97% dintre femeile chestionate in cadrul unui studiu realizat de PwC au declarat ca pentru ele este important sa lucreze intr-un loc de munca care le face placere, iar 95% dintre ele au spus ca vor sa aiba suficienta flexibilitate pentru a putea echilibra cerintele carierei cu viata de familie. Progresul catre varful carierei este important pentru 75% dintre femei, iar 82% sunt increzatoare in capacitatea lor de a-si indeplini aspiratiile de cariera.

Studiul derulat de PwC, Time to talk: what has to change for women at work, arata ca femeile sunt increzatoare, ambitioase si pregatite pentru ceea ce urmeaza, dar multe nu au incredere in angajatori atunci cand vine vorba despre dezvoltarea profesionala si promovarea in cariera, sau lucrurile care le pot ajuta sau dimpotriva, dauna carierei. Respondentele din cadrul studiului sunt angajate care isi desfasoara activitatea in 27 de industrii, in peste 60 de tari din intreaga lume.

45% dintre femei considera ca statutul unui angajat in ceea ce priveste diversitatea de gen, etnie, varsta, sau de orientare sexuala poate fi o bariera in calea progresului profesional in organizatia lor, iar numai 51% dintre femei sunt de acord ca angajatorii iau suficiente masuri pentru a face asigura o mai buna diversitate de gen.

58% dintre femei considera ca un grad de transparenta mai mare reprezinta un pas esential pe care angajatorii il pot lua pentru a imbunatati oportunitatile de dezvoltare profesionala. Acest proces presupune a oferi angajatilor o intelegere clara a asteptarilor de ambele parti, inclusiv informatii despre avansarea in cariera si succes, precum si discutii deschise cu angajatii despre statusul lor si despre ce se asteapta de la ei in vederea promovarii.

Femeile iau atitutudine

Din cele 41% dintre femeile care au fost promovate in ultimii doi ani, 63% au negociat pentru promovare. Si din cele 53% dintre femeile carora li s-a acordat un proiect cu o vizibilitate ridicata in ultimii doi ani, 91% au negociat pentru aceste oportunitati.

Citeste si:
Viorica Dancila: Rectificarea bugetara asteapta avizul CSAT
Viorica Dancila: Rectificarea...

Este cu adevarat incurajator sa observi ca tot mai multe femei iau atitudine si isi urmaresc in mod proactiv obiectivele de cariera. Organizatiile pot face multe pentru a sprijini femeile sa avanseze si sa ajunga pe pozitii de conducere, de exemplu pot incuraja conversatii mai deschise despre cariera, atenuand impactul oricaror prejudecati la nivel subconstient in deciziile legate de progresul in cariera si stabilind, in mod explicit, criterii obiective si transparente conform carora angajatii sunt evaluati. Furnizarea, promovarea si sustinerea programelor, cum ar fi cele de indrumare si mentorat, ajuta si ele

Francesca Postolache, Partener, Servicii de Audit, PwC Romania

Maternitatea, un obstacol in cariera femeilor

Aproape toate femeile au spus ca este important pentru ele sa lucreze intr-un loc de munca care le face placere (97%) si sa aiba suficienta flexibilitate pentru a putea echilibra cerintele carierei cu viata de familie (95%). Progresul catre varful carierei este important pentru 75% dintre femei, iar 82% sunt increzatoare in capacitatea lor de a-si indeplini aspiratiile de cariera.

Insa femeile sunt ingrijorate in ceea ce priveste impactul pe care intemeierea unei familii l-ar putea avea asupra carierei (42%) si 48% dintre proaspetele mame s-au simtit omise atunci cand a fost vorba despre o promovare sau alocarea unui proiect special o data intoarse la locul de munca. Pe de alta parte, 38% dintre toate femeile participante la sondajul nostru considera ca avantajele programelor menite sa ofere echilibru intre viata profesionala si cea personala si cele privind flexibilitatea au consecinte negative asupra carierei la locul lor de munca. Este evidenta preocuparea perceptia femeilor asupra maternitatii si consecintelor flexibilitatii la locul de munca.

Citeste si:
Lista finala a beneficiarilor Start-Up Nation, publicata pe 15 iulie
Lista finala a beneficiarilor...

Raportul prezinta trei aspecte esentiale pe care trebuie sa se concentreze liderii pentru a sustine femeile in dezvoltarea profesionala:

Transparenta si increderea: femeile trebuie sa stie care este statusul lor, astfel incat sa isi poata gestiona activitatea cu succes si sa aiba incredere in feedbackul pe care il primesc. O mai mare transparenta nu va aduce beneficii numai femeilor, ci va favoriza un mediu mai incluziv, care ofera atat femeilor cat si barbatilor oportunitati mai mari de a-si atinge potentialul.

Sprijin strategic: femeile au nevoie de retele proactive de lideri si colegi care sa le sprijine, promoveze si premieze pe masura ce isi urmaresc aspiratiile de cariera, atat acasa, cat si la locul de munca. Femeile au nevoie de sustinatori dedicati si modele de ambele sexe - lipsa unui sprijin din partea colegilor de sex masculin va incetini progresul. Acest amestec de sprijin la locul de munca si sprijin personal sta la baza auto-afirmarii de care femeile au nevoie sa avanseze si sa reuseasca.

Viata personala, ingrijirea familiei si munca: Femeile au nevoie de angajatori care sa-si regandeasca abordarea pentru a echilibra talentul cu viata personala, maternitatea si ingrijirea familiei, pentru a preveni posibilele prejudecati si pentru a oferi solutii organizationale care sa functioneze. Exista o tendinta de reajustare a concediilor de maternitate si de paternitate si a programelor de reintegrare, insa aceste eforturi ar trebui extinse si promovate, iar cele mai bune practici trebuie comunicate pe scara mai larga. Flexibilitatea in sine nu este problema fundamentala: multi oameni nu isi iau concediu sau invoiri sau perioade sabatice tocmai pentru ca ei cred ca le va afecta cariera. Angajatorii trebuie sa recunoasca faptul ca fiecare are propriile cerinte in privinta flexibilitatii - nu este numai o etapa de viata sau o chestiune de gen - si sa-si sprijine si incurajeze angajatii sa profite de programele existente.

Citeste si:
Start-Up Nation: Lista finala a proiectelor admise se publica in iulie
Lista finala cu proiectele...

Numarul femeilor antreprenor, in crestere

Dintr-un numar total de 482.746 femei care detin calitatea de asociat sau actionar in companiile active din Romania, cele mai multe se incadreaza in grupa de varsta 40-49 de ani, respectiv un procent de 29% (140.216). A doua grupa de varsta in care se regasesc cele mai multe femei antreprenor este 30-39 de ani (27% - 130.615), urmata de grupa 50-59 (18% - 87.107), grupa peste 60 de ani (16% - 76.982) si grupa pana la 29 de ani (10% - 47.826).

In ultimii ani mediul de afaceri a inregistrat o crestere constanta a femeilor care detin calitatea de asociat sau actionar in companiile din Romania, ceea ce demonstreaza un interes din ce in ce mai ridicat pentru anteprenoriat in randul femeilor

Cristian Barcan, fondator al REGnet.ro

Conform datelor statistice de la nivelul Oficiului National al Registrului Comertului, numarul femeilor care detin calitatea de asociat sau actionar este: ianuarie 2018 - 482.746; ianuarie 2017 - 451.693; ianuarie 2016 - 433.929; ianuarie 2015 - 420.903; ianuarie 2014 - 409.177.

Inceputul anului 2018 a inregistrat cea mai mare crestere din ultimii 4 ani a numarului de femei antreprenor care detin care calitatea de asociat sau actionar intr-o firma din Romania, cu un numar de 31.053 firme in avans fata de aceeasi perioada a anului anterior.

Citeste si: 67% dintre romance viseaza la propriul business. Cate reusesc?

Sursa foto: Shutterstock / Sergey Nivens

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Start-upul romanesc MEDIjobs a atras investitii de 1 milion de dolari