Grupul Volkswagen se așteaptă să plătească 1,5 miliarde de dolari în 2025 ca urmare a noilor norme de poluare impuse în interiorul Uniunii Europene. O bună parte din această sumă ar veni din amenzi ca urmare a incapacității grupului să-și reducă emisiile de CO2 la nivel de flote, scrie Automotive News citând Bloomberg.
Volkswagen, care trece printr-o perioadă dificilă, nu vede cu ochi buni nici 2025. Producătorul german se temea încă de anul trecut de noile reglementări europene prin care se scade pragul de emisii de CO2 pe care constructorii trebuie să-l respecte pentru a evita amenzi însemnate. Noua legislație a intrat în vigoare de la începutul acestui an, în ciuda criticilor venite din industrie.
Ce prevede noul regulament european anti-poluare
Din 2025, emisiile de CO2 la nivel de flote (adică pe medie pentru toate mașinile noi comercializate de un anumit constructor) vor fi guvernate prin regulamentul WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) care este mai strict decât NEDC (New European Driving Cycle). Pentru producătorii care nu reușesc să-și reducă emisiile, UE va aplica o amendă de 95 de euro pentru fiecare mașină comercializată care se multiplică la nivel anual pentru fiecare gram de CO2 peste limita admisă (calculată în grame de CO2/km).
Concret, față de nivelul de poluare acceptat după standardele din 2020, în 2025 producătorii vor trebui să-și reducă emisiile cu 25%. Asta ar fi posibil doar dacă circa 1 din 4 mașini vândute în Europa de oricare constructor important ar fi un EV. Alți experți susțin că cel puțin 20% din toate mașinile vândute de un producător de anvergură ar trebui să fie electrice.
Volkswagen s-a mai „ars” deja, fiind amendat pentru că nu a respectat țintele de emisii din anul 2020. Acela a fost primul an în care Comisia Europeană a început să-i amendeze pe constructori pentru fiecare mașină care are un nivel de poluare peste limitele admise.
Pentru că a încălcat legislația europeană acum patru ani, Volkswagen a anunțat de asemenea că a plătit circa 100 de milioane de euro în amenzi, asta deși grupul german a ratat ținta cu doar 0,75 grame CO2/km la nivel de flotă. Dacă nivelul va fi redus iarăși, Volkswagen riscă să fie bun de plată și mai mult căci cota BEV-urilor în Europa pentru marca germană este de doar 12,5%.
ACEA: Apel pentru relaxarea normelor de emisii
La finele anului trecut, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), a transmis un punct de vedere prin care susținea relaxarea noilor norme. Astfel, Asociația consideră că industria este pusă la zid și strânsă cu ușa din mai multe direcții. Pe de-o parte, constructorii sunt forțați de noile legi (cum este interzicerea comerțului mașinilor noi pe benzină și motorină din 2035) să investească miliarde de euro în dezvoltarea de mașini electrice și, pe de-altă parte, tot producătorii ar putea plăti sume importante în amenzi dacă nu vând destule EV-uri.
Noile norme de poluare care se aplică din 2025 impun un nivel de emisii cu 15% sub ceea ce se cerea în 2021. Este vorba de emisii de 93,6 g CO2/km, un prag ce se va aplica până în 2029 inclusiv. În trecut, limita era de 147 g CO2/km. Ulterior, din 2030, UE va impune o limită de doar 49,5 g CO2/km.
Această legislație ajută actorii din industrie care nu asamblează decât mașini electrice, așa cum este Tesla. Constructorul american a câștigat deja zeci de milioane de euro pe spatele rivalilor săi prin vânzarea de credite verzi - una dintre metodele folosite de constructori pentru a-și balansa nivelul emisiilor.
Stellantis, Ford și Toyota intenționează să cumpere credite verzi de la Tesla, în timp ce Mercedes-Benz va achiziționa credite de la Volvo și Polestar. Volkswagen, în schimb, are o gamă de electrice care stagnează, deși investitorii așteaptă cu interes lansarea modelului ID.2, care ar trebui să fie cel mai ieftin EV din familia ID.
În acest context complex, Volkswagen se așteaptă ca veniturile sale să scadă în 2025, deoarece producătorul - care a evitat la limită închiderea mai multor uzine în Germania - va fi obligat să comercializeze EV-uri cu discount-uri mai mari, în dauna mașinilor cu motoare termice care sunt mai profitabile.