Tesla trece printr-o perioadă dificilă, unul dintre cei mai mari producători de mașini electrice din lume raportând rezultate financiare sub așteptări după primul trimestru al acestui an. Compania condusă de Elon Musk își vede veniturile, dar și profitul pe derdeluș, în timp ce valoarea acțiunilor este și ea în scădere, scrie CNBC.
Profitul net, scădere de 71% în primul trimestru
În primele trei luni ale acestui an, veniturile Tesla au scăzut cu 9% față de cifra de 21,3 miliarde de dolari în aceeași perioadă din 2024. Rezultatele au dezamăgit și experții, care se așteptau la venituri de peste 21,1 miliarde de dolari, în timp ce producătorul de mașini electrice a raportat doar 19,34 miliarde de dolari pentru perioada cuprinsă între ianuarie și martie.
Constructorul a motivat această scădere arătând cu degetul către nevoia de a investi în liniile sale de producție de la cele patru uzine pe care le operează. Acestea au trebuit să fie îmbunătățite pentru a începe producția versiunilor facelit ale crossover-ului Tesla Model Y, dar și a berlinei compacte Tesla Model 3.
O altă problemă a fost prețul de vânzare al mașinilor, care a fost redus succesiv în ultimii ani pentru ca Tesla să-și păstreze cota de piață. Acest „război” al prețurilor a micșorat vizibil marja de profit a producătorului american, afectând și veniturile.
La nivelul primului trimestru, profiturile nete au scăzut cu 71%, ajungând la 409 milioane de dolari. În urmă cu un an, profitul net era de 1,39 miliarde de dolari, scăderea din 2025 traducându-se într-un câștig per acțiune de doar 12 cenți față de 41 de cenți în 2024.
În acest context, Tesla nu se așteaptă la creșteri în acest an și a transmis că-și va ajusta prognoza pentru 2025 în momentul în care va publica cifrele aferente trimestrului II. Valoarea acțiunilor Tesla a scăzut cu 41% până acum în 2025 - cu o creștere de 5% fiind raportată recent pe fondul declarațiilor lui Trump în legătură cu demiterea șefului Federal Reserve, Jerome Powell.
Tesla, lovită de proteste și vandali
În ultimele luni, după ce Elon Musk a devenit unul dintre cei mai apropiați sfătuitori ai președintelui american Donald Trump, protestele împotriva Tesla s-au intensificat. Mai multe reprezentanțe, atât din Europa cât și din Statele Unite, au fost atacate, multe mașini fiind incendiate.
Trump însuși a declarat că aceste atacuri sunt „teroriste”, în timp ce Musk s-a arătat surprins. Magnatul a spus că nu înțelege de unde vine ura vitriolică „a stângii” și că el a încercat să facă „doar lucruri bune”, atât ca CEO al Tesla, dar și din funcția de șef al DOGE (Department of Government Efficiency). Totuși, miliardarul a transmis recent că va face un pas în spate de la șefia DOGE.
Livrările de mașini Tesla au scăzut în primul trimestru cu 13% față de aceeași perioadă a anului trecut, volumul total fiind de doar 336.681 de unități. Acesta a fost unul dintre motivele din spatele scăderii cu 9% a veniturilor, în timp ce veniturile atribuite direect diviziei auto s-au micșorat cu 20% în T1. Totodată, profitul ajustat s-a redus cu 39% în aceeași perioadă, conform ultimelor date.
Profitul operațional a fost de 400 de milioane de dolari în perioada ianuarie-martie, în scădere cu 66% față de cele 1,17 miliarde de dolari comunicate pentru T1 2024. Astfel, marja operațională a fost de doar 2,1 procente, un motiv pentru această scădere fiind investițiile tot mai mari în tehnologiile de conducere autonomă. Tesla a oferit asigurări că va lansa un program pilot cu taxiuri fără șofer în Austin, Texas, în luna iunie.
În această perioadă dificilă, Tesla a fost salvată de banii pe care-i primește din creditele verzi de la stat. Altfel, divizia auto ar fi fost pe pierdere. În primul trimestru, Tesla a generat 595 de milioane de dolari din credite verzi pe care le vinde la alți producători, față de 432 de milioane de dolari anul trecut.
De asemenea, au crescut și veniturile din afacerea de producere și stocare de energie. Creșterea a fost de 67% până la 2,73 miliarde de dolari față de 1,64 miliarde de dolari în Q1 2024. Totuși, acest parcurs pozitiv ar putea fi afectat de taxele lui Trump, căci Tesla se bazează pe furnizori străini pentru rețeaua de puncte de stocare de energie.