Mercedes-Benz a luat o decizia de a abandona gama separată de mașini electrice sub denumirea „EQ”. Pe viitor, toate modelele lansate de producătorul german vor fi disponibile cu motoare termice, dar și pe baterii, fără o diferențiere clară cum a fost până acum cu modelele EQ care erau versiuni „verzi” ale Clasei E, Clasei S, dar și a SUV-urilor de clasă compactă și medie.
Cum se schimbă strategia Mercedes-Benz de numire a electricelor
Denumirea „EQ” nu va dispărea de pe mașinile Mercedes-Benz, dar cele două litere nu vor mai fi principalul semn că te uiți la un Mercedes-Benz pe baterii. Astfel, de acum încolo, un model pe baterii va purta denumirea „EQ Technology”, în timp ce hibridele cu tehnologie plug-in vor purta sigla „EQ Hybrid Technology”. Spre exemplu, versiunea electrică a noului CLA, care va fi lansată în a doua jumătate a acestui an, se va numi „CLA with EQ Technology”.
„Vrem să consolidăm structura noastră tradițională de modele și clase și nu vom mai folosi nomenclatura 'EQ' pentru modele noi”, a transmis un purtător de cuvânt al companiei. Totuși, Mercedes-Benz consideră că denumirea „EQ” trebuie păstrată pe viitor cel puțin de dragul continuității. O decizie similară de a schimba strategie de numire a modelelor a fost luată recent și de cei de la Audi.
Mutarea fusese semnalată dealerilor din Statele Unite încă de anul trecut, ca răspuns la nevoia acestora de mai multă flexibilitate la capitolul trenuri de rulare, în contextul vânzărilor slabe pentru EQE și EQS. Mercedes-Benz a anunțat rezultate financiare sub așteptări, iar divizia de mașini electrice este în urma rivalilor de la BMW.
Mercedes-Benz ar putea „pensiona” anticipat cel puțin o mașină electrică
„Ne ținem de ceea ce am promis”, a transmis Ola Kallenius, CEO-ul Mercedes-Benz, referindu-se la planul mărcii de a se concentra pe mașini electrice și pe modele premium cu motoare termice. „Acestea fiind spuse, dacă lumea se schimbă în jurul nostru, suntem și noi obligați să reacționăm. De aceea am recalibrat această strategie cu două tipuri de propulsie”, a explicat șeful Mercedes-Benz.
Ca parte a acestei schimbări, constructorul cu sediul la Stuttgart pare că ia în calcul să tragă pe linie moartă unul dintre modelele din gama EQ. Lansat la finele lui 2022, sedanul EQE, care începe de la 71.430 de euro în România, ar putea să facă loc mia repede noii generații a Clasei E. Oficial, aceasta din urmă ar trebui să vadă lumina zilei în 2027 și, conform noii nomenclaturi, va avea și o versiune electrică cu același nume.
În 2024, Mercedes-Benz a comercializat 12.391 de unități ale lui EQE în Europa, în scădere cu 21% față de 2023. Prin comparație, vânzările Clasei E au crescut cu 32% în aceeași perioadă și au totalizat 45.772 de unități. O situație similară a putut fi observată și în Statele Unite unde, în total, modelele EQS și EQS SUV s-au vândut în doar 6.963 de unități, o scădere de 52% year-on-year.
Cum se ceompară strategia Mercedes-Benz cu ce fac Audi și BMW
Mercedes-Benz a ales un plan destul de întortocheat de electrificare a gamei sale de modele. Astfel, modelele din vârful gamei au primit platforme specifice și caroserii specifice, dar acest lucru nu s-a întâmplat și în cazul modelelor mai ieftine.
Cu alte cuvinte, EQE și EQS sunt mașini complet diferite de Clasa E și Clasa S cu motoare termice, dar acest lucru nu se aplică și dacă vorbim de EQB. Acesta din urmă este doar un Mercedes-Benz GLB pe baterii, deși are același prefix EQ în denumire.
BMW produce, pe platforme comune, mașini electrice și tradiționale. Singura excepție notabilă în cazul bavarezilor este SUV-ul iX, care are dimensiunile unui X5, dar este complet diferit de „fratele” cu motor cu piston. Cât privește denumirile, BMW este fidel nomenclaturii cu litera „i” care arată că mașina este pe baterii. De exemplu, iX3 este versiunea electrică a lui X3.
Pe viitor, odată cu lansarea noilor modele Neue Klasse și Neue Klasse SUV, nu e clar ce denumiri vor purta BMW-urile electrice.
La Audi, cum spuneam, tocmai s-a decis revenirea la o strategie de denumire ceva mai naturală. În urmă cu doi ani, germanii voiau să folosească nume cu cifre impare pentru mașinile cu motoare termice, respectiv nume cu numere pare pentru EV-uri. Acum, fiecare model va avea o versiune ICE și alta EV, indiferent de cifra din nume. Totuși, Audi are și EV-uri „unice”. Este vorba de E-tron SUV și E-tron GT, două modele care nu au un omolog direct cu motor clasic.
Revenind la Mercedes-Benz, Ola Kallenius a anunțat că producătorul va lansa 36 de modele până în 2027 dintre care 17 vor fi 100% electrice, iar 19 vor avea motoare cu combustie internă. Anul trecut, Mercedes-Benz a anunțat că nu va mai viza o electrificare completă a gamei până în 2030, cum și-a dorit anterior. Astfel, mașinile termice vor fi disponibile probabil până în 2035, când intră în vigoare interdiciția Bruxelles-ului care afectează comerțul cu mașini noi cu motoare termice și dieseil.