”Vreti ceva de la Mega?” este o intrebare pe care multi dintre noi fie o adresam colegilor, fie la care raspundem cel putin o data in fiecare zi, pentru ca se pare ca exista cate un magazin Mega Image in proximitatea fiecarui loc de munca din Bucuresti. In perioada de inceput a expansiunii retelei de supermarketuri care in anul 2000, cand a fost preluata de catre grupul belgian Delhaize numara doar 11 magazine, au aparut chiar si bancuri pe site-urile de profil cu privire la extindere, unul dintre cele mai cunoscute fiind ”stirea” potrivit careia un constantean a plecat in concediu si, cand s-a intors acasa, a observat ca in apartamentul sau fusese deschis un magazin Mega Image.

vassilis Stavrou, Mega Image, retail, magazine,

Lucrurile nu stau insa chiar asa, iar Vassilis Stavrou, CEO Mega Image, a explicat, intr-un interviu acordat wall-street.ro, care sunt factorii luati in considerare atunci cand este decis amplasamentul unui nou magazin al retelei.

”Primul lucru pe care-l luam in considerare atunci cand decidem sa deschidem un magazin nou este profilul consumatorului, ne asiguram ca exista o masa critica de clienti care pot gasi ceea ce au nevoie in oferta noastra si apoi ne uitam sa vedem cat de mare este aria de cuprindere, care sa atraga oameni de la o distanta un pic mai mare. Acestea se adauga factorilor clasici de real estate: disponibilitatea spatiului, nivelul chiriei, dimenisune si asa mai departe. In fiecare an avem un plan de investitii de aproximativ 50 de milioane de euro si continuam cu acest nivel. In acest an ne propunem sa deschidem mai multe magazine decat anul trecut, sperand ca va fi mai usor din perspectiva autorizatiilor si a flexibilitatii”, explica Vassilis Stavrou, CEO Mega Image.

Mega Image deschide primul...
Citeste si: Interviu cu seful Mega Image: expansiunea, o cursa cu obstacole?

Mega Image, rata de crestere mare pe online

In 2017, au fost inaugurate 69 de noi magazine Mega Image, reteaua ajungand sa numere peste 600 de unitati. In plus, tot anul trecut, Mega Image a lansat propria platforma de e-commerce, www.mega-image.ro, despre care Vassilis Stavrou spune ca are o rata de crestere semnificativa, mai mare decat cea inregistrata in cazul magazinelor fizice, chiar daca inca volumul comenzilor nu este inca la nivelul vanzarilor din unitatile ”brick and mortar”.

vassilis Stavrou, Mega Image, retail, magazine,

”Avem supermarketurile clasice, care ofera mult mai multa experienta, un mix mai mare de produse, customer service, ofera personalizare si cunoastere, apoi avem magazinele de proximitate Shop&Go, care ofera un raspuns nevoii de mai mult timp a clientilor si avem si canalul de e-commerce, care de asemenea ofera un raspuns nevoii de proximitate, dar si noilor obiceiuri de consum care vin odata cu noua generatie, careia ii place sa fie conectata peste tot si vedem ca, din ce in ce mai mult, isi cumpara si produsele alimentare prin e-commerce. Este ceva in care trebuie sa fim, chiar daca aceasta piata nu este ceva foarte mare, dar vedem ca are o crestere foarte rapida si in viitor o sa joace un rol important. Performantele sunt bune, e de anvergura mica deocamdata, dar ratele de crestere din segment sunt mai mari decat cele din magazinele fizice, ceea ce e un indicator clar asupra viitorului”, explica Vassilis Stavrou, CEO Mega Image.

Rezultatele bune de anul trecut vin dupa un alt an de crestere – in 2016, Mega Image a inregistrat o cifra de afaceri de 4,3 miliarde de lei (961 de milione euro), in crestere cu 21,4% fata de 2015 –, iar aceste evolutii sunt o urmare a strategiei adoptate de catre retailer in anii 2014-2015, ” al carui scop este sa-i facem pe clientii nostri sa se bucure de viata”, dupa cum spune Vassilis Stavrou. In spatele acestui slogan se afla mai multe arii de activitate in care Mega Image a intreprins actiuni. Una dintre ele este legata de formatele operationale ale retailerului – supermarketuri, magazine de proximitate si e-commerce –, alta directie este transformarea ofertei astfel incat cat mai multe categorii de consumatori sa si-o poata permita, din punct de vedere al costurilor, oferta care include diferentierea prin marca proprie si prin serviciile locale si personalizate.

Ce aduce 2017 in comertul...
Citeste si: Cat de interesant se anunta 2017 pentru comertul modern

vassilis Stavrou, Mega Image, retail, magazine,

”Sunt doua directii principale, in afara de formate si canale, pe care le crestem si care definesc cresterea unui business: unul este sa te asiguri ca business-ul existent, magazinele existente in cazul nostru, creste foarte bine si al doilea este cate magazine noi adaugam in retea. Anul trecut am reusit sa deschidem 69 de magazine, cu toate dificultatile legate de autorizatii, dar in acelasi timp acordam mult atentie cresterii business-ului si din directia magazinelor existente, segment pe care am avut o crestere impresionanta si semnificativa. In reteaua curenta, am facut remodelari, mai mici sau mai mari, in aproape 200 de magazine. Toate acestea au contribuit la atingerea rezultatelor din anul 2017”, explica Vassilis Stavrou, adaugand ca nivelul anual al investitiilor pe care Mega Image le face in extindere si modernizari este de aproximativ 50 de milioane de euro si ca, in fiecare an, retailerul isi propune sa deschida un numar mai mare de magazine fata de anul precedent.

Mega Image, noile sale piete din Romania si retailul de proximitate

Reteaua Mega Image este prezenta si in unele orase din afara Bucurestiului, printre care se numara Constanta, Brasov, Giurgiu si zona Valea Prahovei. O piata importanta din afara Capitalei, in care Mega Image va continua sa se extinda, este Cluj-Napoca, oras in care retailerul a deschis primul magazin in aprilie 2017, iar in prezent are noua magazine.

”Clujul a fost , pentru noi, un reper important, pentru ca a trebuit sa luam decizia sa iesim un pic din zona Bucurestiului si a pietelor curente. Clujul a fost o piata noua pentru noi, una majora si am simtit ca acolo este un profil al consumatorului potrivit pentru oferta noastra. Ne-am bucurat sa vedem ca am fost acceptati intr-o masura mare de catre consumatorii din Cluj si am avut rezultate care ne-au depasit asteptarile. Nu tintim orase mai mici, tertiare. Pentru moment, analizam cu foarte mare atentie care sunt noile piete in care vrem sa intram, vom continua sa deschidem magazine in Cluj, pentru ca simtim ca noi, Mega Image, avem oferta care se potriveste profilului clientilor de acolo si am anuntat deja ca vom deschide primele doua magazine Mega Image in Timisoara. Mergem piata cu piata, asa cum am facut in toti acesti ani, si ne asiguram ca, in orice piata intram, luam o cota de piata convenabila. Nu e neaparat marimea orasului cea care determina unde ne vom indrepta in continuare, ci profilul consumatorului. Daca e un oras mic, din perspectiva numarului de oameni care locuiesc acolo, dar simtim ca profilul clientului este potrivit ofertei noastre, vom merge acolo”, explica Vassilis Stavrou, CEO Mega Image.

Mega Image deschide propriul...
Citeste si: Mega Image deschide magazin online in a doua jumatate a anului

Indiferent de piata, magazinele de proximitate au devenit o necesitate pentru consumatori. Daca in trecut aceasta nevoie era satisfacuta de ”chioscurile” de la scara blocului, astazi marii retaileri intra puternic pe acest segment, iar Mega Image este, potrivit lui Vassilis Stavrou, lider in aceasta piata.

”Proximitatea nu este o nisa a pietei, ci este o nevoie a clientului. Daca ne uitam la megatrendurile din lume, din ce in ce mai multi oameni cauta sa aiba mai mult timp. Asta inseamna ca nu vor sa petreaca mult timp la cumparaturi, ci pentru ei, sa faca ce le place. Formatul de proximitate, Shop&Go in cazul nostru, satisface aceasta nevoie. Suntem multumiti ca am remarcat aceasta tendinta si aceasta nevoie acum cativa ani si acum suntem in pozitia in care suntem lideri in acest domeniu si continuam. Vedem ca se intampla asta in toate pietele din lume, nu doar in Romania. Am vazut chiar si operatori clasici, de hipermarket, ca intra si ei pe acest segment de proximitate, pur si simplu pentru ca au observat aceasta nevoie. In acelasi timp, mai este un trend care creste pe acest segment, si anume canalul e-commerce. In 2017 noi am deschis propria noastra platforma de e-commerce, un pas semnificativ care vine in plus fata de cooperarea de succes pe care o avem cu eMag. Vedem ca si acest instrument ne va oferi o abordare multichannel pentru a satisface toate nevoile clientilor”, explica Vassilis Stavrou, CEO Mega Image.

Mega Image, magazinele concept si produsele romanesti

O alta directie pe care Mega Image o dezvolta este reprezentata de magazinele concept, cel mai recent astfel de exemplu fiind Mega Image Cobalcescu, un magazin cu o suprafata de 6.000 de metri patrati, situat in centrul Capitalei, intr-o cladire cu arhitectura art deco din care a fost pastrata fatada, inaugurat in luna februarie 2018.

vassilis Stavrou, Mega Image, retail, magazine,

”Avem cinci magazine concept in Bucuresti, Cobalcescu 45 e cel mai nou. Am decis sa pastram elementele arhitecturale exterioare, pentru ca vizitatorii sa vada cum era in acea perioada arhitectura. Este un magazin de 6.000 de metri patrati, cu parter si trei etaje. Primele doua etaje sunt alocate parcarii, sunt 70 de locuri de parcare dintre care 38 au valet service, este foarte apreciat de clienti. Vii la magazin, dai cheile valetului, care-ti parcheaza masina. Magazinul este situat la etajele al doilea si al treilea si acolo am incorporat toate dezvoltarile si raioanele speciale din magazinele concept. Avem fromagerie, galerie de vinuri, Equilibrium, delicatese. Am adaugat, in plus fata de alte magazine concept, un fish corner, cu peste proaspat. Avem la mezaninul celui de-al treilea etaj pizza noastra, Pizza Pomodoro, un brand italienesc de pizza, cu gust traditional si autentic din regiunea Napoli. Nu este doar take-away, clientii se pot aseza sa manace pizza intr-o zona special dezvoltata”, detaliaza Vassilis Stavrou, CEO Mega Image.

Esential pentru succesul unui lant de retail este mixul de produse, iar, in cazul Mega Image, acesta este compus in proportie de peste 70% din produse alimentare. Produsele provin, in procent de peste 75% din Romania, potrivit lui Vassilis Stavrou. Una dintre cele mai cunoscute linii de produse este brandul propriu Gusturi Romanesti, lansat cu cativa ani in urma si sub a carui umbrela au fost grupate multe categorii de produse, printre care si fructele si legumele. Mega Image colaboreaza, in cadrul unui parteneriat in care Mega Image se implica in tot procesul de productie - de la verificarea solului si verificarea si plantarea semintelor, pana la recoltare si comercializare - cu fermierii romani si le achizitioneaza toate cantitatile pe care acestia le produc. O alta categorie de produse romanesti se refera la carne, retailerul lansand si cateva noi categorii pe segmentul ready meal. Vassilis Stavrou spune ca aceste linii de produse au aparut ca urmare a cererii clientilor, care cauta produsele locale.

vassilis Stavrou, Mega Image, retail, magazine,

Cand il intrebi care sunt lucrurile care ar putea sta in calea extinderii retelei Mega Image si care sunt provocarile care ar putea frana, in acest an, piata de retail, Vassilis Stavrou aduce in discutie mai multe aspecte care reprezinta probleme pentru toata comunitatea de business din Romania, nu doar pentru Mega Image.

”Avem nevoie de stabilitate, predictabilitate si consultare, pentru a ne asigura ca stim care sunt regulile jocului si ca nu trebuie sa infruntam, din timp in timp, noi reguli. Daca aceste lucruri se vor intampla, economia va continua sa creasca, consumul va ramane si el la un nivel bun, o crestere de 5% e un ritm bun de crestere. Forta de munca este un domeniu in care cu totii trebuie sa vedem cum vom rezolva problemele, devine prioritatea numarul 1 pentru toate companiile. Este nevoie de o colaborare intre mediul privat si autoritati, pentru ca este nevoie de un plan la nivel national. Pleaca multi oameni din Romania si trebuie sa gasim modalitati de a-i pastra in tara si, in acelasi timp, sunt zone cu somaj mare si trebuie gasite modalitati de a-i aduce in zonele unde sunt locuri de munca. In 2017 am creat 1.300 de locuri de munca, nevoile pe care le avem noi sunt foarte mari. Mai mult de 450 de angajati ai nostri au fost promovati, ceea ce arata ca noi oferim oportunitati de cariera. Avem mai mult de 10.000 de angajati, vom crea si in acest an mai mult de 1.000 de noi locuri de munca”, explica Vassilis Stavrou, CEO Mega Image.