Momentele economice dificile, precum cele pe care le trăim în prezent, pot da șansa agajaților, de la baza până la vârful piramidei, să se poată dedica învățării, mai ales că acum au mai mult timp la dispoziție. După criză, competiția va fi mult mai dură, relațiile cu furnizorii și clienții vor fi diferite, iar toate acestea sunt argumente pentru a continua educația de business, în aceste momente.

O formă de învățare preferată de românii dornici să de dezvolte profesional sunt programele de MBA și Executive MBA.

În prezent, sunt peste 6.600 absolvenți români care au finalizat programe Executive MBA sau MBA. În România, la nivel Executive MBA sunt aproximativ 220-240 alumni anual, pe când la nivel MBA putem vorbi de 300-400 absolvenți.

Piața MBA se ridică la o valoare estimată de aproximativ 3-4 milioane euro, o valoare destul de stabilă ȋn ultimii 3 ani. Valoarea reală, ȋnsă poate fi destul de mult influențată de politici diferite, adoptate de fiecare școală, cu privire la sprijinul acordat studenților, sub formă de burse parțiale sau totale.

Am stat de vorbă cu Bianca Ioan, director de vânzari și marketing în cadrul ASEBUSS, pentru a afla care sunt schimbările pe care le-a produs criza generată de coronavirus în piața de profil și care sunt cele mai bune sfaturi ale specialiștilor în ceea ce privește educația în domeniul afacerilor, în vremuri tulburi.

Wall-Street.ro: În ce măsură influențează criza actuală decizia românilor de a urma un program de MBA/EMBA?

Bianca Ioan, director vânzări și marketing ASEBUSS: În aceste vremuri este important ca managerii și antreprenorii să acționeze și să se adapteze, pentru a trece peste provocările aduse de criză, care pentru multe companii înseamnă reducerea activității dar și, în paralel, căutarea de soluții pentru a merge mai departe.

Trebuie să ȋnțeleagă că, pe măsură ce această criză va evolua, și avem toate semnalele că asta se va ȋntâmpla, vom avea cu toții de suferit, se va crea un efect domino. Atunci ei trebuie să se pregătească, să investească ȋn educație de business, să știe să fie pro-activi și nu reactivi, să aibă o comunitate puternică ȋn spate, cum este cea pe care ți-o oferă un MBA.

Una dintre oportunitățile perioadei prin care trecem este că, stând mai mult acasă, avem mai mult timp pentru instruire și training-uri, chiar și pentru o investiție într-un MBA. După o criză economică generată de o criză sanitară, competiția va fi mult mai dură pe orice piață de produse și servicii, iar câștigătorii vor fi cei capabili să învețe repede.

Wall-Street.ro: După primele săptămâni de criză generată de coronavirus, sunt schimbări în piața de profil?

Bianca Ioan, ASEBUSS: Din câte știm, o parte dintre celelalte programe au luat măsuri similare cu ale noastre, de mutare a cursurilor online, pentru a răspunde astfel situației create de criză, ȋn care cursanții nu mai au acces fizic la clasă.

De asemenea, câteva dintre școli organizează și evenimente online, ȋn care speakerii sunt oameni de afaceri cu experiență, care pot vorbi despre măsuri concrete luate pentru a proteja oamenii, pentru a consolida compania pe care o conduc sau pentru a identifica noi oportunități. Cu siguranță această trecere ȋn online îi motivează pe profesori să dezvolte din ce în ce mai mult învățarea de la distanță si să adapteze ȋntreaga experiență de ȋnvățare. La ASEBUSS avem în plan ca programele noastre Executive MBA și Entrepreneurial MBA, care vor lua startul în toamnă, să aibă, în continuare, o componentă online.

Wall-Street.ro: Cum credeți că se va traduce această perioadă dificilă în noile clase de MBA/EMBA, care urmau să înceapă anul acesta?

Bianca Ioan, ASEBUSS: Școlile de afaceri din România, la fel ca cele din afară, vor urmări să ȋși actualizeze curricula cu subiecte și teme noi, relevante pentru schimbările prin care trece ȋntreaga economie.

Credem că această criză oferă o ocazie extraordinară programelor EMBA de a-și dovedi valoarea adăugată, când volatilitatea și incertitudinea au devenit constante, vorbim despre un mediu VUCA plin de provocări.

Trăim timpuri ȋn care vedem că nu ne putem baza pe un precedent, caz ȋn care devine necesar și este chiar un atu să poți apela la știința afacerilor, la un mod de a analiza și găsi soluții la diferite probleme, așa cum se ȋntâmplă ȋn cadrul programelor MBA.

Educația ȋn afaceri are tocmai acest rol de a forma o gândire strategică, o viziune de ansamblu cu privire la companie, la industria aferentă, la provocări și oportunități, pe când trainingul poate rezolva punctual o serie de probleme sau contribuie la recalificarea forței de muncă, o problemă cu care se confruntă toate firmele ȋn ultimii ani, mai accentuat ȋn această ultimă lună.

Wall-Street.ro: Cum caracterizați investiția în educație în perioade de criză?

Bianca Ioan, ASEBUSS: Credem că o perioadă ca aceasta „ajută” la conștientizarea nevoii de a investi în educație. De la declanșarea crizei din cauza COVID-19 toată lumea s-a întors cu fața și cu întrebări către școli și către specialiști: Ce facem? Cum supraviețuim? MBA-ul te învață de toate într-un an jumătate, doi, atât cum să supraviețuiești în criză, cât și cum să profiți de oportunități sau să crești organic, organizat și eficient. Nu mai merge doar cu fler, cu intuiție, văzând și făcând, piețele sunt tot mai competitive, încât dacă nu faci management profesionist, pe termen lung, pierzi.

După această criză - care nici nu putem estima exact ce durată va avea - mediul de afaceri va fi profund modificat, relațiile cu furnizorii și clienții vor fi diferite, așteptările clienților vor fi schimbate și, în general, digitalizarea afacerilor va continua accelerat, cu efecte disruptive în majoritatea industriilor - toate reprezentând argumente serioase pentru a lua decizia de a investi în educația de afaceri.

Wall-Street.ro: Cum îi încurajați pe români să nu renunțe la aceste investiții?

Bianca Ioan, ASEBUSS: La ASEBUSS punem accentul pe dezvoltarea acelor competențe care sunt utile în accesarea unor poziții de vârf în companii, și anume strategie, finanțe și dezvoltarea unei gândiri antreprenoriale. Avem o legătură strânsă cu absolvenți specialiști în diferite domenii, specialiști care sunt invitați frecvent în cadrul cursurilor noastre pentru a discuta mini-studii de caz recente, din propria activitate, împreună cu participanții.

În plus, oportunitatea de a cunoaște alți colegi de curs cu experiență de management sau care conduc propria firma, deschide noi posibilități de conectare între participanți, pentru un networking eficient și foarte necesar în perioada următoare. Un argument suplimentar în cazul școlii noastre, este accesul în cea mai mare comunitate de alumni EMBA din România, organizată în cadrul Business Club (powered) by ASEBUSS care adună împreună absolvenți din toate cele 25 generații.

Wall-Street.ro: Ce măsuri de sprijinire ați luat/aveți în plan pentru a-i susține pe românii cu bugete afectate să poată investi în continuare în educație?

Bianca Ioan, ASEBUSS: Înscrierile în ambele programe au loc în perioada aprilie-mai, perioada în care oferim un discount semnificativ - de 2.000 euro în cazul Executive MBa și 1.500 euro în cazul Entrepreneurial MBA - așa încât să venim în sprijinul viitorilor cursanți.

De asemenea, am gândit și avem oferte speciale pentru ONG-uri. În perioada 1 aprilie-15 mai, derulăm un proiect de consultanță pro bono adresat antreprenorilor, prin care sprijinim companiile afectate de criză. Pentru persoanele interesate să urmeze un program MBA, luăm în calcul pachete personalizate.

Dacă ne uităm la ceea ce se întâmplă în afară, oamenii continuă să se înscrie în programele MBA și în această perioada. O măsură luată cu prioritate de școlile de afaceri internaționale a fost simplificarea admiterii pentru seriile de studenți EMBA 2020. Și noi ne-am aliniat acestei tendințe, prin urmare admiterea în acest an se va face în baza unui interviu despre experiența profesională.

ASEBUSS este primul furnizor de programe MBA româno-americane din România, cu activitate pe piața serviciilor de business education ȋncă din 1993. În prezent, derulează două programe – Executive MBA și Entrepreneurial MBA, ambele în parteneriat cu universități americane de prestigiu.

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri