Dacia, scădere ușoară a vânzărilor în prima jumătate a anului. Producătorul autohton speră la 700.000 de mașini livrate în 2025

Sursǎ foto: Dacia

Dacia, scădere ușoară a vânzărilor în prima jumătate a anului. Producătorul autohton speră la 700.000 de mașini livrate în 2025

Cuprins Articol:

Dacia a publicat cifrele de vânzări aferente primei jumătăți a anului în curs, iar principalul mesaj transmis presei de Frank Marotte, Directorul de marketing, operațiuni și vânzări al Dacia, a fost că producătorul se confruntă cu condiții de piață dificile în mai multe regiuni ale lumii, dar mai ales în Europa. Din acest motiv, volumele pentru majoritatea modelelor au scăzut față de 2024.

Câte mașini a vândut Dacia în primele 6 luni ale anului

În perioada ianuarie - iunie, Dacia a comercializat, la nivel mondial, 356.084 unități, în scădere cu 0,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Asta după ce, în primul trimestru al anului, scăderea vânzărilor fusese de 2%. Producătorul a pus această micșorare a volumelor pe seama condițiilor dificile de piață, coroborate cu decizia Renault de a comercializa SUV-ul Duster sub sigla sa, în loc de cea a Dacia.

Marotte a explicat că, în lipsa sincopei din Turcia, Dacia s-ar afla pe plus în primul semestru din 2025, iar asta și după ce s-au luat în calcul anumite țări ce nu fuseseră incluse în numărătoare în aceeași peripadă a anului anterior, deși Dacia avea o prezență pe acele piețe. Ne referim, de pildă, la Irlanda, Lituania, Islanda sau Cipru.

De aceea, Dacia se așteaptă să-și atingă ținta pe care a setat-o pentru 2025 și anume să vândă 700.000 de mașini în toată lumea, față de 674.000 de bucăți în 2024. Asta s-ar traduce printr-o creștere de 3,85%, deși piața europeană - principalul „vad” pentru Dacia - este pe un trend descendent de circa 5-6% în H1.

De asemenea, Dacia se așteaptă ca volumele comercializate în Uniunea Europeană să fie mai mari anul acesta decât în 2024, dar șeful de marketing al mărcii autohtone nu a putut oferi o cifră exactă. Acesta s-a ferit, de asemenea, să ofere informații despre performanța financiară a Dacia sau despre profitabilitatea sa, în contextul în care Bigster și Duster sunt modele cu marjă inerentă de profit mai mare decât Sandero sau Spring.

Cum au performat modelele Dacia în prima jumătate din 2025

Cu o cotă de piață de 8% pe piața retail în Europa, respectiv de 4,5% pentru aceeași piață a mașinilor personale (passenger cars - PC), dar incluzând toate canalele de comercializare, Dacia spune că și-a menținut poziția în H1, deși europenii cumpără mai puține mașini noi per total.

Pe piața retail, Dacia este pe locul al treilea în Europa și se apropie de constructorul de pe locul secund, în contextul în care modele ca Sandero (primul loc la vânzări retail în ultimii opt ani, respectiv primul loc indiferent de canalul de comercializare în 2025) sau Duster (primul loc în clasamentul SUV-urilor, la vânzările retail, încă din 2018) sunt foarte apreciate de clienții persoane fizice care fac achiziții directe, ceea ce înseamnă conceptul de „piață retail”.

Dacia Spring a fost, de departe, performerul primei jumătăți a anului, iar asta mai ales pentru că 2024 a fost un an de tranziție pentru EV-ul fabricat în China, care a trecut la o variantă facelift cu diverse îmbunătățiri. Astfel, vorbim de o creștere a volumelor globale de 62,5% year-on-year (19.452 de unități), astfel depășindu-se borna de 180.000 de Spring-uri vândute de la lansarea modelului sub sigla Dacia.

În cazul modelului Sandero, care este cea mai populară mașină nouă în Europa indiferent de canalele de comercializare în primele șase luni ale anului, vânzările au scăzut față de 2024. Vorbim de o reducere a volumelor de 7,8%, dar Dacia spune că motivele țin de dinamica de pe niște piețe cheie pentru Sandero, Marotte susținând că modelul nu și-a pierdut din competitivitate.

Acesta a punctat că piaa retail în Europa a scăzut cu 6%, iar principalele piețe pentru Sandero, respectiv cea italiană și cea franceză, au suferit pierderi majore în H1 2025, fiind piețele cel mai tare lovite din UE față de 2024. De aceea, spune șeful de marketing de la Dacia, dacă luăm în calcul starea pieței, cele 151.948 de Sandero vândute reprezintă un rezultat încurajator.

Legat de Dacia Jogger, Marotte a ținut să sublinieze că segmentul C (fără să punem SUV-urile la socoteală) a scăzut în Europa cu 16%. Francezul a făcut această mențiune pe fondul scăderii de 16,8% a cererii pentru Jogger, MPV-ul cu până la 7 locuri vânzându-se la nivel mondial în doar 42.381 de unități în H1, deși și-a păstrat locul 3 la clienții retail în segmentul C non-SUV. De asemenea, peste 30% din clienții de Jogger au ales modelul Hybrid 144.

În mod similar, motorul full-hybrid a fost la mare căutare și pe Duster și Bigster, SUV-uri care oferă doar propulsii hibridizate (mild sau full-hybrid). Pentru Duster vorbim de o scădere în H1 de 4,5% (108.510 unități), după tranziția modelului la sigla Renault în Turcia. De asemenea, Marotte susține că și la Duster se observă un procent de peste 30% din clienți care aleg motorizarea FHEV.

În fine, Bigster, nou-venitul în gamă, se bucură de un succes care a depășit așteptările Dacia. Producătorul a strâns deja 38.000 de comenzi și a livrat 17.329 de mașini. Extrapolat la scara unui an, asta ar însemna că, la un asemenea nivel al interesului din partea clienților, Dacia ar putea comercializa 100.000 de Bigstere anual.

Aproape 9 din 10 clienți de Bigster aleg versiunile superioare de echipare (Journey sau Extreme), iar aproape 7 din 10 vor motorizarea nouă Hybrid 155. În plus, grație faptului că Bigster este primul model Dacia în segmentul C-SUV, aproape 70% din clienții Bigster vest-europeni sunt clienți „conquest”, adică clienți care în trecut au cumpărat o mașină de la o altă marcă și nu erau, tradițional, clienți Dacia.

Personalizate pentru tine