Acțiunile celor mai mari constructori auto din China sunt pe tobogan după anunțul gigantului BYD, cel mai mare producător din țara asiatică, că va oferi noi subvenții la 20 de modele din gama sa. „Războiul” prelungit al prețurilor de pe cea mai mare piață auto a lumii afectează nu doar constructorii, ci și pe furnizorii de componente, iar șeful Great Wall avertizează că ne apropiem de „un moment Evergrande” și în auto, scrie Reuters.
Ce reduceri oferă BYD pe piața sa de origine
BYD, cel mai mare producător din China ca volume, a anunțat o nouă rundă de subvenții pentru mașinile sale, prelungind o luptă care a măcinat, în ultimii doi ani, industria auto din țara care, anual, înghite cel mai mare număr de mașini noi.
Mișcarea a dus la scăderi pe bursă pentru toate numele importante din industrie, rivalii BYD fiind obligați să răspundă pentru a-și menține cota de piață într-un context în care clienții sunt atrași de mașini care oferă tot mai multă tehnologie la prețuri tot mai reduse.
La bursa din Hong Kong, valoarea acțiunilor BYD a scăzut cu 8,6%, în timp ce ședința de tranzacționare de astăzi s-a încheiat cu un preț mai mic cu 9,5% pentru acțiunile Geely. În plus, acțiuni la companii precum Nio sau Leapmotor au scăzut și ele, cu procente între 3% și 8,5%.
În urma noilor reduceri, BYD oferă cel mai ieftin model al său, micuțul Seagull, la un preț de pornire de doar 55.800 de yuani sau 7.765 de dolari. Anterior, BYD a anunțat că suita de sisteme de conducere autonomă dezvoltată inițial pentru modelele sale premium va fi oferită, gratis, pe toate mașinile BYD, dar asta doar pe piața din China.
În Europa, modelul Seagull se comercializează, într-o variantă de 3,99 metri lungime, sub denumirea de BYD Dolphin Surf. La noi, prețul de pornire pentru Dolphin Surf este de doar 19.090 de euro pentru echiparea de bază, iar modelul de top costă sub 18.500 de euro dacă luăm în calcul subvenția oferită prin programul Rabla.
Pentru a obține cele mai noi reduceri, clienții trebuie să-și dea la schimb mașinile vechi, într-o schemă similară cu programul românesc de reînnoire a parcului auto. Ca răspuns la anunțul BYD, Geely a venit, luni, cu propriile sale reduceri suplimentare.
Șeful Great Wall avertizează că industria auto chineză ar fi aproape de colaps
Industria auto din China s-a dezvoltat într-un ritm accelerat în ultimul deceniu, dar unul dintre cei mai deschiși executivi din țară, respectiv președintele Great Wall, Wei Jianjun, a avertizat că am putea să ajungem în punctul în care sectorul să treacă prin propriul său „moment Evergrande”, spunând că „există deja [o companie ca] Evergrande în sectorul auto, dar ea nu s-a prăbușit încă”.
Deși s-a ferit să dea nume, Wei Jianjun a explicat că principalii fabricanți chinezi s-au concentrat prea mulți în ultimii ani pe cota lor de piață și pe o creștere nenaturală a valorii acțiunilor, conform unui interviu publicat de Sina Finance.
Vorbind în special despre industria mașinilor electrice, șeful Great Wall a susținut că aceasta nu este într-o stare bună din cauza pierderilor tot mai mari și a „războiului” prețurilor care pune o presiune tot mai mare pe lanțurile de aprovizionare. Wei a avertizat că producătorii îi ignoră pe furnizori, mulți dintre aceștia chinuindu-se să supraviețuiască în contextul în care sunt forțați să scadă constant prețurile, iar nu puține ar fi mărcile care sunt dispuse să facă rabat la calitate și la nivelul de siguranță pentru a nu pierde cotă de piață.
„Unele produse (n.r. modele) au trecut prin reduceri repetate de preț și au ajuns să coste doar 120.000 de yuani de la 220.000 de yuani în urmă cu câțiva ani de zile. Ce produse asamblate industrial pot să aibă prețuri mai mici cu 100.000 de yuani și să se păstreze totodată și același nivel al calității? Este imposibil”, a concluzionat președintele Great Wall.
Săptămâna trecută, autoritatea de planificare de stat din China a avertizat că ar exista constructori care vând mașini su prețul de producție și că acest lucru se întâmplă din cauza competitivității excesive din anumite industrii. Autoritățile au declarat că asta ar afecta principiile de piață și au transmis că ar putea să se implice și să ia măsuri împotriva acestor practici, fără să dea nume.