Businessul Agroland, unul din principalii jucatori de pe piata furajelor pentru animale si a puilor de o zi, a prins avant in perioada crizei. Anul trecut afacerile s-au majorat cu 25%, iar ritmul alert de crestere s-a mentinut si in prima jumatate din 2012. Horia Cardos, proprietarul afacerii timisorene, a povestit intr-un interviu acordat wall-street.ro care sunt planurile de viitor ale companiei si ce anume a stat la baza cresterilor din perioada crizei.
Businessul Agroland a ajuns anul trecut la 10 milioane euro, cel mai ridicat nivel din istoria de 15 ani a companiei. Anul acesta compania asteapta o noua crestere de 25%, iar pana la finalul lui 2014, Horia Cardos (foto) mizeaza pe dublarea afacerilor fata de nivelul din 2011. In primul semestru din 2012 afacerile companiei au urcat cu 25%.

Per total, de la inceputul crizei in 2008, afacerea a crescut puternic, de cateva ori, potrivit lui Horia Cardos. Ce anume a stat la baza acestui avans? Cardos a explicat ca perioada economica dificila i-a determinat pe multi dintre cei care in perioada boomului preferau sa renunte la cresterea animalelor sau la cultivat, pentru ca banii veneau oricum din alte activitati cum ar fi vanzarea terenurilor agricole, sa se reintoarca catre aceste activitati. „Criza i-a adus cu picioarele pe pamant pe multi”, spune Cardos.

Si extinderea in franciza, inceputa in urma cu circa 7 ani, a avut un impact pozitiv asupra businessului, reteaua de magazine ale companiei crescand considerabil. In prezent, sunt 168 de magazine Agroland pe piata locala (atat proprii, cat si in franciza-n.r.). In acest an s-au deschis 17 noi magazine Agroland, dintre care 4 ale companiei si restul in franciza. Compania a investit circa 100.000 euro in acest an, in noi magazine, 3 automobile de transport noi si implementarea unui sistem ERP.

Extinderea in franciza, cea mai buna decizie de business

„Extinderea prin franciza este o decizie pentru care ma felicit, probabil cea mai buna luata”, spune Cardos. Partenerii francizati acopera doua treimi din business.

In general, deschiderile de noi magazine au loc in prima parte a anului, insa Cardos spune ca este posibil sa mai deschida si in a doua jumatate a anului, insa nu mai mult de 2-3 unitati.

Compania Agroland are peste 50 de parteneri in franciza, iar Cardos spune ca prefera sa lucreze cu vechii parteneri pentru noile deschideri. Astfel, compania incearca sa isi sustina parteneri in construirea propriilor „retele” de magazine sub umbrela Agroland . „Taxa de franciza pentru partenerii noi este de 3.000 de euro, pe cand pentru vechii parteneri (cei care au deja un magazin in franciza-n.r.) taxa este redusa la jumatate”, spune Cardos.

Astfel, in reteaua de parteneri francizari sunt si antreprenori care au peste 10 magazine si afaceri de aproape 1 milion de euro.

De asemenea, cei mai importanti parteneri ai Agroland fac parte dintr-un consiliu administrativ informal care se reuneste o data pe an.

Traininguri de vanzari de 2 ori pe an

"Avem traininguri de vanzari de doua ori pe an si facem asta de 6-7 ani. Este greu de cuantificat cu cat cresc aceste programe productivitatea oamenilor de vanzari, insa din moment ce continua sa le facem inseamna ca merge bine”, a declarat Horia Cardos.

Fata de anii de inceput si spiritul antreprenorial al partenerilor francizati este mai dezvoltat. “Sunt mai dedicati si mai seriosi in urmarirea obiectivelor pe termen lung. Daca inainte discutam de ce problema au avut in ziua respectiva in magazin, acum discutam despre potential, strategie”, a mentionat Cardos.

Cresterea afacerii nu este in opinia lui Cardos neaparat venita dintr-o evolutie pozitiva vulcanica a pietei. Din contra, omul de afaceri observa mai degraba o stagnare sau o crestere usoara in acest domeniu, asa ca businessul ia avant prin castigarea de cota de piata.

“Este un domeniu in care in fiecare an mai apare cate un nou jucator . Stau un an, dupa care dispar sau se apuca sa vanda altceva anul urmator. Este o piata dezorganizata, iar noi luam in fiecare an o felie din ce lasa in urma acesti jucatori”, spune omul de afaceri.

Piata nu este insa una fara probleme, iar , potrivit lui Horia Cardos,"samsarii" de pui vii care misca cantitati mari de pasari dintr-o regiune in alta fara niciun fel de documente sanitar-veterinare si de cele mai multe ori si fara documente fiscale, reprezinta una din provocarile majore ale pietei.

„Din fericire autoritatile isi fac tot mai mult simtita prezenta si avem incredere ca lucrurile vor evolua in directia corecta”, a precizat omul de afaceri.

Planuri de viitor

Unul din planurile pentru viitor al omului de afaceri include o eventuala intrare in retailul alimentar.

„In opinia mea, am depasit momentul in care oamenii cumpara alimente despre care nu stiu ce contin, iar asta ne incurajeaza sa credem ca oamenii vor sa stie unde si cum au fost produse alimentele pe care le consuma”, a explicat Cardos.

Aceasta premiza a facut din cresterea de pasari in ferme mici o tinta pentru Agroland. Compania a initiat o asociatie a micilor intreprinzatori si micilor ferme din domeniu. „In curand vom ajunge vizibili, iar planul este sa dezvoltam si o serie de bacanii unde se vor comercializa produsele”, spune Cardos, care mentioneaza ca si aceste unitati ar urma sa fie deschise tot in regim de franciza. Aceasta linie de business nu va avea insa o pondere importanta in business, insa potrivit lui Cardos este un mod de a da ceva inapoi avand in vedere ca sunt mii sau zeci de mii de oameni foarte interesati de ceea ce mananca.

De ce nu intra in supermarketuri sau hipermarketuri deja existente cu aceste produse? „Nu cred ca produsele noastre isi au locul in supermarketuri langa pui importati din Brazilia”, a mentionat omul de afaceri.

Un alt plan al companiei presupune o potentiala listare pe bursa. „Suntem evaluati acum pentru o eventuala listare la toamna”, spune Cardos.

De ce ia in calcul o listare, in conditiile in care rulajele de pe piata locala de capital sunt destul de reduse? „Imi plac provocarile. Bursa este un instrument pentru a atrage finantare pentru planurile noastre, dar si o oportunitate de a atrage francizatii ca asociati in business. Le-am promis inca de la inceput ca la un moment dat pot ajunge partenerii mei”, a explicat Horia Cardos.

Cum a inceput acest business

Horia Cardos a intrat in acest domeniu „intamplator”, dar in scurt timp a sesizat numeroasele oportunitati. La inceput lucra cu fermele mari, dar in scurt timp au aparut probleme financiare din cauza neplatii facturilor. „Atunci am luat hotararea sa lucram doar cu clienti mici si in numar cat mai mare. Pentru acest an estimam un numar de aproximativ 500.000 de clienti unici in magazinele Agroland”, spune omul de afaceri.

In perioada crizei, Cardos spune ca a invatat sa aiba rabdare fiindca „piata este plina de oportunitati si deseori concurentii nostri fac greseli”.

Greseli face insa orice manager, iar cea mai mare pe care crede ca a facut-o in decursul carierei este faptul ca mult timp a considerat ca poate construi totul de unul singur.

„Greseala care m-a costat cel mai mult in decursul carierei a fost iluzia ca pot construi totul de unul singur fara sa am oameni buni care sa fie langa mine. Lucrurile s-au schimbat dupa ce un accident de masina m-a tinut departe de birou timp de o luna si jumatate. De atunci am inceput sa vad lucrurile altfel”, povesteste managerul. Acum, Cardos spune ca nu se implica in business la nivel operational. „Am oameni mai buni decat mine pentru asta. Ma ocup de strategie”, a spus omul de afaceri.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri