Industria bauturilor racoritoare, ca orice sector din industria alimentara, trebuie sa se adapteze permanent la schimbarile comportamentului de consum. In ultimii ani, consumatorii au inclinat spre produse cu continut caloric redus, din ingrediente naturale, iar acest trend continua si datorita masurilor adoptate atat la nivel european, cat si pe plan local. In Romania, industria a reusit sa reduca numarul de kcal/100 ml cu 13% in perioada 2000-2015, iar initiativele pentru reducerea zaharurilor adaugate si promovarea unui consum moderat continua, spune Asociatiei Nationale pentru Bauturi Racoritoare (ANBR).

Pe langa provocarile cu care se confrunta economia romaneasca in general, de la forta de munca pana la schimbarile de ordin fiscal, sectorul bauturilor racoritoare, ca orice sector din industria alimentara, trebuie sa tina cont de modificarile comportamentelor de consum, care sunt influentate de tot mai multi factori, si sa le includa in strategia lor de business. Criteriile in functie de care consumatorii aleg bauturile racoritoare pe care le consuma sunt in continua schimbare: pe langa pret, consumatorii tin cont tot mai mult de tipul si originea ingredientilor sau de valoarea calorica sau nutritionala a produselor.

Statisticile arata ca bauturile racoritoare contribuie cu mai putin de 3% din calorii la dieta zilnica in Europa. Totusi, date fiind preocuparile consumatorilor pentru un stil de viata echilibrat, producatorii isi remodeleaza strategia si implementeaza o serie de masuri in acest sens.

Astfel, in Romania, intre 2000 si 2015, numarul de kcal/100 ml de bauturi racoritoare a scazut cu 5,4 kcal/100 ml, de la 40.8 kcal/100 ml in 2000 la 35.4 kcal/100 ml in 2015, reprezentand o reducere de 13%. Mai mult, industria bauturilor racoritoare, alaturi de alte industrii membre Romalimenta, si-a stabilit ca obiectiv reducerea zaharului adaugat din produsele comercializate pe piata cu 10% pana in 2020 fata de punctul atins in 2015.

Cum vor producatorii sa reduca zaharul din bauturile racoritoare

Pentru producatorii de bauturi racoritoare exista mai multe parghii prin care pot atinge obiectivul enumerat mai sus; desigur, aceste masuri necesita investitii si resurse de timp masive, precum dezvoltarea de produse noi, fara calorii sau cu continut redus. In cazul produselor existente, se incearca modificarea retetelor inlocuind zaharurile cu indulcitori hipocalorici si reducrea graduala a cantitatii de zahar.

Test drive cu Mercedes-Benz...
Citeste si: Test drive cu unul dintre cele mai ravnite SUV-uri din lume: G-Class

In ultimii ani, pe piata romaneasca au fost lansate tot mai multe astfel de produse. De altfel, variantele fara zahar ale unor bauturi cunoscute au beneficiat in ultima vreme de campanii de promovare tot mai ample, investitiile in promovarea bauturilor cu continut caloric redus sau fara calorii fiind o alta modalitate prin care producatorii incearca sa incurajeze consumul acestora.

Tot in ultimii ani, companiile din industria bauturilor racoritoare au lansat pe piata produse in ambalate de dimensiuni mai mici care sa ofere consumatorilor posibilitatea de a-si controla mai bine portiile consumate. Fiecare brand al producatorilor din acest sector au disponibile ambalaje de 200, 250 sau 330 mililitri.

De altfel, pe etichetele ambalajelor exista informatii nutritionale de baza, inclusiv valoarea energetica si nutrientii per 100 ml si intr-o portie de produs alimentar inca din 2007, desi etichetarea a devenit obligatorie la nivelul Uniunii Europene din 2011.

“Trebuie recunoscut faptul ca reformularea si inovarea produselor este o sarcina complexa care poate fi limitata de diversi factori cum ar fi constrangerile tehnologice, cerintele legislative, preferintele de gust ale consumatorului sau proprietatile nutrientilor. De aceea, acest proces este de durata”, sustin membrii ANBR.

Producatorii de bauturi...
Citeste si: Producatorii de bauturi racoritoare au adus economiei 690 mil. euro

Campanii sociale pentru prevenirea obezitatii infantile

Pe langa masurile ce tin de productia si organizarea fiecarei companii, producatorii de bauturi racoritoare din ANBR sustin din 2011 Miscarea Nationala “Si eu traiesc sanatos” - SETS, un program de prevenire a obezitatii infantile si promovare a stilului de viata sanatos in randul familiilor. Aceasta miscare este aliniata Epode International Network si este sustinuta de Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei, Federatia Romana de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice, Societatea de Nutritie din Romania, Federatia Romana de Atletism, Academia Nationala de Educatie Fizica si Sport.

De la lansarea din 2011, Miscarea Nationala “Si eu traiesc sanatos” – SETS a informat elevii din scolile primare din mai multe zone ale tarii, inclusiv in mediul rural: 150.000 de elevi, 2.800 de invatatori, peste 300.000 membri ai familiilor, un public larg format din 2 milioane de persoane au fost informate cu privire la beneficiile unei alimentatii echilibre si importanta activitatilor fizice zilnice.

Asociatia Nationala pentru Bauturi Racoritoare (ANBR) este singura organizatie de profil din Romania al carei scop este de a creste profesionalismul si conduita etica de operare pe piata locala, precum si de a asigura sustenabilitatea industriei bauturilor racoritoare in Romania. Din ANBR fac parte Coca-Cola Romania, Coca-Cola HBC Romania, Parmalat, PepsiCo, Romaqua Group Borsec, Tymbark, Dohler si Tetra Pak, printre cei mai importanti producatori din industria romaneasca de bauturi racoritoare si operatori din industrii conexe, precum furnizori de arome, ambalaje sau cercetare de piata.

Schimbari in managementul...
Citeste si: Noul presedinte Coca-Cola in Europa, Orientul Mijlociu si Africa

Sursa foto: Brent Hofacker/Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Coca-Cola lanseaza bautura energizanta Coca Cola Energy