Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat că intenționează să ofere producătorilor auto o fereastră de până la trei ani în care vor putea să-și ajusteze producția pentru a putea atinge noile ținte de poluare la nivel de flote care au intrat în aplicare de la 1 ianuarie 2025. Practic, se amână astfel aplicarea unei legislații care punea presiune pe constructori sub amenințarea unor amenzi de miliarde de euro, scrie Bloomberg, citat de Automotive News.
Producătorii auto pot rata țintele în 2025, dar trebuie să supraperformeze în 2026 și 2027
Comisia Europeană pare că îi ascultă pe producătorii europeni, care au cerut în mai multe rânduri amânarea punerii în aplicare a noilor norme de emisii cu CO2 la nivel de flote. Recent, șefa CE a transmis că noile limite, introduse de anul acesta, vor deveni literă de lege abia peste trei ani, dar cu anumite condiții.
Un „amendament specific” va fi introdus în curând și va permite constructorilor să rateze țintele de poluare în 2025 (care ar însemna să vândă cam două mașini electrice la fiecare 10 modele comercializate), dar doar dacă supraperformează apoi în 2026-2027 și vând mult mai multe electrice pentru a contrabalansa.
„Față de principiul respectării reglementărilor an de an, constructorii vor avea o fereastră de trei ani ce va funcționa pe principiului împrumutului bancar,” a explicat plastic von der Leyen. „Țintele nu se schimbă, dar reprezentanții din industrie vor avea la dispoziție mai mult timp și mai multă claritate, fără a schimba regulile jocului”.
Până acum, cei mai mari producători au încercat să obțină o păsuire de la aplicarea noilor reglementări, care i-ar fi pus sub amenințarea unor amenzi uriașe. Practic, dacă un constructor nu respectă regulile din 2025 (adică emisii maxime per mașină de 92,5 grame CO2/km), atunci riscă o amendă de 95 de euro per mașină vândută care nu respectă reglementările. Concret, Volkswagen se aștepta la o „notă de plată” imensă, de peste 1,5 miliarde de euro, dată fiind încetinirea vânzărilor de EV-uri.
O soluție găsite de anumiți constructori a fost să-și combină emisiile laolaltă, combinându-se cu producătorii de mașini electrice, care au emisii zero. Această practică i-ar ajuta pe producătorii de EV-uri din China, dar și pe Tesla, care deja au făcut o avere din comerțul cu credite verzi, care „șterg” cu buretele emisiile unui constructor care, altfel, n-ar reuși să respecte plafoanele de emisii poluante.
Volvo avertizează: o schimbare a politicilor publice ar putea duce la scăderea vânzărilor de electrice
Volvo, care a anunțat recent că nu va mai trece atât de repede la o gamă formată exclusiv din mașini electrice, a transmis înaintea conferinței de presă susținute de Ursula von der Leyen că orice schimbare a legislației ar putea duce la o scădere a interesului clienților în EV-uri. Jim Rowan, CEO-ul Volvo, a explicat că aceste standarde, prezentate și puse în aplicare etapizat de către Comisie în urmă cu mai mulți ani, au oferit îndeajuns de multă predictibilitate și timp de reacție pentru industrie.
Volvo se consideră dezavantajată de o măsură de acest gen deoarece „am făcut investiții serioase pentru a fi pregătiți pentru schimbările de legislație din 2025”. De aceea, „o companie ca a noastră nu ar trebui să piardă ca urmare a unor schimbări de legislație petrecute pe ultima sută de metri,” a adăugat acesta.
Concret, Volvo ar fi beneficiat dacă amenzile se aplicau din acest an, deoarece vinde îndeajuns de multe mașini electrice pentru a supraperforma, ceea ce i-ar permite să facă bani buni dacă-și combină emisiile scăzute cu cele ale altor producători. O astfel de afacere ar fi adus până la 300 de milioane de euro în visteria suedezilor, conform analiștilor UBS Group citați.
Decizia anunțată de von der Leyen a fost criticată și de o serie de ONG-uri din zona transporturilor și mobilității ecologice, care au transmis că orice modificare de acest gen ar împinge și mai departe ținta UE de a avea un transpot „verde” în Europa. La nivelul Bruxelles-ului, un plan de acțiune detaliat cu soluții pentru susținerea sectorului auto, grav încercat în ultimii ani, va fi publicat pe 5 martie.