Cu o crestere a vanzarilor internationale prin reteaua Renault (peste 90% din productia locala este exportata), Dacia nu va fi detronata prea curand. Valorand 1,234 milioane euro, usor in crestere fata de anul trecut, Dacia este si unul dintre putinele branduri romanesti prezente in clasamentele globale — fiind clasata pe locul 60 in clasamentul Brand Finance Auto 100 2018.

Brandurile de top cresc dublu fata de economia nationala

O evolutie notabila este cresterea valorii intregului clasament: astfel, valoarea cumulata a celor 50 de branduri a crescut cu 14% fata de clasamentul de anul trecut, pana la 4,3 miliarde euro. Sporul este de doua ori mai mare decat cresterea record de 7% a economiei romanesti in ansamblu — inca o dovada ca brandurile puternice depasesc in performanta restul economiei.

“‘Cu o floare nu se face primavara’, zice proverbul romanesc — dar 50 de branduri puternice nu pot fi ignorate. Constatam o dinamica solida a brandurilor romanesti de top, o evolutie partial alimentata de cresterea economica de ansamblu — dar cu un fuleu dublu fata de aceasta. Mai mult de 40 din cele 50 de branduri studiate au crescut in valoare, si par a fi bine pregatite pentru viitor”, spune David Haigh, CEO Brand Finance.

Primele 10 branduri de anul trecut isi pastreaza in mare parte locurile, cu o alunecare a BCR de pe locul 8 pe locul 10, odata cu o scadere in valoare de 18% fata de anul trecut — ceea ce a permis BRD si Electrica sa urce cate un loc fiecare.

Sursa inspirationala pentru...
Citeste si: Sursa inspirationala: 5 idei de afaceri in industria creativa

Digi (RCS&RDS) si-a consolidat valoarea de brand cu o crestere de 24% pana la 186 milioane euro, ca urmare a majorarii veniturilor si a implementarii extinse a brandului DIGI. In acest ritm, nu este exclus ca DIGI sa acceada anul viitor in clasamentul brandurilor de telecom globale.

Pe locul 6, Banca Transilvania isi mentine tiltul de cel mai valoros brand bancar romanesc — evaluat la 148 milioane euro, in crestere cu 14%, fiind in acelasi timp singura banca romaneasca inclusa in clasamentul global Brand Finance Banking 500 2018.

Cu un mare potential de crestere in Europa si USA, Bitdefender ramane cel mai valoros brand de tehnologie romanesc, valorand 118 milioane euro. In mod constant clasat ca fiind una dintre cele mai bune solutiii antivirus in topurile internationale, Bitdefender a primit in 2017 si o validare importanta a valorii businessului, ca urmare a unei tranzactii care a evaluat afacerea la peste 600 milioane USD.
Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania:

Sectorul de retail si cel bancar domina clasamentul

In privinta industriilor prezente in clasament, in afara de categoria “auto” care este cu totul singulara, sectorul de retail (inclusiv e-commerce) a continuat sa genereze cea mai mare valoare de brand: in total 1.078 milioane euro, cu o remarcabila crestere anuala medie de 33%, si cu fiecare din cele 11 branduri prezente in crestere. Cele mai valoroase intre acestea sunt platforma de e-commerce eMAG si retailerul Dedeman (care ramane cel mai valoros brand cu actionariat 100% romanesc) — ambele cu cresteri semnificative, de 27% si respectiv 47%.

Cum incearca FashionDays sa...
Citeste si: Cum incearca FashionDays sa tina preturile jos, in ciuda inflatiei

Brandurile bancare contureaza un sector puternic in studiul Brand Finance Romania 50, generand 419 milioane euro in valoare de brand, si ocupand trei din primele zece locuri. Cu toate acestea, evolutia in interiorul sectorului a fost inegala, cu Banca Transilvania si BRD inregistrand cresteri solide, pe cand BCR, CEC Bank si Bancpost au coborat in clasament ca urmare a scaderii in valoare.

Nou si vechi

Brandurile noi, create de antreprenori privati in ultimii 28 de ani, ocupa mai mult de jumatate din locurile acestui clasament, generand o valoare de brand de aproape 2 miliarde euro.

Dintre brandurile vechi romanesti, atrage atentia involutia brandului TVR, care pierde valoare si aluneca spre baza clasamentului. Cu o valoare de 15 milioane euro, TVR a coborat anul acesta pe penultimul loc, ca urmare a scaderii atat a performantei economice cat si a relevantei sale.

Doua branduri au intrat anul acesta pentru prima oara intre primele 50 — reteaua de farmacii DONA pe locul 46 si firma de asigurari Asirom pe 48.

Noua Dacia Sandero: presa...
Citeste si: Noua Dacia Sandero: presa franceza publica prima imagine

Inevitabil, pentru fiecare brand care intra in clasament, un alt brand trebuie sa-l paraseasca, astfel ca anul acesta nu vom mai regasi in studiu brandurile Azomures si Siveco. Aceste miscari sunt normale, si nu inseamna neaparat o performanta slaba a brandurilor care ies, ci mai degraba cresterea mai pronuntata a altor branduri, din toate categoriile — dovedind prin aceasta existenta unui peisaj dinamic de brand.

“Relatia dntre branduri si consumatori a devenit mai intensa in ultimul an, cand societatea civila din Romania a creat asteptari ca brandurile sa ia atitudine si sa se retraga din canalele media care se angajeaza in ‘fake news’ si prejudiciaza progresul social. Aceasta este o proba si o reamintire a faptului ca valoarea unui brand nu ramane depozitata intr-un seif, ci se creeaza si se dezvolta in mintea si inima oamenilor", spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.

Puterea portofoliilor

In plus fata de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance a inclus in prezentul studiu si cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploateaza mai mult de un brand pe piata. Aceste 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse in clasamentul individual.

Evaluat la 139 milioane euro, Ursus Breweries ramane cel mai valoros portofoliu multi-brand local, cu trei branduri prezente in clasamentul individual, incluzand berea Ursus (31 milioane euro) si berea Timisoreana (60 milioane euro) — cel mai vechi si mai valoros brand de bere local. Cele 10 portofolii, valorand impreuna 552 milioane euro, sunt aceleasi ca si in clasamentul precedent, si toate au inregistrat cresteri ale valorii — cu o medie remarcabila de plus 19% fata de anul trecut.

In fiecare an compania de consultanta si evaluare de brand Brand Finance evalueaza cele mai valoroase branduri ale lumii. Cele mai valoroase 50 de branduri romanesti sunt incluse in clasamentul Brand Finance Romania 50 2018. In rezumat, valoarea unui brand este echivalenta cu beneficiul economic net pe care proprietarul brandului l-ar obtine prin licentierea brandului pe piata libera.

Sursa foto: otomobil/Shutterstock