Un director de top de la grupul auto Renault s-a declarat încrezător că Bruxelles-ul va relaxa standardele privind emisiile de CO2 ale autoturismelor, care ar urma să fie înăsprite şi mai mult în acest an, transmite Bloomberg, conform Agerpres.
Comisia Europeană a purtat discuţii cu industria auto pentru a răspunde la provocările cu care se confruntă sectorul, inclusiv pe partea de reglementare, şi va prezenta un plan de acţiune în data de 5 martie.
De ce vor producătorii auto ca normele de CO2 să fie relaxate
Directorul de strategie de la Renault SA, Josep Maria Recasens, a spus recent că este "100% sigur" că modificările care vor fi introduse vor oferi constructorilor de automobile o marjă de manevră pentru a respecta normele de poluare.
"Nu este vorba să fie abandonate sau întârziate ţintele. Este vorba să fim flexibili cu privire la modul în care aceste ţinte sunt atinse. În caz contrar, care este alternativa? Să plăteşti amenzi sau să închizi uzine?", a spus Josep Maria Recasens în marja unui eveniment organizat la Madrid de Asociaţia constructorilor de automobile din Spania.
Constructorii de automobile din blocul comunitar avertizează de mai multe luni că riscă să ajungă în situaţia în care vor trebui să plătească amenzi de miliarde de euro pentru că nu vor reuşi să respecte ţintele privind emisiile de CO2 din 2025, citând încetinirea cererii pentru vehiculele electrice.
Unele state membre au început să discute mai multe opţiuni, inclusiv introducerea unor perioade de respectare multianuale, sau să le fie permisă constructorilor să împrumute credite de CO2 pe mai mulţi ani.
Unii producători de automobile şi-au dezvăluit intenţia de a-şi pune laolaltă flotele de automobile cu cele ale producătorilor de automobile electrice, o soluţie care i-ar ajuta să respecte reglementările. Tesla intenţionează să îşi pună laolaltă flota de autoturisme cu cea a altor producători precum Toyota, Ford şi Stellantis, în timp ce Mercedes-Benz intenţionează să încheie un parteneriat cu Volvo şi Polestar.
O propunere din partea Comisiei Europene, care îi va scuti pe producătorii auto de amenzi pentru emisiile de CO2, va trebui să fie aprobată de statele membre şi de Parlamentul UE înainte de a intra în vigoare.
Cum s-au schimbat reglementările de poluare de la 1 ianuarie 2025
Față de nivelul de poluare acceptat după standardele din 2020, în 2025 producătorii vor trebui să-și reducă emisiile cu 20-25%. Asta ar fi posibil doar dacă circa 1 din 4 mașini vândute în Europa de oricare constructor important ar fi un EV.
Spre exemplu, un nume mare ca Volkswagen ar trebui să-și reducă emisiile cu 15% anul viitor, conform JATO Dynamics, pentru a se alinia la noile limite.
Concret, din acest an, producătorii auto se confruntă cu situația că plafonul pentru emisiile medii rezultate în urma vânzărilor de vehicule noi scade la 93,6 grame/km, de la 116 grame/km în perioada 2021-2024.
Depăşirea limitelor de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2/km în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute. În aceste condiţii, marii producători auto s-ar putea confrunta cu amenzi de sute de milioane de euro sau chiar miliarde de euro. Schimbarea se petrece deoarece calculul emisiilor se va face după ciclul de testare mai strict WLTP, în locul ciclului mai relaxat NEDC.
Conform ACEA, industria auto angajează circa 13,2 milioane de persoane și ar putea suferi pierderi de 16 miliarde de euro ca urmare a amenzilor.