2022 a readus în corporații, dar și în companiile antreprenoriale mult râvnitele teambuldinguri, după doi ani în care aceste activități de echipă fie nu au mai avut loc, fie au fost adaptate pentru mediul online. Desigur, nu toate teambuildingurile sunt la fel de nebunești ca-n filmul românesc cu același nume, însă cei mai mulți angajați care participă la astfel de activități de weekend vor să se distreze și să se relaxeze. Interesant este că și după acești doi ani, mulți angajați care au lucrat exclusiv remote au avut ocazia să se cunoască față în față abia într-un astfel de cadru cum este un teambuliding.

Negarea online-ului sau cum joaca s-a mutat din nou afară

După ce pandemia a generat și mai multe dificultăți pentru angajatori în retenția talentelor din companii, motiv pentru care era aproape imposibil ca a activitățile de echipă structurate în cadrul unui teambuliding să nu fie din nou reluate în format offline. Cu toate acestea, deși evenimentele offline s-au reluat în întregime anul acesta, mobilitatea oamenilor era mai mare în online, chiar și în cadrul teambuldingurilor pe care companiile le organizează pentru echipele lor.

„ Anul acesta am avut mult mai multe teambuldinguri offline decât în anii precedenți. În primele 10 luni din an am avut 65% teambuldinguri offline și 35% online. Cu toate acestea, mie mi se pare ca e un fel de negare a online-ului, ca să fiu sincer. Adică, doi ani de zile a fost bine faptul că am reușit să funcționăm, ținând cont de o nenorocire care era în toată lumea și acum, cumva, oamenii mi se pare că vor să uite de online. Nu mai vor să audă, efectiv”, a declarat pentru wall-street.ro Petru Păcuraru, fondatorul HPDI (Human Performance Development International), un grup de companii care oferă traininguri, teambuildinguri, coaching, dar și servicii digitale.

Companiile oferă acum experiențe „live” care creează contextul potrivit pentru ca angajații să se cunoască și să se contecteze, mai ales având în vedere faptul că, în medie, 50% din echipele actuale sunt reprezentate de angajați noi, care nu s-au întâlnit între ei, pe fondul crizei sanitare din ultimii doi ani.

„Cele mai populare sunt ateliere de cooking (în care își gătesc singuri) tresure hunt în oraș, în parc, în pădure, activități de tip design & build (echipele proiectează un oraș sau își construiesc o bicicletă de exemplu), ateliere de cupaje în care echipa realizează propriul vin și multe alte experiențe care au rolul de a apropia echipa într-un mediu mai puțin formal, de a crea amintiri împreună”, explică Oana Pascu, fondator Complice.ro, furnizor de experiențe pentru persoane fizice și companii.

O altă categorie de experiențe preferate de firme sunt cele de relaxare, de celebrare și de petrecere. Din această categorie, în topul celor mai apreciate sunt degustarile private (de cafea, ciocolată, whiskey, gin sau vin), cocktail masterclass-uri sau flair shows, dar și experiențele mai puțin comune, cum ar fi cele de sailing care dau frâu liber imaginației și oferă chiar un plus de aventură.

De multe ori aceste experiențe au o componentă importantă de entertainment și presupun exerciții de improvizație, pentru ca gheața să se spargă cât mai repede, colegii de echipă să interacționeze rapid, să se simtă bine și să se implice cât mai mult în activitatea respectivă. Au trecut timpurile în care angajații erau duși de companie într-un loc în care, vrând-nevrând, făceau activitățile impuse de manageri. Acum, dacă aceștia nu rezonează cu activitățile propuse, nu sunt convinși, nu vor participa și, în consecință, obiectivul nu va fi atins.

Oana Pascu, fondator Complice.ro (foto)

Oana Pascu, complice.ro

Citește și: HR Talks: De la munca de acasă, la munca de lângă casă. De ce jobul trebuie să îți urmărească viața, nu invers

De ce teambuildingul nu e doar „o seară de băut pe banii firmei”

Dacă în trecut, înainte de teambuildinguri discuțiile se axau pe „ce băutură să luăm în acest teambuilding”, anul acesta a fost mai mult despre reconectare, în contextul în care angajatorii au simțit că pierd ușor conexiunea cu oamenii, spune Petru.

Oamenii pierd apartenența la echipă, la întreg, la cultură, la companie și s-a pus destul de mult focus de reconectare. Cum putem să ne conectăm din nou între noi, cum putem să ne conectăm cu obiectivele organizației, la valorile companiei”, este de părere fondatorul HPDI.

Totuși, interesant este că în anii precedenți, oamenii erau mai pretențioși la venirea acelui moment din an în care se organiza teambuildingul, existând mereu presiunea „de a inventa ceva nou” în acele câteva zile de relaxare organizate de companie, spune Petru. La multe firme, raportarea e ușor diferită în prezent: nu mai există neapărat presiunea noului pentru că se resimte o dorință mai mare de a (re)conectare.

Mi-ar plăcea ca teambuildingul să fie o chestie educațională, dar din păcate nu e, e o chestie de distracție. Angajatorii se gândeau cum să te distreze pe tine ca să mai uiți puțin de problemele pe care le ai și să se simtă că „ți-am dat și eu ceva ca angajator”. Cam asta era până acum, dar anul acesta am simțit mai multă bucurie din partea oamenilor și am simțit că se reconectează.

Petru Păcuraru, fondator HPDI (foto)

Petru Păcuraru, fondatorul HPDI

Însă nu toți angajatorii vor să lase acest moment de reconectare cu echipa să treacă neobservat, așa că unii ies din sfera clasicelor seri de băută și oferă și experiențe „out of the box” (n.red. ieșite din comun, neobișnuite) angajaților. Datele de la Complice.ro arată că experiențele de tip survival combinate cu treasure hunt, jocurile private de poker (fără miza financiară), grand prix-urile pe circuit reprezintă opțiuni pentru numeroase companii care vor să-și surprindă totuși angajații cu ceva nou, mizând pe experiențe cât mai diverse. Companiile plătesc între 75 și 450 de euro pentru fiecare angajat, pentru experiențele de echipă.

„Un procent semnificativ de clienți corporate revine de altfel după o experiență cu solicitarea pentru o alta, mai îndrăzneață decât precedenta”, spune Oana Pascu.

Pentru finalul anului, compania mizează pe creșterea cererii de experiențe în segmentul B2B. Cererea pentru evenimente corporate de final de an, categorie în care sunt incluse și teambuildingurile este de așteptat să crească, mai ales în contextul în care se situează la un nivel mai ridicat comparativ cu anii precedenți.

La HPDI, de pildă, până la începutul lunii noiembrie, compania a organizat 88 de teambuildinguri offline, iar până la final de an este de așteptat ca acest număr să depășească 100. La acestea se adaugă și cele aproape 50 de teambuildinguri online.

„Anul acesta și cred că și anul viitor teambuildingurile chiar au un sens foarte mare pentru oamenii care nu erau convinși că și-ar dori să mai vină la birou. Deci e relevantă pentru pătura aceea de 20-25% (ce poate fi chiar mai mare, desigur) care s-a obișnuit cu anumite tabieturi acasă. Pentru ei chiar ajută pentru că încep să se conecteze cu ceilalți colegi, își dau seama de socializare și poate se decid să se reîntoarcă la birou. Am văzut o altă energie anul acesta în teambuildinguri față de acum doi ani când era activitate mai de rutină cumva”, a conncluzionat Petru Păcuraru, fondatorul HPDI.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri