Urmatorul magazin Decathlon ce va fi deschis in Romania va fi cel din mall-ul Veranda. Sau cel de la Bistrita. Totul depinde de rapiditatea – sau incetineala – cu care se misca autoritatile in privinta emiterii autorizatiilor necesare. Avizele si autorizatiile nu sunt singurele lucruri care influenteaza ritmul de dezvoltare al retailerului francez de articole sportive: traficul tot mai aglomerat din Bucuresti si dorinta clientilor de a ajunge cat mai repede la magazin sunt doua dintre elementele care au dus la necesitatea regandirii viziunii comerciale pentru Bucuresti, potrivit lui Alex Domsa, director de expansiune al Decathlon, care a acordat un interviu pentru wall-street.ro. Cum s-a schimbat strategia de dezvoltare a retailerului pentru Bucuresti, cum a determinat specificul aglomerarilor urbane din Romania aparitia unor concepte noi de magazine, existente doar in Romania si cati oameni va angaja Decathlon in perioada urmatoare? Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile pe care i le-am adresat lui Alex Domsa. Aflati care sunt raspunsurile in articolul de mai jos.

Interviul cu Alex Domsa, manager de expasiune al Decathlon in Romania, are loc intr-o cafenea din centrul comercial AFI Palace Cotroceni. Retailerul francez de articole sportive nu are un magazin in mall-ul din vestul Capitalei, dar urmeaza sa deschida unul in Veranda Mall. Si atunci, de ce ne-am intalnit la AFI Palace Cotroceni? Raspunsul sta intr-un cuvant care defineste strategia Decathlon din prezent: expansiunea. Concret, birourile din Iuliu Maniu ale Decathlon Romania sunt in proces de extindere, iar expansiunea este cuvantul de ordine si in privinta retelei de magazine.

In prezent, in Romania sunt deschise 22 de magazine Decathlon, dintre care patru se afla in Bucuresti. Al cincilea magazin din Capitala, cel din mall-ul Veranda, va fi inaugurat la jumatatea lunii noimebrie 2018 – cel putin asa spera Alex Domsa.

Alex Domsa, Decathlon

”Incercam sa mentinem magazine cu suprafete medii si mari, cum e si cel de la Obor, care nu e foarte mare, are 1.800 de metri patrati. Noi am fi putut face, avand in vedere populatia de acolo, un magazin de 2.500 de metri patrati, chiar si unul de 3.500 metri patrati si inclusiv aici vom face extensia magazinului, in functie de cum avanseaza ei cu constructiile si probabil o sa ajungem, intr-un timp relativ scurt, la 2.700 de metri patrati, suprafata care sa ne ofere 2.500 de metri patrati de vanzare. Noi vrem sa inauguram magazinul la jumatatea lunii noiembrie. Noi si proprietarul ne miscam in directia asta, insa e un proces destul de stufos de autorizare, si de aceea nu putem sa ne asumam o data de deschidere foarte clara. Intentia noastra este sa deschidem in noiembrie, insa trebuie sa vedem ce raspunsuri vin din partea autoritatilor. Acesta va fi al cincilea magazin din Bucuresti, insa vom vedea daca va fi si cel de-al 23-lea din Romania, pentru ca asteptam de multa vreme si deschiderea de la Bistrita, si acolo e o incalceala a autorizatiilor. Oricum, acestea doua vor fi magazinele cu numerele 23 si 24, iar al 25-lea va fi, cu deschidere probabil in martie 2019, cel de la Deva. In Bucuresti, abordarea noastra o sa fie de a crea magazine care pot oferi experienta sportiva, care pot sa-l faca pe om sa plece din confortul lui si sa stea in trafic in conditiile pe care le simtim toti”, explica Alex Domsa, manager de expansiune al Decathlon.

Si pentru ca a venit vorba despre traficul din ce in ce mai aglomerat din Bucuresti, Alex Domsa detaliaza cum aceasta realitate pe care o simtim cu totii zi de zi are un impact semnificativ asupra strategiei de dezvoltare a Decathlon pentru Bucuresti.

”Vom reface toata viziunea Bucurestiului, tocmai prin primsma proximitatii si a traficului. Pana acum cativa ani consideram Drumul Taberei foarte usor alocat zonei si magazinului Decathlon din Militari, acum ne dam seama ca nu mai functioneaza si ca trebuie sa gandim altfel si refacem toata viziunea. Sper sa o terminam anul acesta si sa deschidem mai multe magazine. Ideea e de a popula zonele pe care nu le atingem, incercam sa ne canibalizam noi intre noi cat mai putin, dar vrem sa fim mai accesibili. Vrem sa facem magazine pe suporafete care sa ofere si o experienta sportiva, cel putin la Bucuresti. Nu o sa ne oprim la al cincilea amagazin la Bucuresti, o sa continuam”, explica Alex Domsa, manager de expansiune al Decathlon.

Magazinele Decathlon cu suprafete mici, viabile doar in Romania

Decathlon are, la nivel global, concepte de magazine mari, cu o suprafata medie de 3.000 de metri patrati. In Romania insa, in unele orase, aceste concepte sunt pur si simplu prea mari pentru populatia existenta, iar Alex Domsa spune ca daca Decathlon s-ar fi limitat la conceptul sau standard, atunci expansiunea din Romania a retailerului francez de articole sportive s-ar fi incheiat de multa vreme.

”Daca ne-am fi limitat la suprafata aceasta de 3.000 de metri patrati, probabil ca am fi terminat demult expansiunea in Romania, pentru ca Romania este de asa natura construita: e Bucurestiul, un oras la 2,5 milioane de locuitori in realitate, dupa care mai sunt Cluj si Timisoara, usor peste 300.000, banuiesc ca ajung la 400.000 de locuitori cu studenti si oameni care stau fara forme legale si apoi aglomeratiile scad drastic, astfel ca am dezvoltat concepte mai mici, mai intai de 1.500 de metri patrati, primul l-am facut la Suceava, apoi am facut de 1.000 de metri patrati, apoi am coborat la 800 de metri patrati, la Focsani, Targu Jiu sau Piatra Neamt”, spune Alex Domsa, manager de expansiune al Decathlon.

magazin Decathlon

Asadar, specificul aglomerarilor urbane din Romania a detrminat aparitia unor concepte noi de magazine pentru reteaua Decathlon, unele care nu mai exista nicaieri in lume la nivel global. Alex Domsa spune ca a fost o decizie de totul sau nimic in privinta extinderii si ca nimeni nu stia cum sa foloseasca aceste concepte.

”Acestea erau concepte pe care nu stiam sa le folosim, nu le aveam la nivel global. Exista doar cateva teste facute, dar acolo ori se face rabat, in sensul ca se vand doar textile si incaltamintre, ori sunt teste care nu sunt niciodata profitabile. Prin prisma organizarii aglomeratiilor, noi trebuia insa sa luam o decizie: ori fortam si gasim niste formate noi ori ne oprim si asta e. Intentia noastra a fost sa mergem si sa descoperim aceste formate noi. Asta am facut la nivel de tara. Nu va ascund ca targetul este sa validam la un moment dat si un concept de 500 de metri patrati pentru a ne apropia si mai mult de oameni. Sub 500 de metri patrati mie imi e greu sa vad un magazin Decathlon, si 500 e dificil, in sensul ca probabil ca pentru orasul respectiv ar fi o noutate, dar pentru noi ar fi dificil, din punct de vedere comercial, sa reducem toata gama de produse si sa restrange magazinul asa mult”, spune Alex Domsa, manager de expansiune al Decathlon.

depozit Decathlon

Evident ca mixul de produse va fi unul mult redus in magazinele mai mici fata de cele construite dupa conceptul standard al Decathlon, cu suprafete medii de 3.000 de metri patrati, insa Alex Domsa spune ca exista metode de a contrabalansa acest neajuns. Una dintre metode este reprezentata de construirea de depozite care sa asigure posibilitatea unei aprovizionari mai rapide, iar acest lucru s-a intamplat anul trecut, cand Decathlon a inuagurat, langa Bucuresti, un depozit de 30.000 de metri patrati la Stefanesti, langa Bucuresti si astfel magazinele mai mici pot fi aprovizionate si de douaori pe zi, in functie de cerere, nu odata la doua sau trei zile, cum este in cazul magazinelor mari. In plus, existenta depozitului care urmeaza a fi extins la 40.000 de metri patrati ofera si posibilitatea livrarii de produse Decathlon in tarile din apropiere, cum ar fi Bulgaria si Grecia. O alta modalitate de a contracara neajunsurile provocate de restrangerea gemei de produse in magazinele mici este comertul online.

Citeste si:

    ”Online-ul incepe sa functioneze din ce in ce mai mult. Problema e ca un oras mic are si un apetit redus catre online. Orasele in care unde suntem prezenti se schimba insa din acest punct de vedere: Focsaniul, are, de exemplu, cea mai mare rata de online din Romania pentru noi, undeva la 7% din cifra de afaceri. La nivelul Romaniei suntem undeva la 3%, dar potentialul e mult mai mare si aici revenim la ceea ce se intampla in Bucuresti, pentru ca foarte multa vreme am testat si aici posibilitatea de a deschide suprafete mai mici. Sunt cartiere sau zone precum Obor sau Drumul Taberei unde am cochetat foarte mult cu ideea de a deschide o suprafata relativ mica, dar, in urma analizei care ne-a aratat ca Drumul Taberei are intre 200.000 si 250.000 de locuitori – si daca-l comparam cu Targu Jiu si toate imprejurimile, care ajung probabil undeva la 140.000 si comparam siindicii de bogatie intre Targu Jiu si Bucuresti, care sunt net in favoarea Bucurestiului –, am ajuns la concluzia ca nu merita sa facem un magazin foarte mic. Magazinul de proximitate, cum il vedem noi, cat mai apropiat de oameni, indiferent de suprafata lui, trebuie ajutat online”, explica Alex Domsa, manager de expansiune al Decathlon.

    Alex Domsa, Decathlon: ”Putem ajunge foarte repede la 52 de magazine”

    Tinta Decathlon pentru Romania este sa ajunga, la un moment dat, la peste 50 de magazine, cate unul pentru fiecare resedinta de judet plus deschiderea unui al doilea magazin in anumite orase. Alex Domsa spune ca Decathlon poate deschide ”mâine” toate aceste magazine si ca nu o face pentru ca unele orase inca nu sunt suficient de dezvoltate pentru a justifica o astfel de investitie.

    ”Tinta noastra este sa ajungem la cel putin 50 de magazine in Romania, atunci o sa consideram ca avem o acoperite rezonabila. Vrem cel putin fiecare resedinta de judet sa o acoperim, adica un singur magazin in fiecare oras resedinta de judet. Sunt orase in care gandim un al doilea magazin, ne gandim la extensii la magazinele existente, cum am facut la cel din Theodor Pallady, doar ca de multe ori trebuie sa asteptam ca piata sa se aseze. Gandim efectiv cele 52 de magazine, le putem deschide maine, dar va trebui sa steptam. De exemplu, probabil ca Vaslui nu e o prioritate, nici Zalau, nici Slobozia, nici Calarasi, asteptam sa se mai dezvolte ca sa putem ajunge al un magazin de minimum 800 de metri patrati sau de 600 de metri patrati, daca reusim sa dezvoltam acest concept”, declara Alex Domsa, manager de expansiune al Decathlon.

    Decathlon magazin

    Pana la momentul in care vor exista peste 50 de magazine Decathlon in Romania, retailerul francez trebuie sa faca fata realitatilor economice din Romania de azi, ritmul mediu de dezvoltare fiind, in prezent, de trei sau patru magazine noi pe an sau trei magazine si o extensie a unui magazin existent. Aceste inaugurari creeaza si locuri de munca, iar Alex Domsa spune ca, la anul, se asteapta ca numarul de angajati ai Decathlon sa creasca cu un numar cuprins intre 200 si 300 de oameni.

    ”Noi anul financiar il terminam in martie, dar va pot spune ca suntem intr-o crestere de doua cifre a vanzarilor, e mai putin de cat am vrut, dar nu reusim sa ne pliem pe modelul care e acum in piata. Noi incercam sa scadem preturile, dar lumea nu mai e la fel de sensibila la scaderile de pret. In piata au fost destul de multe cresteri ale veniturilor, de la cele ale bugetarilor si pana la banii veniti din exterior, si atunci lumea nu mai e la fel de sensibila la o scadere de pret si asta nu ne ajuta de fiecare data. In plus, in momentul de fata, toti furnizorii, incepand de la utilitati si terminand cu transportul, sunt intr-o crestere de pret si doar a mentine pretul la acelasi nivel este o provocare. De asemenea, tot ceea ce inseamna producatori, indiferent ca ii gestionam noi sau colegii nostri din China, Franta sunt toti intr-o crestere de pret. In schimb, prin faptul ca reusim sa fim aproape de oameni – si aici importanta proximitatii se vede din nou – si ca reusim sa deschidem in zone unde n-am fost prezenti pana acum nu poate decat sa ne ajute”, conchide Alex Domsa, manager de expansiune al Decathlon.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Companii »


    Setari Cookie-uri