Nissan va închide șapte fabrici până în 2028, cu patru mai multe decât anunțase în trecut

Sursǎ foto: Konektus Photo / Shutterstock.com

Nissan va închide șapte fabrici până în 2028, cu patru mai multe decât anunțase în trecut

Cuprins Articol:

Noul CEO al Nissan, Ivan Espinosa, a prezentat un plan de salvare al celui de-al treilea cel mai mare constructor din Japonia. Denumit „Re:Nissan” acesta nu este primul program de restructurare propus de când producătorul s-a înglodat în datorii, transmite Automotive News.

Nissan va da afară aproape 20.000 de angajați și va închide șapte uzine

Nissan trece printr-o perioadă deosebit de dificilă, fiind în căutarea unui investitor care să preia ștafeta de la Renault după prăbușirea negocierilor cu rivalii de la Honda. Fuziunea dintre cei doi mari constructori din Țara Soarelui Răsare a fost abandonată în februarie, după ce șefii Nissan s-au împotrivit planurilor Honda de a transforma cel de-al treilea cel mai mare producător japonez într-o simplă subsidiară a Honda.

Anterior, fuziune fusese văzută ca o cale pentru Nissan de a se salva, în contextul în care, din cauza scăderii vânzărilor, Nissan anunțase în noiembrie 2024 că va trimite acasă 9.000 de angajați. După ce a preluat postul de CEO de la Makoto Uchida, Ivan Espinosa a anunțat că va demara o analiză amănunțită a situației din interiorul Nissan.

Primele rezultate se văd, Nissan anunțând ieri că va trimite acasă încă aproape 11.000 de angajați pe lângă cele 9.000 de persoane vizate de anteriorul val de restructurări. Totodată, prin planul „Re:Nissan” se vizează și eficientizarea capacităților de producție ale companiei.

Astfel, față de planurile anterioare, care cereau închiderea a trei fabrici, Espinosa plusează și a transmis că, până în anul fiscal care se încheie la 31 martie 2028, Nissan va închide șapte uzine. Pe termen mediu și lung, producția se va concentra în cele 10 centre de producție care vor rămâne, ne fiind imposibilă nici închiderea unor uzine în Japonia.

„Aceasta este o decizie tristă și foarte dureroasă”, a declarat Espinos, care a subliniat că „nu am lua aceste măsuri dacă ele nu ar fi necesare pentru a salva Nissan”. El a dat asigurări că cei din conducere susțin aceste măsuri și că ele sunt îndeajuns pentru a opri „hemoragia” pierderilor. „Trebuie să ne mișcăm rapid pentru a readuce pulsul înapoi în inima Nissan”, a transmis acesta în cadrul unei conferințe de presă.

Nissan a înregistrat pierderi de 4,5 miliarde de dolari în 2024

Conform cifrelor furnizate de Espinosa, în anul fiscal încheiat la 31 martie, pierderile companiei s-au ridicat în valoare netă la 4,5 miliarde de dolari, sub estimările cele mai alarmiste care plasau pierderile undeva în jurul a 4,7 - 5,08 miliarde de dolari. Totuși, cifra a fost aproape de pierderile record din 2000, când Nissan a fost la un pas de faliment, japonezii fiind salvați de o infuzie de capital de la Renault.

Pentru a redresa situația, noua conducere vrea să scape de capacitățile de producție neutilizate. În prezent, uzinele Nissan rulează departe de capacitatea maximă, pierzând bani. Astfel, în 2028, producția anuală a Nissan ar trebui să fie de circa 2,5 milioane - 3 milioane de mașini, foarte aproape de capacitatea maximă a celor 10 uzine supraviețuitoare.

Pentru a utiliza capacitatea suplimentară, Nissan vrea să creeze un joint-venture cu rivalii Honda și Mitsubishi în Statele Unite, Espinosa spunând că „Nissan este acum prea mare, iar lucrurile nu pot continua astfel, pentru că problemele se vor înrăutăți”.

Profitul operațional al Nissan s-a redus cu 88 de procente până la 466 de milioane de dolari în anul fiscal încheiat la 31 martie. De asemenea, vânzările la nivel mondial s-au redus cu 2,8% până la 3,35 milioane de unități. Totuși, vânzările în Statele Unite, cea mai mare piață a Nissan, au crescut cu 3,3% în ultimele 12 luni până la 1,3 milioane de mașini.

Chiar și așa, Nissan nu a emis vreo prognoză pentru câștigurile la care se așteaptă în 2025, ca urmare a presiunii suplimentare venite din cauza tarifelor lui Trump. Totuși, producătorul se așteaptă ca livrările să scadă în anul fiscal care se încheie la 31 martie 2026, cu un total ce nu ar trebui să depășeasc 3,25 milioane de mașini (-2,9% year-on-year). În aceeași perioadă, taxele vamale pe mașini importate ar putea să-i coste pe cei de la Nissan 3 miliarde de dolari, conform estimărilor oficiale.

Personalizate pentru tine