CLEPA, Asociația Europeană a Furnizorilor de Automobile, a angajat PwC Strategy să evalueze impactul a trei scenarii de politică Green Deal asupra ocupării forței de muncă și a valorii adăugate în rândul furnizorilor de automobile din Europa în perioada 2020-2040. Scenariile reprezintă o abordare tehnologică mixtă, actuală numai pentru vehicule electrice propusă în pachetul Fit for 55 și un scenariu radical de accelerare a vehiculelor electrice.

Toate cele trei scenarii presupun o electrificare accelerată pentru a îndeplini obiectivele climatice, cu o cotă mare de piață pentru vehiculele electrice până în 2030 de peste 50%, aproape 80% și, respectiv, de aproximativ 100%.

Sectorul producției de automobile este responsabil pentru mai mult de 5% din totalul angajărilor în 13 state membre ale UE, peste 60% din lucrători fiind angajați de furnizorii de automobile. Prin urmare, studiul oferă o evaluare foarte necesară la nivel european și identifică riscurile și oportunitățile oferite celor șapte țări majore de producție pentru componente auto (Germania, Spania, Franța, Italia, Cehia, Polonia și România). Studiul este, de asemenea, primul de acest gen care evaluează impactul diferitelor scenarii de politică pentru atingerea obiectivelor Green Deal, cu accent pe furnizorii de automobile.

Retail jobs

În timp ce producătorii de autovehicule au o capacitate mai mare de a cesiona sau de a prelua activități pentru a compensa o pierdere de activitate în domeniul propulsorului electric, furnizorii de automobile pot reacționa cu mult mai puțină agilitate, deoarece sunt legați de contracte pe termen lung cu producătorii de vehicule. Pe lângă liderii mondiali și bine capitalizați din industrie, sectorul este format din sute de companii specializate și IMM-uri cu acces mai mic la capital pentru a investi în transformarea modelelor lor de afaceri.

Tranziție vs perturbare

Studiul estimează că, în scenariul vehiculelor electrice exclusiv, 70% din impactul asupra ocupării forței de muncă va fi resimțit deja în perioada 2030-2035 și arată că oportunitățile vehiculelor electrice depind de stabilirea unui lanț profund de aprovizionare cu baterii în UE, de sincronizare și probabilitate, aspecte încă incerte. Țările din Europa de Vest par cele mai bine plasate pentru a deveni fortărețele producției de propulsoare elective EV, în timp ce locurile de muncă din țările Central și Est Europene vor rămâne foarte dependente de motorul cu ardere internă.

Citeste si:
Vânzările mașinilor electrice le-au depășit pe cele ale modelelor...
Vânzările mașinilor electrice...

„În timp ce electrificarea pune în pericol angajarea în sistemul propulsorului electric, pe de o parte, alte abilități ale forței de muncă în domenii precum software-ul sau infrastructura vor fi necesare în viitor. Valoare adăugată și crearea de locuri de muncă în tehnologiile de propulsie depind de producția locală de baterii în Europa”, a declarat Henning Rennert, partener la PwC Strategy& Germania.

„Studiul evidențiază riscurile vehiculelor electrice destinate existenței a sute de mii de oameni care lucrează din greu pentru a oferi soluții tehnologice în scopul mobilității durabile. Deoarece furnizorii de automobile sunt responsabili pentru cea mai mare parte a locurilor de muncă din industria de automobile, este esențial să punem locuri de muncă cu furnizorii de automobile în prim-plan atunci când gestionăm impactul social și economic al transformării. Inovațiile furnizorilor de automobile au făcut ca mobilitatea electrică să fie din ce în ce mai accesibilă pentru consumatori și un instrument esențial pentru îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor. Dar nevoile societății sunt mult prea diverse pentru o abordare universală.

Citeste si:
OMV Petrom extinde rețeaua de stații de reîncărcare pentru mașini...
OMV Petrom extinde rețeaua de...

Un cadru de reglementare care este deschis tuturor soluțiilor disponibile, cum ar fi utilizarea tehnologiilor hibride, hidrogenul verde și combustibilii durabili din surse regenerabile, va permite inovarea pe măsură ce redefinim mobilitatea în următoarele decenii”, a precizat Secretarul general CLEPA, Sigrid de Vries.

Un viitor incert pentru baterii

Studiul susține că până la 70 de miliarde de euro (70%) din crearea de valoare aferentă grupurilor motopropulsoare electrice va depinde de prelucrarea materialelor bateriilor, producția de celule și module de celule și asamblarea sistemelor de baterii. Este important de subliniat faptul că aceste activități nu se vor desfășura neapărat cu aceleași companii sau în aceleași regiuni, deoarece necesită abilități și expertiză semnificativ diferite în comparație cu tehnologia convențională a sistemului de propulsie și, prin urmare, este puțin probabil să ofere oportunități pentru majoritatea furnizorilor de automobile orientați pe grupul de propulsie, în anumite întreprinderi mici și mijlocii, care angajează aproximativ 20% din persoanele care lucrează în industria furnizării auto.

Citeste si:
Tendințe de urmărit în 2022, pe piața locală a muncii
Tendințe de urmărit în 2022,...

Cercetările anterioare ale CLEPA au arătat că producția de baterii oferă relativ mai multe locuri de muncă pentru angajații cu studii academice și mai puține pentru lucrătorii mecanici care acum produc piese pentru de motorul cu ardere internă.

Recomandările CLEPA pentru viitoare reglementări

Actuala propunere Fit-for-55 pentru standardele de emisii de CO2 pentru mașini și camionete se uită doar la emisiile provenite de la țeava de eșapament a vehiculului, ignorând emisiile legate de producția vehiculelor sau combustibilii pe care îi folosesc, inclusiv modul în care este generată electricitatea. Pentru a stimula tehnologiile cu cea mai scăzută amprentă totală de carbon, emisiile de la vehicule ar trebui, în mod ideal, să fie reglementate pe baza ciclului de viață, cu o abordare Well-to-Wheel (WtW) ca prim pas,
care ia în considerare producția și distribuția combustibilului/electricității folosite pentru a alimenta un vehicul.

Citeste si:
Top 5 tendințe pe piața de executive training în 2022
Top 5 tendințe pe piața de...

Reducerile emisiilor producției de carburanți / energie ar trebui recunoscute atunci când se determină conformitatea cu standardele de CO2, de exemplu prin introducerea unui mecanism de creditare voluntar, care permite producătorilor de automobile o opțiune suplimentară de a îndeplini obiectivele la nivelul întregii flote cu un volum suplimentar de combustibili regenerabili.

Deschiderea tehnologică oferă industriei timpul necesar pentru tranziție, atenuând perturbările sociale, adesea cuplate cu schimbări bruște, fără a compromite climatul. O tranziție planificată și atentă, constând într-o abordare tehnologică mixtă, menține opțiunile deschise pentru a se adapta la noile dezvoltări, fie că acestea sunt progrese tehnologice, evenimente geopolitice sau disponibilitatea resurselor și, în același timp, prezintă oportunități semnificative de creare de valoare în industria auto, una dintre cele mai mari active industriale ale Europei.

Citeste si:
Aproape un sfert din salariul minim din România se duce pe...
Salariul minim în România,...

„O abordare deschisă a tehnologiei ar trebui să includă electrificare rapidă cu energie curată și regenerabilă, completată de tehnologie de ardere curată cu combustibili regenerabili și durabili. Există mai multe opțiuni pe lângă zero emisii pe țeava de eșapament și trebuie să recunoaștem rolul pe care carburanții neutri din punct de vedere climatic îl pot juca în reducerea emisiilor,
menținerea opțiunii consumatorilor, accesibilitatea și menținerea competitivității globale a Europei.

Tehnologia nu este inamicul, ci mai degrabă combustibilii fosili, iar deschiderea tehnologică va fi esențială pentru a asigura o tranziție justă”, Secretarul general CLEPA, Sigrid de Vries.

Metodologie

Metodologia studiului este complementară studiilor anterioare, (disponibile prin portalul de angajare al CLEPA), deoarece modelează cifrele din perspectiva companiei. Datele au fost strânse cu sprijinul CLEPA, asociațiilor naționale și companiilor într-un sondaj exploratoriu bazat pe 199 de chestionare și validate cu 33 de interviuri cu experți. Pentru a modela în mod realist deciziile comerciale, capacitățile de producție la nivel de schimb de forță de muncă (de obicei trei blocuri de opt ore), precum și atractivitatea țării, au fost evaluate drept criterii pentru a dezvolta scenarii de retragere pentru tehnologiile vehiculelor ICE și
scenarii de accelerare pentru tehnologiile EV.

Sursa foto: Pexels
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri