Probleme pentru producătorii chinezi pe cea mai mare piață auto a Europei: Entuziasmul a dispărut

Sursǎ foto: Wall-Street.ro

Probleme pentru producătorii chinezi pe cea mai mare piață auto a Europei: Entuziasmul a dispărut

Cuprins Articol:

Pe cea mai mare piață auto a Europei, una afectată de o scădere a vânzărilor de modele electrice, valul de producători din China încă nu și-a făcut simțită prezența, în ciuda investițiilor majore, iar dealerii încep să-și piardă răbdarea. Promisiunea unor prețuri avantajoase și a unor tehnologii ce rivalizează cu oferta rivalilor europeni cunoscuți nu-i mai entuziasmează pe prea mulți, în timp ce BYD sau SAIC se chinuie să adune cotă de piață, scrie Automotive News.

În Europa, cota de piață a chinezilor rămâne scăzută

Germania rămâne cea mai mare consumatoare de mașini din Europa, cu vânzări în 2024 de aproape 2,82 milioane de unități, în scădere cu 1% față de anul anterior. În timp ce o parte din această scădere poate fi pusă pe seama scăderii interesului clienților în mașinile 100% electrice, o altă fațetă demnă de analizat în ecuația vânzărilor este situația producătorilor chinezi.

Deși mai multe grupuri puternice din China, cea mai mare piață auto a globului, au investit sume serioase pentru a-și face loc în Europa, impactul lor se lasă așteptat în Germania. În primul trimestru al anului curent, toți producătorii chinezi luați laolaltă au atins o cotă de piață de circa 1,5%, în crește cu aproximativ 0,5% față de anul trecut, dar departe de așteptările unor nume ca SAIC sau BYD.

„Mulți dealeri spun că nici nu trebuie să se bazeze pe mărcile din China”, a explicat Stefan Reindl, directorul Institutului pentru Industria Auto, citat de Automobilwoche. Acesta susține că, în ultimii ani, mărcile europene prestigioase au început să răspundă presiunii venite din partea chinezilor și au redus ecartul față de aceștia, lansând tot mai multe modele accesibile și corectându-și greșelile și lipsurile pe partea de infotainment și tehnologie.

De aceea, chinezii se văd nevoiți să-și schimbe din mers strategia, mai ales că popularitatea EV-urilor nu se ridică la nivelul așteptărilor pe anumite piețe, deși vânzările au crescut cu aproape 30% în primul trimestru față de aceeași perioadă a lui 2024. BYD, de pildă, a promis că va oferi o variantă hibridă pentru fiecare model electric din ofertă până cel târziu în 2026, o promisiune care se observă și în România, unde constructorul a pătruns cu o gamă formată din patru modele - trei EV-uri pure, respectiv un hibrid cu tehnologie plug-in.

„Entuziasmul dealerilor pentru producătorii chinezi a dispărut”, susține Thomas Peckruhn, vicepreședinte al ZDK, asociația germană a producătorilor de automobile. Recent, Nio a anunțat că-și amână lansarea brand-ului de buget Firefly în Europa, în timp ce Changan și-a reevaluat așteptările cu privire la extinderea rețelei de reprezentanțe.

Loialitatea față de un producător local rămâne importantă pe Bătrânul Continent

În urmă cu doar un an de zile, așteptările (și promisiunile) chinezilor erau curajoase. Grupul SAIC (din care face parte și marca MG), pe lângă BYD sau Nio declarau că vor să vândă zeci de mii de mașini pe an, dar realitatea este mai complicată. În Germania, în primele patru luni ale anului, BYD a vândut mai puțin de 2.800 de mașini, față de ținta de 50.000 de bucăți pentru anul 2025.

Concret, conform autorităților germane, BYD are o cotă de piață de doar 0,3 procente, în timp ce MG, cel mai de succes producător chinez activ în Germania, are o cotă de piață de 0,8% sau 7.245 de mașini vândute în perioada ianuarie - aprilie. Leapmotor, în schimb, nu a vândut nici măcar 1.000 de mașini, în timp ce Xpeng se află la sub 700 de mașini vândute, iar Nio nu a găsit nici măcar 100 de clienți.

În acest context, Reindl crede că, în următorii cinci ani, producătorii chinezi ar trebui să fie mulțumuți dacă ating o cotă de piață de 1% pe cont propriu. Motivul? Conform analistului auto Matthias Schmidt, europenii țin mai mult la imaginea, istoria și conexiunea față de un brand. Pe Bătrânul Continent, loialitatea față de o marcă este ceva real, ceva ce transcende atributele specifice ale produsului în sine.

De aceea, chiar și niște prețuri competitive sau o echipare de vârf nu îi atrage pe unii clienți care, în schimb, aleg o variantă sigură - cel puțin atunci când vine vorba de prețul de revânzare, un capitol plin de incertitudini atunci când vorbim de mărcile chineze, care nu au o reputație bine clădită încă și nici nu sunt la fel de cunoscute de către oameni.

„În Europa, imaginea unui brand rămâne foarte importantă, la fel ca și capitalul său de încredere în ochii clienților. Acesta se construiește în timp și va fi mai greu pentru chinezi să 'spargă' acest perete al nesiguranței, mai ales în segmentul premium”, este de părere Schmidt.

Chinezii s-au mișcat prea lent și nu au profitat de avansul pe care l-au avut

În China, piața este plină de mașini bine echipate, cu tehnologie de vârf și prețuri foarte bune. Toate aceste mașini, însă, au ajuns un pic prea târziu în Europa, consideră analistul german. La momentul în care chinezii și-au prezentat modelele de top la saloanele Europei, toți constructorii cu vechime au fost năpădiți de fiori pe șirea spinării, dar teama i-a făcut să reacționeze și, la câțiva ani distanță, aproape fiecare are o gamă mult mai solidă - atât pe segmentul EV-urilor, dar și al HEV-urilor.

De aceea, din punctul de vedere al multor clienți europeni, nu mai are sens să apeleze la o marcă din China, când brand-urile deja cunoscute din Europa au o ofertă îndeajuns de atractivă pentru a justifica inclusiv unele diferențe de preț care, în realitate, ar dezavantaja europenii. Totuși, această diferență de preț ar putea deveni extrem de importantă pe segmentele de buget, unde clienții pot fi convinși de un preț mai mic cu 2-3.000 de euro, de exemplu.

„Pe segmentele de volum mare, chinezii au o șansă mult mai bună să reușească”, a spus Schmidt. „Asta pentru că vorbim de clienți care nu sunt la fel de loiali unui brand și care sunt mai dispuși să treacă la o marcă la alta dacă raportul calitate-preț este mai avantajos la o mașină din China față de una din Europa”.

În China, piața este „inundată” de peste 150 de constructori, iar unii dintre aceștia ar putea dispărea în inevitabila luptă pentru supraviețuire de pe o piață care, în realitate, intră în etapa de selecție. De aceea, experții europeni îi avertizează pe dealeri că orice contract cu un producător chinezesc mai mic care-și dorește să intre în Europa ar putea fi periculos.

„În prezent, tot ce pot spune este că dealerii nu ar trebui să investească în brand-urile din China”, a transmis Jochen Siebert, un expert pe piața chineză din cadrul JSC-Automotive. „În acest moment, situația actuală nu încurajează o asemenea cheltuială”, a explicat Siebert, făcând referire la faptul că unele mărci ar putea să dispară peste doar câțiva ani sau chiar mai repede.

Personalizate pentru tine