Programul de tip "Rabla" din Germania avantajeaza producatorii straini precum Dacia - ale carui vanzari au crescut de 12 ori - in detrimentul celor autohtoni, scrie presa germana, care critica "politicienii de conjunctura" de la Berlin care au nu au luat acest efect in calcul.
"Prima de casare de 2.500 de euro aduce un avantaj producatorilor straini de marci ieftine. Acest element nu a fost cu siguranta luat in considerare de politicienii de conjunctura de la Berlin, in ciuda faptului ca este vorba despre un calcul simplu. Prima stimuleaza mai ales vanzarea modelelor ieftine, iar dovada este ca in Germania stocul Dacia este deja epuizat", scrie Financial Times Deutschland (FTD), potrivit NewsIn.

Publicatia scrie ca fiecare masina Dacia vanduta in Germania ar fi o binecuvantare pentru industria subrezita a Romaniei. "Cu deficitul de cont curent ajuns deja la 14% din PIB, Romania este foarte dependenta de creditul strain. Astfel, fiecare Dacia vanduta in Germania este o binecuvantare, care mai intareste industria si mai reduce riscul ca restul europenilor sa fie nevoiti sa trimita un pachet de salvare", arata FTD.

"Presedintii concernului auto Renault au de ce sa fie fericiti", mai scrie FTD, intrucat se numara printre principalii beneficiari de pe urma programelor de tip "Rabla" din Germania si Franta. "Vanzarile marcii romanesti a Renault, Dacia, au explodat de cand a fost introdus programul in Germania, chiar in tara in care inainte era atat de greu sa vinzi o masina care nu beneficia de o anumita imagine", continua publicatia.

Explicatia este simpla. La o masina ca Dacia, care costa numai 7.500 de euro, o reducere de 2.500 de euro - cat e prima de casare - se simte mult mai semnificativ decat la un Mercedes.

"Prima de casare a dus in Germania la o situatie extrema, intrucat vanzarile au crescut de sase ori", spune vicepresedintele Renault Patrick Pelata. Pentru modelul Sandero - considerat de FTD cel mai "aratos" din gama Dacia - este "boom-ul" si mai mare, vanzandu-se 1.000 de bucati pe saptamana, in timp ce inainte de programul "Rabla" se vindeau numai 80 pe saptamana. In total, datorita programului, s-au vandut pana acum peste 220.000 de masini peste media planificata.

Vicepresedintele Renault spune ca din cauza unor cresteri atat de bruste a vanzarilor exista deja probleme de stoc. Pelata a explicat ca atunci cand s-a decis suspendarea activitatii fabricii de la Pitesti nu se cunostea inca "efectul din Germania". In consecinta, pentru a asigura stocul pentru Germania, Renault a decis sa aduca modele din Romania si Rusia, unde masinile nu se mai vand din cauza crizei.

FTD isi permite si un comentariu sarcastic: "Fenomenul provoaca scene incredibile in magazine. Un dealer de masini din Bruehl a angajat o studenta special pentru a le servi cafea clientilor care stau la coada la masini. Sa nu mai spuna nimeni ca prima de casare creeaza locuri de munca numai in Romania!", conchide ziarul.

Şi Sueddeutsche Zeitung scrie ca prin acest program, finantat din banii contribuabililor germani, se creeaza locuri de munca in strainatate: la Dacia in Romania, la Fiat in Polonia si la Volkswagen in Spania, pentru modelul Polo, si in Mexic, pentru modelul Fox. Cotidianul mai scrie ca prima de casare nu poate salva industria auto din Germania, care asigura 1,4 milioane de locuri de munca si ca muncitorii de la BMW, Daimler, Bosch si Volkswagen isi fac griji pentru posturile lor.

In Germania a fost lansat acum o luna un program prin care se acorda o prima de casare de 2.500 de euro pentru fiecare masina mai veche de noua ani care era dusa la casat pentru cumpararea uneia noi. Fondul alocat este de 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de masini.

Dacia este marca cu care Renault se poate salva, comenteaza si cotidianul austriac Die Presse, care atrage atentia ca, in timp ce per total vanzarile Renault au scazut, cele de la Dacia au crescut. Venitul concernului francez a fost in 2008 de 599 de milioane de euro, cu trei sferturi mai redus decat in 2007. Dacia este "lumina de la capatul tunelului" pentru Renault, vanzarile crescand in 2008 cu 12%, apreciaza Die Presse.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri