“De mica, atunci cand eram intrebata ce vreau sa devin, raspundeam «femeie de afaceri»...am mostenit asta de la mama”, spune Loredana Preda, CEO si fondator al Noblesse Group. Tot de la mama sa a deprins si pasiunea pentru Franta, care a facut-o sa investeasca peste 2,5 milioane de lei intr-o cladire veche, monument istoric. Timp de trei ani si jumatate a consolidat-o, restaurat-o si amenajat-o pentru a o transforma intr-o bijuterie arhitecturala care foloseste ca showroom de mobila premium, centru de evenimente, expozitie de arta, studio de arhitectura si design interior si training center.

2 luni de stagiu transformati in 9 ani de munca

Loredana era studenta in anul intai la ASE, sectia Studii Economice in Limbi Straine – in limba franceza, cand a primit o oferta pentru un stagiu de doua luni, pe timpul verii, la un producator de mobila francez care se pregatea sa deschida o fabrica de mobila in Bacau.

“Teoretic, trebuia fiu asistenta in acest proiect doar pe perioada verii, in vacanta, dar am ramas 9 ani. Proiectul a devenit asa de frumos pentru ca este minunat sa cladesti o companie de la zero, sa vezi cum creste. Am trecut prin toate etapele de la investitii, la angajati, la fluxul de productie. Dupa un an, eram mai mult decat o asistenta, incepusem sa tin contabilitatea”, rememoreaza antreprenoarea.

Chiar daca s-a mutat la Bacau, Loredana Preda si-a continuat studiile in Bucuresti, terminand chiar printre primii din promotia sa. “Am mers in paralel si cu facultatea, ma duceam la cursurile cele mai importante. Era destul de usor pentru mine pentru ca urmasem un liceu economic si eram inaintea colegilor mei. In plus, ceea ce ei invatau la cursuri, eu puneam deja in practica”, mai spune Loredana. Cand a terminat facultatea (la 22 de ani) era deja directorul adjunct al firmei care producea mobila de lux pentru piata din Franta, conducand peste 300 de angajati. Tot in cadrul aceleiasi firme, l-a cunoscut si pe sotul sau, Silviu, care era director de productie.

S-a lansat in antreprenoriat cu 40.000 de euro

Trecerea catre antreprenoriat a facut-o atunci cand firma pentru care lucra nu a vrut sa deschida un magazin si in Romania.
„ Pentru ca si piata din Romania incepuse sa creasca, le-am propus francezilor sa deschidem un magazin si in Romania, in Bacau. La inceput li s-a parut un proiect interesant, am facut toate demersurile, business plan-ul, dar in cele din urma s-au razgandit. Atunci, am decis sa imi urmez visul antreprenorial si sa deschid primul magazin cu mobila din lemn masiv, in Bacau, dupa o invesitie initiala de circa 40.000 de mii de euro, bani proveniti, in mare parte, din salariile noastre – al meu si al sotului meu”, explica antreprenoarea in varsta de 41 de ani. Asa a luat nastere, in 2007, brand-ul Noblesse, nume ales tot de Loredana, si tot din dragoste pentru Franta. Iar unul dintre primii furnizori ai mazinului au fost chiar francezii pentru care lucrase.

Criza a adus-o la marginea prapastiei

Plina de entuziasm, Loredana a decis sa se extinda si in Bucuresti, in 2008, ignorand toate semnalele crizei care urma sa vina.

“Am deschis un al doilea magazin in Pipera, intre timp, impreuna cu sotul meu incepusem sa facem si consultanta pentru alte companii din industria mobilei. Chiar si asa, primii doi ani in Bucuresti au fost ingrozitori: vanzarile nu mergeau deloc, piata de mobila era mult mai matura, piata imobiliara se prabusea, gusturile erau diferite – preferau mai mult mobila din Italia si Spania. Am vandut cam tot ce aveam, am facut credite peste credite, insa nu am vrut da renunt sau sa merg pe un segment mediu sau ieftin, am jucat pe «totul sau nimic»".

Antibiotice Iasi: Venituri...
Citeste si: Antibiotice Iasi: Venituri din vanzari mai mari cu 8% in 2018

In plina criza, am ales sa imi dezvolt gama de produse - perdele, produse santiare -, am continuat sa ne dezvoltam, sa fim cat mai vizibili, sa muncim mai mult”, sustine antreprenoarea. Iar aceasta strategie a dat roade: in 2010, atunci cand credea ca a ajuns la marginea prapastiei, au venit cativa clienti mari care au echilibrat business-ul. Odata repusa pe pozitii, Loredana a creat si al doilea brand – Studio Indesign, birou de proiectare design interior.

“Am pornit studioul de proiectare pentru ca multi clienti nu intelegeau bine conceptul, aveau nevoie de mai mult pentru a vizualiza exact cum va arata casa lor in cel mai mic detaliu. Acest studio ne-a permis sa intram si pe zona de B2B, unde exigentele si nevoia de randari era mult mai mare”.

Aerul de pe Valea Loarei, adus in mijlocul Bucurestiului

Inspirata de castele descoperite intr-o excursie pe Valea Loarei, Loredana a decis sa isi urmeze un al vis: acela de a achizitiona o cladire istorica in Micul Paris. A ales cladirea in stil eclectic, de pa Strada Sfitilor, numarul 7, construita in 1881 e catre Arhitectul Alexandru Savulescu, cel care a lucrat si la actualul Muzeu de Istorie Nationala a Romaniei.

Construita pentru un anume Ion Pascu, despre care nu se stiu prea multe informatii, cladirea a fost cumparata, in 1903, de Leonid Berkowitz, fondatorul bancii Berkowitz, fiind folosita atat ca resedinta cat si pentru protocol. Intre cele două Razboaie Mondiale, banca a dat faliment, iar imobilul a fost confiscat de stat. Intrat in custodia PCR, a fost transformat in sediul Palatului Pionierilor si Soimilor Patriei din Sectorul 3 al Capitalei. Dupa revolutie, a fost retrocedata urmasilor lui Berkowitz, care o vand catre o companie care o pune ipoteca, casa fiind pusa la vanzare de Firenze Bank.

Cum ataca IKEA piata mobilei...
Citeste si: Boxe inteligente, ascunse in mobila IKEA

“Cladirea era intr-o stare deplorabila, insa am vazut potentialul acestui loc; m-au fascinat elementele originale pe care le-am gasit aici, precum sobele sau tamplaria. Au fost o groaza de probleme pana sa reusesc achizitia, iar pretul final a fost cu 30-40% mai mare decat era initial, ajungand la 1 milion de euro”, explica Loredana.



Dar achizitia cladirii de circa 1000 mp a fost insa doar primul pas. Au urmat trei ani si jumatate de proiectare, renovare, amenajare. Proces care a costat-o pe Loredana inca 1 milion si jumatate de euro, ajungand la o investitie totala de 2,5 milioane de euro.

“Am inceput sa folosim cladirea in etape: dupa un an si jumatate am inaugurat parterul si am dat drumul celui de-al treilea brand din portofoliu – Palatul Noblesse, Centru de evenimente. Dupa doi ani, am relocat show room-ul aici, iar la final am inaugurat si Biblioteka Hub, un spatiu dedicat cursurilor, conferintelor, workshop-urilor si trainingurilor, realizate prin intermediul Noblesse Academy”.

Cele mai importante lucruri...
Citeste si: Ce trebuie sa faci inainte de a-ti lansa primul business

De la festival urban, la agentie de arta

Pentru ca Palatul Noblesse este practic un Centru de Arta, Loredana a decis, in urma cu 4 ani, sa organizeze festivalul urban Fusion Arts, cu scopul de a atrage cat mai multi tineri catre arta.

“Fusion Arts care a debutat ca un festival de arta: petreceri in aer liber, expozitii de arta din domeniul arhitecturii, sculpturii, picturii, modei, accesoriilor hand-made, design-ului de interior, concerte live, proiectii, video mapping, show-uri de stand-up comedy sau improvizatii de teatru. Pentru ca succesul este mai mare de la an la an, am decis ca, din 2019, sa transform acest concept intr-o agentie de arta”, mai spune antreprenoarea.

Cu ajutorul acestei agentii, Loredana ii va ajuta pe tinerii artisti sa aiba expozitii lunare in Palatul Noblessse, sa isi vanda produsele, anumiti artisti fiind propusi in proiecte complexe de design interior. Cel mai tanar artist impresariat de Fusion Arts este chiar fetita de 14 ani a Loredanei, Elisa Maria, care a vandut deja 7-8 tablouri.

2 milioane de euro in 2019

Dar dincolo de o mare iubitoare de arta, Loredana este, la baza economist, asa ca cifrele sunt foarte importante. “Anul trecut, Grupul Noblesse a realizat o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro, iar pentru acest an estimam o crestere pana la aproximativ 2 milioane de euro. Cresterea va proveni, in principal, din proiectele contractate anul trecut care se continua si anul acesta”.

Pe segmentul de vanzari de mobila, care ramane in continuare core business-ul Noblesse, vanzarile provin atat din segmentul rezidential, cat si din cel B2B. Tipologia clientilor privati al Noblesse sunt persoane care au o casa sau un apartament de peste 100 mp, majoritatea antreprenori sau oameni din top management. In ceea ce priveste segmentul B2B, Noblesse colaboreaza cu hoteluri si se ocupa si de reamenajarea mai multor sedii de companii.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Cat costa munca de lucru in UE: Romania, la coada clasamentului