Cei mai multi angajati romani prefera ca angajatorul sa le ofere o zi libera cu ocazia sarbatorilor de Paste, in locul altor beneficii, pentru a putea petrece sarbatoarea cu familia sau cu prietenii. Banii, cadourile, tichetele speciale sau vacantele sunt secundare cand vine vorba despre una dintre cele mai importante sarbatori la romani.
Aceasta este principala concluzie a sondajului „Ce isi doresc de Paste angajatii de la angajatorii lor”, realizat de catre Accace, unul dintre principalele companii din Europa Centrala si de Est de pe piata de consultanta in management financiar si externalizare. Realizat pe un esantion care cuprinde angajati atat din sectorul privat, cat si cel de stat, sondajul a avut ca obiectiv identificarea preferintelor angajatilor in ceea ce priveste beneficiile acordate de companii de Paste.

Astfel, desi angajatorii prefera in general sa acorde tichete cadou sau cadouri in bani in limita a 150 de lei (deoarece sunt avantajoase din punct de vedere fiscal), 28,33% dintre angajatii romani prefera sa primeasca de la companie o zi libera, urmatoarea optiune fiind prima inclusa in venitul brut (26,67%), desi statul va beneficia de o parte din acea suma sub forma de contributii si impozit.

Pe urmatoarele locuri in preferintele romanilor sunt cadourile in bani de maximum 150 de lei (21,67%), cosurile cu produse specifice (10%), tichetele cadou (10%) si altele, precum vacantele platite de companie sau iesirile la restaurant (3,33%).


„Asa cum arata datele Institutului de Statistica, tendinta de evolutie a activitatii economice este una relativ stabila, cu usoare semne de crestere in cea de-a doua parte a trimestrului I, acesta fiind un semn bun si pentru angajatii ce asteapta cu nerabdare prima de Paste din partea companiei. Cu toate acestea, companiile au fost si in acest an prudente in proiectarea bugetului, inclusiv in ceea ce priveste acordarea de stimulente cu ocazia sarbatorilor pascale. In plus, experienta arata ca valoarea beneficiilor acordate cu ocazia Craciunului este in general mai mare decat cea a beneficiilor acordate cu alte ocazii, creand premisa ca si de aceasta data angajatorii vor fi mai retinuti, chiar si in conditiile in care ar realiza cresteri economice”, explica Angelica Ene, payroll accountant Accace.

Beneficiile pe care angajatii le pot obtine de sarbatori pot fi diverse, precum prime in bani, tichete, cosuri cu produse, abonamente la fitness, vacante platite de companie. Primele in bani incluse in venitul brut sunt insa diminuate considerabil prin aplicarea contributiilor sociale si a impozitului (contributiile angajatului 16.5%, ale angajatorului intre 27.75% si 28.45% + impozitul pe venit al angajatului 16%).

"Astfel, pentru o prima in valoare de 100 RON, angajatorul mai plateste contributii in valoare de 28 RON, iar valoarea neta efectiva primita de angajat va fi de 70 de RON (deoarece plateste contributii 17 lei si impozit 13 lei)", se arata in comunicatul companiei.

Legea permite insa companiilor sa opteze pentru alternative de stimulare a angajatilor avantajoase din punct de vedere fiscal (deoarece sunt deductibile limitat, nu se aplica taxe asupra lor, sau se aplica doar impozitul pe venit) precum tichetele (de masa, vacanta, cresa, cadou), cheltuielile ce se incadreaza in categoria protocol sau cheltuielile sociale.

Pentru a nu se retine contributii angajat/angajator, cadourile in bani (oferite cu ocazii speciale) nu trebuie sa depaseasca limita de 150 lei, precizeaza consultantii Accace.

Aceste cadouri in bani se acorda in baza specificatiilor contractelor colective de munca si a regulamentelor interne si intotdeauna trebuie sa existe un document care prevede strict conditiile in care se acorda astfel de sume. Astfel, existenta acestor tipuri de beneficii scade considerabil sansele acordarii clasicelor prime asupra carora se vor calcula atat impozit pe venit, cat si contributii sociale, desi optiunea aceasta este cea mai simpla din punct de vedere al aplicabilitatii.

Primele incluse in venitul brut, desi diminuate prin aplicarea contributiilor sociale si a impozitului, raman in evidenta institutiilor statului, fiecare suma contand in momentul in care o persoana intra in somaj, in concediul de ingrijire copil sau in momentul pensionarii. Prin alegerea tipului de beneficiu, compania nu ar trebui sa faca doar o alegere buna din punct de vedere fiscal, ci ar trebui sa se consulte si cu departamentul de Resurse Umane, pentru a lua o decizie cat mai eficienta reflectata in relatia angajat-angajator.

"Un beneficiu acordat angajatului, indiferent de valoarea acestuia, va fi apreciat, insa o schema de compensatii si beneficii bine pusa la punct este foarte importanta. O astfel de strategie ar trebui sa existe indiferent de marimea sau specificul companiei, fiind una dintre masurile ce asigura transparenta procesului decizional. Desi companiile mari se bazeaza pe specificatiile contractului colectiv de munca, a regulamentului intern si a contractelor individuale, acestea lasa de cele mai multe ori loc interpretarii. Ne referim aici la sumele exacte ce vor fi oferite fie pentru performanta, fie pentru ocazii speciale precum Pastele sau Craciunul, dar si la zilele libere ce pot fi acordate doar sub aprobarea managementului. De aceea, o schema de compensatii si beneficii ar veni in completarea acestora si ar asigura un proces decizional mult mai fluid prin stabilirea unor conditii clare de acordare", conform Accace.

In plus, implementarea unei astfel de scheme poate ajuta in atingerea mai multor obiective, precum recrutarea si pastrarea angajatilor valorosi, incurajarea performantei, stimularea si mentinerea satisfactiei la locul de munca, motivarea angajatilor si castigarea loialitatii acestora.

Studiul a fost realizat in intervalul martie-prezent pe un numar de peste 200 de angajati.



Accace, cu activitate pe este unul dintre liderii pietei serviciilor de consultanta in management financiar si externalizare din Europa Centrala si de Est, ofera corporatiilor servicii specifice in materie de finante si contabilitate, consultanta fiscala, salarizare si dreptul muncii, inmatriculare si inregistrare, recrutare si training, precum si implementarea MS Dynamics NAV.

Clientii principali sunt corporatii medii si mari, care isi desfasoara activitatea in Europa Centrala si de Est in toate industriile, multe dintre ele companii de referinta listate la bursele din New York, Londra sau Frankfurt. Portofoliul Accace include companii precum IBM, Shell, Allianz, Orsay, Scania, Olympus, Sharp, HBO.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri