benz câștigă tot mai greu clienți și, în plus, se chinuie să rămână competitiv pentru că asiaticii au aplicat, până la jumătatea lui mai, taxe vamale de peste 100% (!) pentru toate SUV-urile importate de la uzina din Alabama, ca răspuns la tarifele lui Trump. În plus, vorbim de un Q2 în care, revenind la relația cu SUA, a fost în aplicare nivelul de taxe vamale original de 27,5% (crescut de la 25%), înaintea intrării în vigoare a înțelegerii UE-SUA care a scăzut tarifele la 15%.
Deci, cu alte cuvinte, provocările sunt multiple, iar profitabilitatea a fost limitată și de un program de concedieri voluntare, dar și de închiderea liniei de vanuri din Argentina.