Mai multe companii din industria auto din judeţul Arad anunţă că fac angajări și anunță că au vacante sute de locuri de muncă, potrivit site-ului Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM).
Angajări auto în vestul țării: Ce angajatorii din domeniu fac recrutări în Arad
După mai multe valuri de concedieri care au afectate industria auto, mai multe companii anunță că fac recrutări. ANOFM arată că, în judeţul Arad, erau disponibile 719 posturi la 171 de angajatori, iar aproximativ jumătate dintre acestea provin de la producători de subansamble auto. Şapte multinaţionale din domeniu fac angajări, fiecare având disponibile zeci de posturi, majoritatea în producţie, notează Agerpres.
Potrivit datelor analizate de Wall-Street.ro, de pe site-ul oficial ANOFM, producătorul de cablaje auto Leoni, unul dintre cei mai mari angajatori din industria componentelor auto din România caută să angajeze 30 de muncitori necalificați care să lucreze în asamblarea și montarea pieselor auto. De asemenea, BOA RBT, companie care produce componente auto caută să recruteze trei muncitori necalificați, iar Trigo, o companie care deservește industrii precum cea auto, aerospațială, feroviară și de transport are șase joburi vacante pentru poziția de controlor de calitate.
Alte companii care angajează în Arad, județ în care activează mulți jucători din industria auto:
- Webasto, unul dintre cei mai mari dezvoltatori și producători de sisteme pentru domeniul auto – 25 de locuri de muncă vacante pentru poziția de montator subansamble
- Coficab, companie care activează în proiectarea, producția și vânzarea de fire și cabluri, în principal pentru industria auto – 20 de locuri de muncă vacante ( cele mai multe fiind pentru operatori mașini-unelte cu comanda numerică și 1 pentru un programator producție)
Datele din aplicaţie, actualizate în timp real, mai arată că după industria automotive, transporturile şi industria ospitalieră oferă cele mai multe locuri de muncă în această perioadă.
Ce concedieri s-au făcut până acum la Arad
O singură companie (de subansamble auto) din domeniu a depus notificare de concedieri colective, care vizează 33 de persoane din Arad, după cum menționează sursa citată. Instituţia a precizat că această notificare nu înseamnă neapărat că angajatorul va face disponibilizările, existând posibilitatea să îşi reorganizeze activitatea. Totodată, unii angajaţi s-ar putea integra rapid în companiile concurente care fac angajări.
În 2024, concedierile colective au avut loc în două valuri, în judeţul Arad. În luna mai, şapte companii din industria automotive au transmis că renunţă la 450 de angajați. În toamna anului trecut, alte trei companii din acelaşi domeniu a anunţat că disponibilizează 236 de angajaţi.
La vremea respectivă, conducerea AJOFM arăta că disponibilizările au fost anunţate "în contextul în care s-au redus foarte mult comenzile pentru maşinile electrice".
Cu privire la rata şomajului, aceasta a crescut constant în ultimele luni, conform AJOFM. Dacă în vară era de 1,5%, în toamnă a fost de 1,6%, în decembrie a fost de 1,7%, iar în prezent este de 1,82%, ceea ce înseamnă 3.467 de şomeri în evidenţă, din care 1.243 în plată. Spre comparaţie, în decembrie 2023 rata şomajului era de 1,1%.
Nu scăpăm de concedieri în auto în 2025
Concedierile în cadrul furnizorilor de piese auto din Europa au crescut de mai mult de două ori în 2024, în condițiile în care încetinirea industriei auto de pe continent a afectat performanța lanțului de aprovizionare. O analiză a Asociației Europene a Furnizorilor Auto(Clepa), realizată pentru Financial Times, arată că peste 30.000 de locuri de muncă au fost pierdute în această industrie în 2024, comparativ cu puțin peste 15.000 în 2023.
Crearea de locuri de muncă a încetinit semnificativ, iar de la începutul anului 2020, industria a înregistrat pierderi ale locurilor de muncă ce s-au ridicat la peste 58.000. Provocările din industria auto vor persista și în 2025, iar vestea proastă este că nici subsidiarele din România ale marilor jucători nu vor fi ferite.
„Industria auto, afectată de tranziția către vehicule electrice și sustenabile, se confruntă cu o reevaluare a liniei de producție. Această tranziție necesită o recalificare a angajaților, ceea ce poate duce la concedieri temporare sau permanente”, a spus Sorina Faier, într-un interviu recent pentru Wall-Street.ro.