La 24 de ani, Victor Patrichi a decis sa inceapa o afacere. Cu bani putini si munca multa s-a gandit ca poate pune bazele unui anticariat. In 2011 , la subsolul unui bloc incepea, singur, sa stranga carti si sa vanda pe site-uri pana a dezvoltat propria pagina de internet: Targul Cartii. In sase ani, de la 3.000 de carti a ajuns la circa 400.000 si o cifra de afaceri de aproape 1 milion de euro.

Proiectul unui anticariat a inceput in urma cu sase-sapte ani. Victor Patrichi, absolvent al Facultatii de Psihologie, avea in jur de 24 de ani cand a ales „o varianta mai simpla” de afacere, care sa nu implice multe resurse financiare: „Am pornit pentru ca este un business care se poate incepe cu foarte putini bani, in care raportul de munca si cunostinte aveau o pondere mai importanta decat suma initiala”.

Singur, la subsolul unui bloc a inceput sa stranga carti si sa dea anunturi la ziar. Apoi a inceput sa achizitioneze carti. Initial, vindea pe site-uri precum okazii.ro. Ulterior, cartile erau vandute prin intermediul propriul site, dezvoltat in 2012: anticariat.targulcartii.ro.

La scurt timp dupa ce a inceput i s-au alaturat doi colegi, iar proiectul anticariatului a inceput sa creasca. In prezent, Targul Cartii are in jur de 40 de angajati si un magazin fizic, deschis in urma cu doi ani, pe strada Doamnei, aproape de Universitatea din Bucuresti. Magazinul, situat pe colt, lasa curiosii sa remarce chiar inainte de a intra rafturile albe ticsite de carti. Prin peretii de sticla se vad bibliotecile anticariatului. Cativa oameni se plimba printre carti si se opresc in fata diferitelor sectiuni precum „Ocultism si paranormal”, „Hobby si ghiduri practice”, „Stiinta si tehnica” sau „Psihologie si sociologie”.

Citeste si:
Povestea Venus Five | Cum păstrezi în lumină un studio de fotografie?
Povestea Venus Five | Cum...

Cresterea proiectului a insemnat perioade de investitii si ani in care lucrurile s-au asezat: „Au fost ani in care am incercat sa stabilizam si sa mobilizam lucruri si ani in care am incercat sa ne dezvoltam si sa crestem. Cred ca asta este reteta: perioade in care stai si optimizezi lucruri si perioade in care stai si investesti”, spune Victor Patrichi.

Cea mai mare investitie a fost in zona de online, un mediu in permanenta dezvoltare in care a investit in fiecare luna: „Cred ca, indiscutabil, zona de online este o investitie permanenta. Nu vreau sa ma gandesc la cat s-a dus”, spune Victor razand.

Acum, anticariatul are doua spatii de depozitare; unul pentru zona de pick-up si unul dedicat loturile mari pe care le cumpara, loturi de carte pe care le lichideaza de la anumite edituri care intra in faliment, spre exemplu.

Dupa primul an, anticariatul avea in jur de 3.000 de carti. In prezent, anticariatul Targul Cartii si libraria LibMag, deschisa de Patrichi la finalului anului 2016, unde exista doar carte noua, au in jur de 400.000 de carti.

Sport Loft, Calvin Klein Jeans și Factory Outlet din România se închid" href="https://www.wall-street.ro/articol/Companii/251730/coronavirus-magazinele-nike-collective-kix-sport-loft-calvin-klein-jeans-si-factory-outlet-din-romania-se-inchid.html" onclick="_gaq.push(['_trackEvent', 'Recommended Article In Article', 'click', 'Coronavirus | Magazinele Nike, Collective, Kix, Sport Loft, Calvin Klein Jeans și Factory Outlet din România se închid']); return true;" class="inArticleNew clearfix">
Citeste si:
Nike, Collective, Kix și Calvin Klein Jeans închid magazinele din...
Coronavirus | Magazinele...

Cu cartile la vanzare

Patrichi sustine ca nu exista un profil al clientului de anticariat, dar nici al celui care isi vinde cartile. „Am observat ca multa lume pleaca de la premisa ca cei care isi vand cartile ar fi oameni in varsta, care vor sa faca un ban. Nu este asa. Realitatea este ca majoritatea vor doar sa isi reorganizeze casa sau vor sa plece”, spune el.

In afacerea cu carti, Patrichi mizeaza pe carti clasice, pentru ca titlurile noi se perimeaza rapid: „Noutatile au un puseu de vanzare initial, iar apoi scad. Unele scad pana la nivelul disparitiei totale. Eu merg destul de mult pe carte clasica, in cazul acesta. Stocuri mari nu iau la prima editie. Daca apare un titlu, chiar daca merge foarte bine, el se va perima”, spune Victor.

In prezent, Targul Cartii are patru achizitori, care cumpara carti de dimineata pana seara si le evalueaza cand ajung la sediu. Evaluarea unei carti este subiectiva, iar o carte este valoroasa dupa ce se vinde, adauga Patrichi.

„E discutabil ce inseamna carte valoroasa pe anticariat, pentru ca sunt niste bunuri subiective care primesc niste preturi subiective. In consecinta, cartile pe care le avem sunt valoroase in momentul in care se vand. Pana nu se vand, nu sunt valoroase. Cartile pe care le-am evaluat noi ca fiind valoroase sunt cateva din secolul 17, 18, din pacate europene si cateva romanesti. Sunt cateva autografe mai valoroase”, spune el.

Citeste si:
UNTRR solicită Guvernului, BNR şi ASF suspendarea 3 luni a plăţii...
UNTRR solicită Guvernului,...

Afacerea de (aproape) un milion de euro

Cifra de afaceri a anticariatului Targul Cartii a crescut in 2017 la 4,2 milioane de lei, de la 2,6 milioane de lei, anul anterior. Profitul a ramas cam la nivelul anului 2016, de aproape 140.000 de lei, pentru ca au fost si multe investitii, explica Victor Patrichi.

Daca site-ul a fost lansat in urma cu sase ani, primul magazin fizic a fost deschis acum doi ani, ca suport pentru cel online, un loc de unde oamenii isi ridica, adesea, comenzile. Cea mai mare parte din vanzari vine din mediul online, undeva la 70%. Exceptie face luna decembrie, luna cadourilor, cand oamenii sunt tentati sa intre mai mult in magazine, iar vanzarile online si offline sunt similare.

Cosul mediu al unui client difera in functie de tipul de carte cumparat si de mediul in care aceasta este achizitionata. Cosul mediu este undeva la 80 de lei pe site-ul Targul Cartii, iar pe LibMag ajunge la 170 de lei. In magazinele fizice, in anticariat, clientii platesc undeva la 15-20 de lei si 40 de lei in librarie.

In primavara anului trecut, Patrichi spunea ca inca nu a ajuns „acolo unde isi doreste”. Acest „acolo” inseamna o mai mare acoperire a pietei de carte second-hand, ceea ce implica investitii mai mari in resursa umana, in organizare, spatii de depozitare, publicitate si nu numai.

Sursa foto: Targul Cartii

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Citește și
COVID-19 | Agricola contribuie cu 60.000 de euro la dotarea spitalului din Bacău
Setari Cookie-uri