“Daca am avea autostrazi ar merge mult mai bine livrarea in tara, am elimina atat din frustrarile noastre, cat mai ales din cele ale clientilor. Modificarile legislative le stiti si ne sperie – am avut de-a face in ultimul an si jumatate de split TVA, de trecerea impozitarii de la angajator la angajat, modificari de dividende…toate acestea iti iau din focusul de zi cu zi si te blocheaza”, spune antreprenorul.

Pe de alta parte, mai vine si cate o modificare GDPR care te blocheaza vreo 2-3 luni, trebuie schimbata organizarea interna.

Anul 2017, unul complicat

Anul 2017 a fost unul complicat, lucrurile s-au schimbat accelerat in piata, concurenta a crescut “fantastic de mult”.

“Daca apuci sa aduci un produs in premiera pe piata, imediat esti concurat! Apoi a crescut, dupa cum stim, si concurenta directa din China”, spune George. Compania isi propune sa ramana la nivelul afacerilor de circa 3 milioane de euro, similar cu 2017.

Alianta Vestului: Ce planuri...
Citeste si: Alianta Vestului: Ce planuri au primarii care au semnat pactul

O alta provocare este reprezentata de faptul ca cei mici nu se mai joaca cu traditionalele jucarii ale copilariei adultilor de astazi, preferand tablete, aplicatii. “Fetitele nu se mai joaca cu papusi sau accesorii pentru ele. Piata se schimba foarte mult, merg din ce in ce mai greu jucariile clasice. Rezolvarea a fost sa intram pe produse pentru bebelusi care acum reprezinta circa 50% din business – in special scaunele de masina pentru cei foarte mici”.

Ca in fiecare an, perioada de varf a business-ului de jucarii este noiembrie-decembrie, incepand cu Black Friday. “Dar chiar si aceasta perioada s-a redus – daca inainte parintii cumparau jucarii chiar si pe 22-23 decembrie, acum pe 20 decembrie vanzarile scad drastic. Cele mai bune vanzari se realizeaza ca urmare a reclamelor TV, cele promovate astfel se vand ca painea calda, dar trebuie sa ai si bugete pentru asa ceva”.

Cele mai bune canale de promovare pentru BestKids sunt Facebook, dar si AdWords, precum si afiliere atat prin 2Performant cat si Profitshare. CPC-ul a depasit organicul.

Orasul Cluj-Napoca vrea sa-si...
Citeste si: Cluj-Napoca vrea sa-si construiasca spital regional. Guvernul se opune

Vanzarile prin marketplace-uri

“Vanzarile prin eMag Marketplace merg…prea bine. Facem volume foarte bune si nu este un canal deloc de neglijat. Din pacate si unii distribuitori au intrat in marketplace-uri si, astfel, ne concureaza si pe noi”, puncteaza antreprenorul.

Pe langa marketplace-ul eMag, compania a incercat sa vanda si prin Elefant.ro, renuntand ulterior. “Marketplace-urile Cel.ro si EvoMag.ro sunt prea la inceput de drum; mai suntem prezenti pe Carrefour Marketplace, dar, la fel, destul de greu fiind la inceput – dar au potential”.

Unul dintre cei trei actionari ai BestKids.ro, Gabriel Rusu, se va retrage din business la finalul anului, din lipsa de timp, spune George Serban. Participatia lui Gabriel va fi preluata 50-50% de cei doi actionari ramasi. “Nu ne gandim sa vindem, nu vad un exit in viitorul apropiat, m-as desparti foarte rau de afacere”.

Compania are in prezent un magazin fizic la Cluj-Napoca, urmand sa deschida inca doua la Bistrita si Baia Mare, spre finalul anului. Costul unui magazin de 200 de metri patrati se ridica la 50.000 de euro.

VIDEO: eMAG a deschis cel mai...
Citeste si: VIDEO: eMAG, centru logistic de 0,6 km, unic in Sud-Estul Europei

40% din business-ul BestKids.ro se realizeaza in Bucuresti.

80% dintre utilizatori intra de pe terminalul mobil, 70% dintre vanzari realizandu-se astfel. "Rata de conversie ramane insa mult mai mare pe desktop, unde ai ecran mai mare, poti vizualiza mai clar. De asemenea si cosul mediu de cumparaturi e mai mare pe desktop. Cosul mediu de cumparaturi este de 260 de lei, in noiembrie si decembrie fiind de 200 de lei, in timp ce in mai-iunie depaseste 300 de lei".

Depozitul BestKids.ro, neincapator

Depozitul BestKids.ro are o suprafata de 600 de metri patrati si a devenit neincapator, cu livrari de 100-150 de produse/zi. “Solutia cautata este una de fulfillment, insa costurile ar fi duble pentru noi, deci mai avem de lucru pentru a renta”, spune antreprenorul.

Cum evolueaza Cluj-Napoca, per total?

Il intreb pe antreprenor cum vede el evolutia Clujului, per total, independent de business.

“Lucrurile se misca, chiar daca si aici se sta la cozi de masini exact ca in Bucuresti – si la noi e cam la fel! Si noi avem probleme cu lipsa parcarilor, trafic infernal, aglomeratie peste tot, dar Cluj-Napoca se dezvolta puternic – business, imobiliare… Nu-mi venea sa cred ca zone de case micute, cochete, se nasc mastodonti – nu e neaparat bine, va sufoca si mai mult traficul. Dar e bine, avem trasee si piste de bicicleta, din pacate nu prea ne lasa vremea”, spune George.

Pe de alta parte, el se arata incantat de dezvoltarea judetului Oradea. Este o dezvoltare chiar mai coerenta decat la Cluj si par a fi planuri stabilite cu mult inainte si urmate pas cu pas – centuri, strazi, poduri, zone cu acces pietonal. Problema este cu lipsa fortei de munca.