Tatal lui Cosmin Moldovan a fost, incepand cu 1970, sef de popota la o unitate militara din Someseni (n.red. – cartier al Clujului), care avea o microcarmangerie unde se faceau mezeluri pentru cadrele militare, asa ca a cunoscut acest domeniu de cand era copil. A urmat apoi scoala profesionala, Liceul de Industrie Alimentara, si, dupa ce a terminat, a lucrat in Industria Carnii Cluj vreo 5-6 ani.

Cosmin Moldovan

„In 1994, Industria Carnii a dat faliment, iar gospodaria agro-zootehnica a unitatii militare, unde lucra tata, nu mai era rentabila. Asa ca, intr-o sambata, in timp ce taiam impreuna lemne, ne-am gandit sa transformam magazia casei din Sannicoara intr-o microcarmangerie, asa cum era in armata. Tata a vandut un apartament pe care il primise de la armata, iar cu banii respectivi, 1.300 lei, am cumparat utilaje romanesti pentru micul atelier. Dupa ce le-am cumparat, stiu ca am ramas fara bani de materie prima. Ne-am imprumutat de la un privat ce lucra in domeniu, care ne-a dat banii cu conditia ca toata marfa sa i-o dam lui. Un an jumate am muncit amandoi, eu cu tata, de dimineata pana in urmatoarea dimineata. Unul mergea la culcare pe la 4.00-5.00 si la 7.00 se trezea sa livreze, iar celalalt lucra pana la 7.00 si se trezea la 10.00 si iar incepea activitatea. Asa era pe atunci”, povesteste pentru wall-street.ro Cosmin Moldovan.

Bancile stau la coada sa ne finanteze pentru ca au incredere in noi

Agricola a trecut de pragul...
Citeste si: Afacerile Agricola trec de pragul de 150 mil. lei in primele 3 luni

Daca primele investitii au fost facute din fonduri proprii, odata cu aderarea la Uniunea Europeana si inasprirea regulilor sanitare, familia Moldovan a apelat atat la credite de investitii, cat si la credite de sustinere a productiei.

„Pentru noi, acum e foarte usor sa gasim surse de finantare. Bancile stau la coada sa ne finanteze pentru ca au incredere in noi. Le-am dovedit ca suntem de cuvant. Pentru cei la inceput de drum, nu e deloc usor. Bancile iti dau umbrela pe vreme buna si, cand ploua, ti-o iau. O dau celor care au credibilitate si potential”, crede Cosmin Moldovan.

ferma de bovine

Au folosit fonduri europene in valoare de aproximativ 2,6 milioane euro, la care s-a adaugat un milion de euro fonduri proprii, pentru dezvoltarea fabricii de procesare din Sannicoara (un sat langa Cluj-Napoca). Alti 1,33 milioane euro, luati prin AFIR, au fost investiti in modernizarea fermei noastre de la Mociu, unde detin 270 capete de bovine.

Studiu: Una din zece companii...
Citeste si: Una din zece companii din Romania este detinuta de cupluri

Pe partea de materie prima carmangeria Moldovan colaboreaza doar cu crescatori din Romania, mai exact cu firme din Timisoara, Arad, Baia Mare si Satu Mare. Daca pretul la materia prima urmeaza evolutia preturilor din Europa - la carnea de vita preturile sunt liniare, nu s-au modificat, iar la carnea de porc au urcat cu 40% - un motiv de preocupare este insa calitatea acestei materii prime.

In acest moment capacitatea de productie a fabricii de la Sannicoara este de 7 tone de carcasa/zi si 6-7 tone de preparate/zi. Pe partea de productie, compania are 100 de angajati.

28 de magazine proprii

Aproximativ 80% din productie merge spre magazinele proprii, restul de 20% fiind livrata in reteaua HoReCa. Compania are o retea de 28 de magazine proprii in judetul Cluj, prima locatie fiind deschisa in 1995.

magazin Moldovan

Un producator de carne din...
Citeste si: Un producator de carne din Cluj investeste 670.000 euro intr-o fabrica

„In urma cu doi ani, noi am demarat un proces complex de rebranding. Am simtit ca trebuie sa schimbam ceva in modul in care interactionam cu clientii nostri, ca este nevoie sa racordam comertul clujean de carne si preparate din carne la standardele si valorile lumii europene. Odata cu rebrandingul (proces in care ne-am transformat din CosmFan in Moldovan – Carmangerie Sannicoara), am adus pe piata clujeana si un nou concept de magazin. Timp de un an, impreuna cu consultantul nostru de brand, am mers la multe targuri de profil din Europa pentru a ne documenta, pentru a vedea care sunt tendintele pietii, si de-abia apoi am inceput sa gandim brandul si noile magazine. In 2014 am deschis primul magazin sub numele Moldovan, un spatiu in care clientul nu doar cumpara produsele noastre, ci le si gusta, deoarece magazinul are incorporat si o zona de bistro. Astazi continuam rebrandingul magazinelor, iar valoarea investitiei medii intr-un magazin este de 130-140.000 euro”, puncteaza Cosmin Moldovan.

produse din carne

A incercat si varianta listarii produselor in comertul modern, insa experienta avuta cu un mare retailer german l-a determinat pe Cosmin Moldovan sa nu mearga in zona aceasta. In schimb, desi nu sunt inca prezenti in mediul online, varianta unui magazin pe acest canal este luata in considerare pentru viitorul apropiat.

O noua fabrica si modernizarea magazinelor vechi

Pana la finalul acestui an compania va inaugura o noua unitate de procesare, la Dezmir, langa Cluj-Napoca, miscare ce va creste capacitatea de productie cu 30-40%. Tot in viitorul apropiat se afla pe lista de investitii deschiderea unei sectii de ambalare a laptelui, la Mociu (judetul Cluj).

Pentru anul viitor Cosmin Moldovan a bugetat doar investitiile necesare modernizarii a 4-5 magazine vechi.

produse din carne

Asa cum familia este celula de baza a societatii, asa sunt IMM-urile considerate in Coreea de Sud celula de baza a economiei

Recent intors dintr-o deplasare in Coreea de Sud alaturi de o delegatie clujeana, Cosmin Moldovan a fost impresionat de implicare pe care o are statul in sustinerea antreprenorilor coreeni.

„Exista la ei un interes vizibil pentru antreprenori. Statul le ofera gratuit traininguri de formare, cursuri de marketing, ii ajuta cu promovarea produselor. Spre exemplu, le da sansa sa-si expuna produsul timp de trei luni intr-un supermarket de stat, iar daca produsul confirma, ii ajuta sa intre pe marile lanturi comerciale. Asa cum familia este celula de baza a societatii, asa sunt IMM-urile considerate in Coreea de Sud celula de baza a economiei”, considera Cosmin Moldovan.

magazin Moldovan

Ce ar putea face in schimb statul roman? „Statul, respectiv administratiile locale, ar putea sa ne dea noua, companiilor locale, mai multa sustinere decat multinationalelor. Pana la urma, noi suntem cei care vom ramane aici, indiferent de vremuri. (…) E o provocare sa fii antreprenor in Romania, dar nu cred ca scopul e sa ne plangem tot timpul din acest motiv. Important e sa iti placa ce faci, iar atunci lucrurile merg bine”, conchide omul de afaceri clujean, a carui companie va incheia anul acesta cu afaceri de circa 15 milioane de euro.