Fiecare generatie de tineri care intra in piata muncii schimba ecosistemul, fortandu-i pe angajatori sa se adapteze nevoilor si cerintelor lor. In ultimul deceniu, specialistii in recrutare au incercat sa inteleaga obiceiurile de munca si atitudinea fata de job ale Millennials, insa acum o noua generatie se pregateste sa intre in campul muncii. O generatie pragmatica, care vrea sa fie implicata in toate procesele de munca si care apreciaza organizatiile autentice.

Tinerii din Generatia Z, nascuti la sfarsitul anilor '90, se pregatesc sa isi inceapa viata de adult si sa intre in campul muncii. Chiar daca sunt destul de apropiate la nivel de competente, valori, aspiratii, intre generatiile Y si Z exista suficiente diferente cat sa ii puna in dificultate de angajatori.

Piata fortei de munca din Romania se imparte in doua mari directii extreme: pe de o parte vorbim de lupta pentru talente, in domenii precum IT sau BPO, pe de alta parte, industrii precum HORECA sau constructii, care se confrunta cu o lipsa acuta de personal. A opta editie a conferintei HR 2.0, organizata de wall-street.ro, aduce fata in fata specialisti de top in resurse umane, antreprenori, manageri, experti in domeniu si consultanti, intr-o discutie dinamica.

Poti participa gratuit la conferinta HR 2.0 - detalii si inscriere aici

Un infografic publicat pe ZeroCarter arata foarte clar ce ii deosebeste pe Millennials de Generatia Y, care le sunt particularitatile si care este viziunea lor despre viata profesionala.

Potrivit analizei citate, 98% dintre tinerii din Generatia Z au un smartphone si 50% dintre ei sunt online 10 ore pe zi. 70% dintre ei se uita mai mult de 2 ore pe zi pe YouTube. Aproape jumatate dintre acesti tineri (40%) marturisesc ca sunt dependenti de telefon si 80% spun ca devin nervosi atunci cand nu pot avea acces la niciun dispozitiv electronic.

Generatia Z in campul muncii

Pentru o generatie obisnuita sa comunice foarte mult online, 72% dintre tinerii din Generatia Z prefera conversatiile fata in fata. 77% din ei se asteapta ca responsabilitatile de la job sa fie mai dificile decat cele ale generatiilor dinaintea lor.

Trei sferturi dintre acesti tineri (75%) vor sa aiba mai multe roluri in organzatia in care lucreaza. 80% dintre ei isi doresc sa lucreze in organizatii cu multi angajati.

Odata ce au obtinut un job, cei mai multi tineri isi doresc ca organizatia in care au intrat sa le ofere posibilitatea de a-si dezvolta o cariera. Pentru ei, doua abilitati sunt necesare pentru a avea succes la locul de munca: comunicarea si usurinta de a gasi solutii la probleme.

Citeste si: Top 3 tendinte in HR pe care companiile trebuie sa le aiba in vedere in 2019

Millennials vs Generatia Z

Pe baza cercetarilor realizate, specialistii in demografie au realizat profilul fiecarei generatii (Y si Z) si au evidentiat care sunt similaritatile, dar si diferentele dintre cele doua categorii.

Millennials Generatia Z
Crescuti de Baby Bommers Crescuti de Generatia X
Au crescut in timpul boom-ului economic Au crescut in timpul recesiunii
Sunt idealisti Sunt pragmatici
Sunt interesati de experiente Vor sa economiseasca bani
Pionieri in utilizarea tehnologiei Nativi digitali
Prefera brandurile isi afiseaza valorile Prefera brandurile care sunt autentice
Prefera Facebook si Instagram Prefera Snapochat si Instagram

Tinerii din Generatia Z tin sa fie mai pragmatici decat cei din Generatia Y si au un alt mod de a-si integra educatia si viata profesionala. De asemenea, spre deosebire de generatiile anterioare, isi gestioneaza diferit resursele financiare.

Pentru ca s-au format in plina criza economica, tinerii din Generatia Z pun mai mult pret pe stabilitatea financiara si pe siguranta locului de munca.

Studiile au demonstrat ca toate generatiile impartasesc valori de munca similiare. De exemplu, majoritatea angajatilor apreciaza sa fie bine platiti, dar si beneficiile extra-salariale. In schimb, tinerii din Generatia Z pun mai mult accent pe valori si mentorat.

Insa ceea ce ii diferentiaza pe tinerii din Generatia Z de celelalte generatii este spiritul antreprenorial. Potrivit unui studiu Gallup, realizat in 2017, 39% dintre ei luau in calcul sa isi lanseze propriul business, in vreme ce 9% aveau deja propria afacere.

Indiferent ca sunt angajati sau antreprenori, tinerii din Generatia Z vor sa aiba succes profesional. Conform unui studiu Berkeley, peste jumatate dintre tinerii din Z (53%) spun ca succesul este cel mai important in viata, fata de 46% dintre Millennials, 35% dintre cei din Generatia X si 31% dintre baby boomers.

Citeste si: Cercetator: Tinerii nu vor mai avea un loc in organizatia viitorului

Cercetator in leadership:...
Citeste si: Cercetator in leadership: Liderii trebuie construiti din Generatia Z

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
HR 2.0: Cat de pregatite sunt organizatiile pentru generatia Z?