Antreprenorii si managerii considera ca principalele obstacole pe care trebuie sa le depaseasca pentru a-si creste afacerea in 2018 sunt incertitudinea fiscala si legislativa (80%), lipsa stabilitatii politice si de viziune a politicilor publice(69%) si abia pe locul 3 este birocratia(46%), o problema care in anii trecuti ocupa prima pozitie in acest clasament, conform barometrului mediului de afaceri romanesc realizat de catre EY.

Procentul optimistilor este in scadere fata de editiile anterioare ale studiului, ilustrand un fond de ingrijorare alimentat de cresterea economica bazata pe consum, de presiunile inflationiste si incertitudinile fiscale si legislative, pentru a numi doar cativa potentiali factori care pot influenta perceptiile oamenilor de afaceri.

Astfel, 45% se declara neincrezatori in privinta evolutiei economiei romanesti in urmatoarele 12 luni, iar 92% spun ca nu sustin modelul de crestere economica bazata pe consum.

Avansul economic estimat de Institutul National de Statistica in anul 2017 s-a ridicat la 7%, fiind stimulat mai ales de cresterea consumului, acesta contribuind cu 6,4% la cresterea PIB, in timp ce formarea bruta de capital fix a avut o contributie de 1,2%. Cele mai multe prognoze de crestere economica pentru 2018 in Romania se situeaza sub 5%: Oxford Economics se asteapta la o crestere de 4,8%, Comisia Europeana - 4,5%, FMI - 4,4% si BERD - 4,2%.

In acest context, companiile romanesti sunt mai putin increzatoare in evolutia mediului economic local, comparativ cu optimismul exprimat de acestea fata de evolutia economiei globale: cererea de produse si servicii (42% optimism la nivelul economiei locale vs 60% economia globala), profitabilitate (20% vs 35%), stabilitatea pietelor (15% vs 32%), accesul la creditare (24% vs 40%), evolutia evaluarii companiilor (18% vs 31%) si investitiile private (22% vs 41%).

Citeste si:
Studiul care prezinta situatia antreprenoriatului: guvernele sunt...
Studiul care prezinta...

Cele mai mari discrepante apar in cazul stabilitatii pietei si a evolutiei investitiilor, o posibila explicatie pentru aceasta fiind impactul instabilitatii fiscale si legislative din Romania.

Un procent de 99% dintre companiile respondente afirma necesitatea unei strategii de tara orientate catre o crestere sustenabila. Un astfel de model ar putea asigura trecerea Romaniei din categoria tarilor cu venit mediu la cea de economie avansata. Pentru aceasta trecere, politicile publice trebuie adaptate caracteristicilor structurale ale economiei, pentru a evita dezvoltarea unor industrii in lipsa unor fundamente economice.

De asemenea, e nevoie ca dezvoltarea infrastructurii de transport sa devina o prioritate reala. Un alt factor important este demografia, existand pericolul sa “imbatranim” inainte de a deveni “bogati”. Unele studii sugereaza de exemplu ca o patrime din cresterea economica a Chinei din ultimele 3 decade este rezultatul structurii demografice. Acestea sunt doar cateva aspecte de luat in calcul intr-un nou model economic pentru Romania, se mai arata in raportul celor de la EY.

Top trei prioritati strategice si de capital

In top trei prioritati strategice si de capital pentru consiliile de administratie si liderii de companii, atat la nivelul tuturor companiilor respondente, cat si pe esantionul companiilor mai mari, cu cifra de afaceri de peste 10 milioane euro, se regasesc aceleasi obiective: accelerarea cresterii organice si investitii in operatiunile existente (74%), eliberarea de numerar si imbunatatirea managementului capitalului circulant (55%) si transformarea digitala (49%).

Transformarea digitala este insa pe locul al doilea in prioritatile companiilor de peste 10 milioane euro (cu 55% dintre optiuni), urmata de eliberarea de numerar si imbunatatirea managementului capitalului circulant.

Raportul realizat de EY, in parteneriat cu DoingBusiness.ro, are la baza un sondaj online la care au raspuns 458 de lideri de organizatii din diverse sectoare ale economiei romanesti, dintre care 8% au o cifra de afaceri mai mare de 100 milioane euro, 9% intre 50-100 mil euro, 34% o cifra de afaceri intre 10-50 mil euro, 44% intre 1-10 mil EUR si 5% sub 1 mil euro. Raspunsurile au fost colectate cu ajutorul portalului DoingBusiness.ro.

Citeste si:
39 de oportunitati de finantare pentru antreprenorii si companiile...
39 de oportunitati de...

Sursa foto: By fizkes / Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Suntem pregatiti pentru o criza? Raspunsul EY Romania