Odată cu venirea pandemiei, companiile din toată lumea s-au văzut nevoite ca aproape peste noapte să-și gestioneze angajați care lucrează de acasă, departe de birou și departe de un contact uman. Mulți angajatori au apelat la tehnologie pentru a-și supraveghea angajații, folosind instrumente de inteligență artificială, precum recunoașterea facială atunci când te afli la birou sau supravegherea video pe tot parcursul muncii. Dar oare cât de periculos este să mergi pe această cale?

Un studiu realizat de Institutului pentru Viitorul Muncii din Marea Britanie arată că sistemele algoritmice utilizate în mod obișnuit în monitorizarea performanței lucrătorilor din depozite, de pildă, sau ale livratorilor de mâncare au luat amploare în tot mai multe alte industrii.

Andrew Pakes, secretar general adjunct la sindicatul Prospect din Marea Britanie, a declarat pentru CNBC că aceste tehnologii de „lesă digitală” sunt o tendință ascendentă de ceva timp și că munca de acasă impusă de pandemia de COVID-19 a accelerat-o.

Foto: Unsplash

Deși acesta a fost o problemă pe care am ridicat-o și înainte de pandemie, imediat după venirea acesteia am observat cum tot mai multe companii s-au concentrat tot mai mult pe tehnologie. Pe de o parte, tehnologia a fost cu adevărat importantă pentru a ne menține în siguranță și conectați în timp ce suntem acasă, dar pe de altă parte există și o latură care ne îngrijorează, aceea a amestecului în viața privată.

Andrew Pakes, secretar general adjunct la sindicatul Prospect din Marea Britanie

Cercetătorii britanici au realizat un sondaj în rândul angajaților care arată că majoritatea respondenților nu se simt confortabil cu monitorizarea camerei sau a tastării.

PwC a fost criticat anul trecut pentru că a dezvoltat un instrument de recunoaștere facială care ar monitoriza un angajat și ar asigura că sunt la biroul lor atunci când ar trebui să fie. Un purtător de cuvânt PwC a declarat însă pentru sursa citată că instrumentul este un „prototip conceptual”.

Și Microsoft s-a confruntat cu reacții negative după ce a lansat „scorul de productivitate” din Microsoft 365, care le-a permis managerilor să urmărească rezultatele unui angajat.

Totodată, Fujitsu a dezvoltat un instrument AI care poate determina cât de greu se concentrează cineva într-o ședință, după ce îi analizează mișcările mușchilor feței.

Cum afectează supravegherea excesivă viața privată

Brian Honan, consultant în securitate cibernetică și fost consilier al Europol susține că introducerea unor instrumente de urmărire a muncii bazate pe AI, cum ar fi recunoașterea facială sau monitorizarea tastelor, aduce o serie de riscuri pentru companii.

Companiile au datoria de a-și proteja afacerea și au un interes legitim în a se asigura că interesele lor sunt îngrijite, dar acestea trebuie să fie pus mereu într-un echilibru cu nevoile și viața privată a angajaților, la locul de muncă.

Brian Honan suspectează că aceste instrumente, cum ar fi monitorizarea tastelor sau programe care realizează capturi de ecran de pe desktopul unui angajat, ar putea fi ilegale în conformitate cu reglementările GDPR ale UE.

Doar dacă stăm să ne gândim la câte date adună aceste instrumente de supraveghere, ar trebui să ne îngrijorăm pentru că depășesc spațiul personal al angajatului, mai spune cercetătorul. Camera ar putea captura imagini ale familiei sau colegilor de cameră ai angajatului, iar intimitatea acestora ar fi încălcată.

Dincolo de riscurile de reglementare care se află în joc, utilizarea acestor tehnologii nu ajută prea mult la promovarea unei culturi pozitive la locul de muncă.

„Invariabil, e ca și cum le-ai spune angajaților tăi că nu ai încredere în ei să-și facă treaba pentru ceea ce ei te plătesc să faci”, spune Brian Honan.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri