Vacanța de sărbători a trecut și deși nu mai suntem nevoiți să ne întoarcem fizic la birouri ca în ceilalți ani, reîntoarcerea la lucru se dovedește a fi una la fel de dificilă. Pauza de Crăciun și Anul Nou a fost una binemeritată, mai ales pentru cei copleșiți de muncă, ce au avut de înfruntat un 2020 cu un nivel de stres uriaș, când oboseala psihică a atins cote alarmante. Nu-i de mirare că mulți dintre specialiștii din HR consideră acest an drept „cel mai prost din carieră”.

Întoarcerea la muncă în 2021 se face într-un climat la fel de incert, cu o pandemie încă activă, care lasă în urmă mii de victime în fiecare zi. La acestea se adaugă și depresia deja cunoscută de după sărbători, cu un ritm mai încetinit, cu o dispoziție proastă, dar și o oboseală care pare să cuprindă tot corpul.

De ce apare depresia de după sărbători

Prima luni a revenirii la muncă de după sărbători poartă numele de Blue Monday („Lunea tristă”, unde termenul „blue”, în cazul de față, definește o stare de tristețe și de depresie) și este considerată a fi cea mai depresivă zi din an, potrivit The Guardian.

Depresia post-vacanță, este o afecțiune care se manifestă după sărbătorile din decembrie, în primele luni ale anului, când oamenii se simt, în general, cu moralul scăzut, lipsiți motivație și cu stări de depresie. Deși este rar să fie diagnosticată în mod singular, afecțiunea a fost legată de tulburarea afectivă sezonieră (SAD) și de depresie.

Cercetările efectuate de Asociația Americană de Psihologie au constatat că 38% dintre oameni au raportat niveluri crescute de stres în timpul vacanței, în principal din cauza lipsei de timp, a lipsei de bani și a presiunilor întâlnirilor de familie, unde de regulă mâncăm mai mult și mai nesănătos și consumăm alcool.

La acestea vin din urmă și anxietatea întoarcerii la birou, corelată cu deadline-urile și viitoarele task-uri care ne așteptă în noul an. Desigur, pandemia de COVID-19 îzbucnită în 2020 a venit cu și mai multe presiuni care apasă pe noi (să nu ne îmbolnăvim, să restrângem numărul de oameni cu care intrăm în contact etc.).

1. Creează o rutină

Rutina salvează vieți, spunea o vorbă mai veche. Un program bine structurat ne va face creierul să funcționeze pe pilot automat și nu va mai trebui să ne gândim în plus la modul în care ne stabilim activitățile. Prin urmare, ar fi mai mult decât util să îți faci un plan bine pus la punct, care să îți permiți să fii eficient și productiv, însă nu uita să fii și flexibil și să lași și loc pentru task-uri care apar în ultimul moment.

2. Nu sta în pijamale toată ziua

E ok, nu mai ieșim din casă și nu mai apucăm să ne punem hainele noastre frumoase pe care le purtăm la birou. Dar nici să rămâi toată ziua în pijamale nu e o opțiune, pentru că vei fi într-o dispoziție prea relaxată. Pantalonii de trening și hanoracul sau orice alte haine pe care le preferi vor contribui la motivația ta și te vor face să te simți mai confortabil, chiar și atunci când muncești.

3. Delimitează un spațiu pentru munca ta

Dacă lucrezi în pat, prima senzație va fi că este un loc confortabil, însă e bine să știi că pe termen lung, lucratul în pat provoacă probleme grave pentru spatele tău. Dacă nu ai un birou acasă pe care să poți să-l amenajezi, masa din bucătărie sau din sufragerie sunt mai indicate să devină biroul tău temporar. Important este să îți stabilești un colț din cameră care să fie rezervat doar muncii.

4. Vorbește despre modul în care te simți

Comunicarea este și mai importantă atunci când singura modalitate de a vă contacta colegii de muncă este online sau prin telefon. Întâlnirile video periodice vă vor ajuta pe toți să fiți pe aceeași pagină cu privire la stările pe care le aveți, dar și la proiectele la care lucrați.

Faptul că te simți lipsit de energie zilele acestea nu este ceva anormal. Pe lângă prieteni, cei care înțeleg în totalitate modul în care te simți sunt colegii tăi, care, cel mai probabil, traversează aceleași stări ca și tine.

5. Păstrează-ți calmul

De la lipsa de energie și depresie se poate ajunge foarte ușor la stări tensionate, caracterizate de neliniște, furie sau iritare.

Ori de câte ori te simți anxios, ia o pauza pentru a respira adânc și pentru a-ți redobândi calmul. Concentrează-te asupra respirației și numără până la 10. Nu uita că ești un membru valoros al echipei din care faci parte.

6. Ieși în aer liber

Să vezi mereu aceeași patru pereți în care locuiești nu mai reprezintă un confort de niciun fel. Încearcă să faci o plimbare în timpul zilei pentru a te rupe câteva minute de munca pe care o faci. Sau, dacă simți că te ajută, încearcă să faci câteva exerciții fizice în aer liber. Te va face să te simți mai bine.

Sursa: echo-news.co.uk și theguardian.com

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri