Înainte de răspândirea epidemiei de coronavirus, furnizorii de teambuildinguri erau în forfota organizării evenimentelor pentru angajați, aceasta fiind o perioadă bună pentru derularea lor. Acum, cu proiecte anulate sau, în cel mai bun caz, amânate pentru a doua parte a anului, companiile ”aleargă” la maratonul adaptării ofertelor. Chiar și așa, cu un viitor incert în față, o parte dintre clienți si-au redirecționat bugetele către alte zone, care ”ard”.

Anterior crizei generate de coronavirus, cele mai solicitate activități de teambuildin erau cele desfășutare în natură, cu diferite componente de aventura, de construit, tematice sau creative.

Dragos Saioc, directorul general al firmei Ecoextrem, cu activitate pe piața de teambuildinguri, ne-a arătat o imagine a sectorului, sub efectele pandemiei de coronavirus.

Wall-Street.ro: Când au început să se simtă primele efecte ale răspândirii epidemiei de coronavirus în sectorul de teambuildinguri?

Dragoș Saioc, general manager Exoxtrem: Primele efecte au început în a două jumătate a lunii februarie și au vizat în primul rând evenimentele de teambuilding care aveau date de implementare în lunile martie și aprilie. Pentru început companiile client au solicitat blocarea unor date mai avansate de rezervare, pentru lunile iunie-iulie. Acum, din cauza prelungirii acestei epidemii, majoritatea clienților cu care discutăm solicită date de implementare pentru lunile august-septembrie- octombrie.

Wall-Street.ro: Care au fost primele măsuri luate de companiile client?

Dragoș Saioc: Primele măsuri au fost, în primul rând, cele de siguranță pentru angajați și au venit în contextul măsurilor de siguranță raportat la constituirea de grupuri de o anumită mărime.

Wall-Street.ro: În ce măsură au fost afectate bugetele pentru astfel de activități?

Dragoș Saioc: La acest moment, este prematur să afirmăm cum au fost afectate bugetele pentru evenimentele de echipă. Este o situație foarte dinamică și în funcție de durata acestei circumstanțe și de măsurile luate de către guvern pentru protejarea mediului privat, situația economică a companiilor va fi puternic impactată. Bugetele încă există, dar fiecare companie probabil că își va lua deciziile necesare, astfel încât să asigure o cât mai bună evoluție a companiei.

Wall-Street.ro: Care a fot bugetul mediu per angajat pentru un teambuilding în 2019?

Dragoș Saioc: Bugetul mediu per angajat anul trecut a fost 250 euro pentru evenimentele clasice de teambuilding, cu două nopți de cazare, însă depinde foarte mult de structura dorită pentru evenimentul echipei. Dacă se dorește one day event atunci eliminând partea de cazare bugetul scade considerabil.

Wall-Street.ro: Cum arata piața anul trecut în această perioada și cum arată acum? Care ar fi principalele diferențe pe care le sesizați?

Dragoș Saioc: Anul trecut, în această perioadă, eram într-o perioada de forfotă, de setare a planurilor de L&D (learn and development) pentru companiile partenere, de customizare a conceptelor pentru evenimentele lunilor aprilie-mai. La acest moment, noi suntem într-o forfotă pentru a ne adapta la cerințele actuale și restricțiile existente și transformăm mare parte din portofoliul de concepte de teambuilding pentru echipele care sunt în work from home.

Ne bucură totuși interesul companiilor client pentru produsele remote teambuilding lansate, pentru panelurile și webinariile propuse. Semnalele din piață sunt bune chiar și pentru această perioadă. După perioada de acomodare la noul mod de lucru, investițiile în echipe trebuie să continue pentru că oamenii să simtă că sunt apreciați, că sunt principala resursă a companiei și că fac parte în continuare din echipă și din companie.

Wall-Street.ro: În ce procent au renunțat companiile la teambuildinguri pentru 2020?

Dragoș Saioc: Sunt multe companii care au introdus destul de rapid restricțiile de călătorie și implicit au anulat evenimentele de teambuilding. Unele companii s-au reorientat către produsele remote, unele au amânat evenimentele pentru perioada de vară sau chiar toamnă și cu siguranță vor fi companii care vor realoca bugetele de teambuilding și training sau orice altă investiție în echipele lor în partea operațională.

Wall-Street.ro: Ce sfaturi oferiți companiilor client în ceea ce privește opțiunile pe care le au privind programele de teambuilding?

Dragoș Saioc: În această perioadă, am ținut un contact foarte strâns cu companiile client pentru a înțelege cât mai bine provocările cu care se confruntă și a identifica dacă găsim soluții pentru ei. Mă refer aici la orice fel de soluții de care dispunem, pentru că înțelegem că este important că toate companiile să treacă cât mai bine peste această perioadă. Le oferim inclusiv unelte și seminarii pentru a lucra eficient de acasă.

Ne-am bucurat să aflăm că oamenii dedicați de HR caută soluții de engagement pentru echipele lor, chiar dacă nu varianta clasică de teambuilding. Am discutat cu manageri care încearcă să țină oamenii conectați și motivați și care ne-au solicitat idei de mici challengeuri pe care să le trimită oamenilor care lucrează acasă. Evident starea de carantină produce efecte și la nivel psihic pentru oameni și echipe și modul în care companiile răspund acestor provocări și au grijă de oameni va defini Employer Brandingul companiei pentru următoarea perioadă.

Wall-Street.ro: Ce estimări aveți privind evoluția programelor de teambuilding în 2020?

Dragoș Saioc: Orice situație de criză aduce și oportunități. Cred că același lucru se va întâmpla și cu piață evenimentelor de teambuilding. Este de dorit ca beneficiarii să solicite furnizorilor mai multă creativitate, mai multă customizare, mai multă valoare adăugată pentru bugetele investite. Trendul de digitalizare a conceptelor de teambuilding este o oportunitate acum însă după estomparea pandemiei, oamenii vor dori să se reconecteze, să fie împreună, să creeze și să își testeze iar forța echipelor în outdoor.

Dintre noutățile dezvoltate în ultimele două săptămâni pot să menționez concepte gen treasure hunturi în tururi virtuale ale muzeelor, quizzuri și challengeuri de echipă care includ multe elemente de cultură organizațională și sunt extrem de customizate, dar și programe clasice de teambuilding adaptate în mediul online.

Wall-Street.ro Cum estimați că va evolua businessul Ecoxtrem în 2020 versus 2019?

Dragoș Saioc: Estimările privind business-ul Ecoxtrem țin de durata pandemiei, de impactul economic pe care îl va avea, dar și de răspunsul autorităților la nevoile mediului antreprenorial. Foarte posibil vom avea o scădere a cifrei de afaceri și a numărului de evenimente implementate datorită faptului că majoritatea evenimentelor din prima parte a anului s-au amânat pentru a două jumătate a anului, perioadă care oricum era foarte aglomerată.

Ecoxtrem activează pe piața de teambuildinguri din 2006. Alături de evenimentele de teambuilding, echipa a fost completată de divizia de events, travel și training. Firma are 23 de angajați permanenți și peste 70 de colaboratori. În 2019, a înregistrat o cifră de afaceri de 2,4 milioane de euro.

Sursa foto: Facebook Ecoxtrem

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri