Cum arata peisajul de marketing din Romania? De ce este importanta scolarizarea in domeniu? Cum arata marketingul politic in conditiile in care imaginea politicienilor si a partidelor este privita din doua perspective, diametral opuse si cum arata marketingul turistic sub sloganul „Gradina Carpatica”? La aceste intrebari raspunde, intr-un interviu pentru wall-street.ro, Oana Sav, trainer la Institutul de Marketing.

Institutul de Marketing a fost fondat in parteneriat cu Oxford College of Marketing, unul dintre centrele acreditate de pregatire pentru formare prin Chartered Institute of Marketing (CIM) pentru a oferi profesionistilor din Romania posibilitatea de a se perfectiona. Oana Sav a contribuit la fondarea institutului de marketing din tara si a raspuns la intrebarile wall-street.ro despre marketingul comercial, dar si cei social, politic sau turistic.

"Marketingul se transforma masiv"

Reporter: Cum definim marketingul? Se rezuma conceptul doar la un proces de vanzare?

Oana Sav: Ar fi foarte simplu daca ar fi doar vanzare. Acum, marketingul vine cu rezultate si asta e diferenta fata de alte zone. CIM, institutia pe care o reprezentam noi vine cu o alta definitie, si anume a satisface nevoile clientilor in mod profitabil. E interesant cum evolueaza marketingul si ca filozofie, acest proces care nu se termina niciodata, de a pune clientul in centrul preocuparilor unei companii sau unei organizatii. Se dezvolta si zona de marketing social, care poate sa schimbe vieti, comunitati, obiceiuri. Cred ca marketingul se transforma masiv si se poate transforma si cu ajutorul nostru intr-un proces care poate sa schimbe multe lucruri in bine, nu doar marketingul comercial, care se finalizeaza cu vanzari, profit cu clienti loiali, ci si marketing social, marketing nonprofit, care schimba comportamente.

R.: Cum a inceput in Romania Institutul de Marketing?

O. S.: Noi am inceput in 2011 si am si eu un rol personal in debutul nostru in Romania, pentru ca am studiat cu 15 ani in urma, direct in Marea Britanie, intr-un program similar. Am facut foarte mult lobby si am insistat destul de mult sa aducem aceste institutii prestigioase in Romania si sa cream si aici o comunitate locala in asa fel incat accesul la programul de training sa fie mai usor, mai simplu pentru cei de aici. Asa am inceput in 2011 ca un centru de suport pentru cele doua mari institutii pe care le reprezentam: Oxford College of Marketing si Chartered Institute of Marketing (CIM).

Asa am inceput in 2011 si in spate ani am ajuns la un centru acreditat in care aducem specialisti din Marea Britanie atat pentru cursul de certificare, dar si pentru cursuri pe care le tinem in interiorul companiilor pe nevoi punctuale. Am ramas specializati pe cursuri certificate international si le-am imbogatit cu partea de curse la cerere, cursuri croite pe nevoile companiilor, in care dezvoltam programe de cursuri pentru companii.

R.: Cat ati investit initial in Institutul de Marketing? Cat ati investit pana acum?

O. S.: Cand ne uitam la cifre, ne uitam la numarul de cursanti, la numarul de absolventi. Am crescut de la 20 de cursanti pe an la aproximativ 100. Nu il vedem ca pe un business, mai ales ca majoritatea banilor merg in Marea Britanie, la CIM, care e ONG. Institutul de Marketing nu e o afacere care genereaza profit, ci e un brand care atrage profesionistiii de marketing care vor sa se perfectionze intr-un program de certificare la distanta.

R.: Care este pretul, in medie, al unui curs?

O. S.: Cursurile nu sunt prohibitive, nu costa foarte mult. Costul mediu al unui curs de sase luni este de 690 de lire. Daca adaugam toate taxele de participare, suma maxima ar fi in jur de 1.000 de euro. Cel mai scump curs poate sa dureze doi ani de zile si sa coste 4.000 de euro. Un modul se poate parcurge intre 3 si 6 luni. Ei au nevoie de cel putin doua-trei luni pentru a parcurge notiunile teoretice.

R.: Cat de importanta este scolarizarea in marketing? Nu se poate fura meserie in zona asta? Se poate face dupa ureche?

O. S.: Exact asta e ideea din spatele cursurilor de marketing: sa nu mai facem lucrurile dupa ureche, pentru ca asta se intampla, din pacate, la noi, in multe domenii. Asta incearca sa creeze aceasta institutie de atata vreme, sa creeze niste pasi si un sistem in care toata lumea sa treaca printr-un program consecvent de pregatire. Asta este diferenta si ideea din spate, de bresla cat mai bine pregatita, de mestesug. Poate nu e o stiinta, dar trebuie sa fie o disciplina care respecta cat mai bine regulile si unde incercam sa facem lucrurile mai bine, nu dupa ureche.

Google ofera foarte multe programe de training si online

R.: Poti fi autodidact in zona asta?

O. S.: Sigur ca da si sunt tot mai multi. Suntem in aceasta zona in care vin spre noi cei ambitiosi, cei care invata mult singuri. Noi suntem inca foarte concentrati pe Bucuresti si tinem destul de putine cursuri in tara. Vin spre noi de la Cluj, de la Iasi, dar observ ca creste numarul celor autodidacti, care se perfectioneaza fie pe cont propriu, fie cu noi. Vad tot mai multi oameni care vin din alte domenii, colaterale, care nu au studii in marketing si se perfectioneaza pe parcurs, combina, completeaza cursuri. Google, spre exemplu, ofera foarte multe programe de training si online. Multi dintre ei ajung si la noi, simt nevoia de structura, de perfectionare, de recunoastere. Ce oferim noi si nu gasesti pe net este tot acest program structurat, pus la punct, in care informatia este atent filtrata, in timp ce riscul, cand inveti pe cont propriu, este sa pierzi timp, sa ajungi la informatie mai putin credibila.

R.: Cum vezi marketingul politic in conditiile in care imaginea politicienilor si a partidelor este privita din doua perspective, diametral opuse?

O. S.: Nu sunt specialista in zona asta, nu am o opinie de specialist, ci mai degraba una de cetatean, iar din acest punct de vedere, vad foarte mult maniheism, prea multe tactici si prea putina strategie. Pana la urma, orice program de marketing politic se face cu o strategie de tara in spate si asta ar trebui sa ghideze tot ce inseamna partea de comunicare politica. Din pacate, nu vad deloc claritate. Vad confuzie. Nu vad strategie. Nu vad de ce ai face o motiune, cum a fost cea de saptamana trecuta, cand stii, matematic, ca nu ai nicio sansa de rezultat.

In zona de receptor al comunicarii politice, nu vad strategie, nu vad claritate, nu vad pozitii distincte despre ce e PNL, USR, PSD, care pare ca e mai liberal decat liberalii si un plan foarte clar la care sa rezonam, pentru ca noi, ca electori, putem sa rezonam la un plan care e facut, dar cred ca lipseste planul, ca altfel si comunicarea ar fi mai clara.

Marketingul turistic

R.: Pe partea de marketing turistic cum sta Romania? Ce se vinde bine in Romania sau ce vinde Romania bine si ce s-ar putea vinde (mai bine) si inca nu se face?

O. S.: Avem atat de mult potential neexploatat. Si iar ne lipseste planul de tara si pe el sa se astearna un program national de marketing turistic. Ne lipseste acum o pozitionare foarte clara. Vedeam saptamana trecuta o campanie foarte bine pozitionata si executata a Ungariei, „The Spice of Europe”, filmata impecabil in care comunicau nu doar avantajele turistice, de ce sa te duci sa vizitezi, sa te relaxezi, dar si economice: de ce sa te duci sa filmezi in Ungaria, unde costurile de productie sunt mai mici.

Noi, dupa ani de zile, am ajuns la Gradina Carpatica, desi aveam sloganul „Romania mereu surprinzatoare”, pe care eu il gasesc mult mai potrivit si mai putin riscant. „Surprinzatoare” acopera elementele de infrastructura, de lucruri care nu merg, dar si la capitolul de comunicare cred ca suntem sub ceea ce oferim. Oferim mult mai mult decat comunicam, nu comunicam consecvent si aici e vorba de strategie si colaborare.

Ce ma bucura sunt initiativele locale si poate ca in timp se coaguleaza in programe la nivel national. Satele Unite ale Maramuresului, festival organizat de irlandezul Peter Hurley, a reusit de cativa ani sa dezvolte acest program, care mi se pare spectaculos intr-o tara atat de dezbinata. A reusit sa adune mai multe sate in ideea de a promova mai multe zone, sa ii puna sa coopereze si acolo se intampla lucruri. Pe ici, pe colo se mai intampla lucruri si poate ca o sa reusim, in timp, sa le coagulam intr-un program national in care sa ne punem in valoare atuurile.

Eu eram, adesea, tinta ironiilor cand promovam patrimoniul din Apuseni. „Pai, si aveti sosele?”. Raspundeam ca in Apuseni, problema e de patrimoniu, nu de infrastructura inca. Mie mi se pare ca urgenta e mai degraba patrimoniul. Drumuri poti sa mai construiesti, dar patrimoniu se distruge ireversibil. Si aici e un tezaur imaterial care se pierde.

R.: Dupa unii specialisti in marketing, anul trecut trendul a fost impus de social media marketing, video marketing, influencer marketing, marketingul prin continut si native advertising si marketing bazat pe date. Care sunt trendurile in marketing anul acesta?

O. S.: Anul asta, in Romania, din punctul meu de vedere, clasic e fantastic. Ar fi grozav sa ne intoarcem la principiile de baza ale marketingului si la client, indiferent de mijloacele cu care o facem. E cert ca video creste, creste si social media, creste Instagram, dar lucrurile sunt foarte diferite in functie de industria in care esti, de obiectivele pe care le ai, astfel incat, intoarcerea la client si la intelegerea lui e cea mai importanta. E de vazut in ce masura aceste trenduri influenteaza publicul nostru. Trendurile vin si trec. E de vazut ce ramane.

Daca ar fi sa numesc doua trenduri, as ramane la customer experience, care chiar daca suna pretentios, ar putea sa insemne lucruri mici, simple, in care pur si simplu refaci traseul clientului, identifici traseele cheie, importante, care pot sa aiba impact asupra businessului, ca e vorba de achizitie sau postachizitie si aici toti putem invata de la ce nu fac companiile de stat, ce ne enerveaza cand stam la coada la ANAF.

Asta si multichannel. In continuare conteaza foarte mult echilibrul si deciziile se iau foarte mult online-offline. Canalele functioneaza impreuna, online-ul si offline-ul functioneaza foarte bine impreuna si aici e foarte important de explorat cum se iau deciziile de-a lungul acestor canale.

R.: Pare cumva, ca toate serviciile de marketing, in special cele de pe internet, se adreseaza foarte mult zonei urbane. Ce se intampla in zona rurala? Cine mai face marketing la tara?

O. S.: Avem atat de putine cifre. Suntem intr-o tara in care nu stim cu exactitate populatia stabila din Romania. Se face marketing la tara, puterea de cumparare e mult mai redusa, e alta Romanie. Daca nu avem toaleta in curte, avem telefonie si Internet peste tot. Sunt primele servicii care ajung acolo. Cred ca de asta exista si termenul de miopie de marketing. Noi, adesea, avem aceasta capcana de self reference, multi facem marketing in centre urbane mari si ignoram ce se intampla acolo si vedem foarte multe campanii de publicitate la televizor care nu stiu daca au un mesaj clar si adptat la toate tipurile de Romanie.

Sursa foto: Florin Vedeanu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri