“Colegii mei din Arad au castigat titlul de cel mai bun magazin in 2018 si, drept rasplata, maine se duc sa se relaxeze in aer liber, iar noi vom munci in locul lor. Seful de magazin ne-a repartizat pe toti si ne-a dat sarcini precise”, imi explica Alex, care adauga ca, in fiecare an, dupa aceasta experienta se intoarce cu o lista lunga de lucruri care ar putea fi imbunatatite.

“Este un exercitiu foarte bun pentru ca doar asa poti sa iti dai seama 100% de ceea ce se intampla in magazine, nu din birouri sau din fata XL-urilor”, crede Alex Bratu, care conduce o echipa de aproape 1.100 de angajati – 800 in Romania si 300 in Bulgaria.

Pustiul rebel care a facut Dreptul ca sa nu moara de foame ca artist

Dar Alex Bratu nu a fost mereu managerul – desi nonconformist, foarte responsabil si organizat– de astazi, ci un pusti rebel, care isi reafirma independenta de cate ori avea ocazia.

“Am prins Revolutia tocmai cand eram in liceu si a fost o juxtapunere intre schimbarea prin care trecea tara si perioada adolescentei in care ma revoltam fata de parinti, fata de societate, fata de sistem”, isi aminteste seful JYSK Romania.

Citeste si:
Aplicatie mobila sau site responsive pentru magazinul online?
Aplicatie mobila sau site...

Alex imi povesteste amuzat cum, in liceu, la una dintre orele de rusa – limba obligatorie in comunism si cativa ani dupa – i-a furat cablul de la casetofon profesoarei pentru a nu ii mai obliga sa asculte colinde rusesti.

Tot in liceu a inceput sa isi descopere si pasiunea pentru muzica rock.

Pe vremea aceea imi doream sa devin chitarist, insa parintii m-au temperat, spunandu-mi – si aveau dreptate – ca nu poti trai din muzica in Romania. Am inteles atunci ca trebuie sa imi vad de scoala si sa am o meserie «adevarata». Am ales sa fac Dreptul, nu stiu exact de ce, insa nu am profesat in tribunal.

Primul angajat din Romania al Intersport

Dupa terminarea facultatii au urmat cativa ani in care a mai “copilarit”, avand diverse job-uri in care nu s-a implicat foarte tare, pana in 2004, cand a devenit Business Development Manager al Intersport Romania.

Citeste si:
Millenials cumpara like-uri si share-uri, nu produse
Millenials vor sa cumpere...

“Dupa ce mi s-a nascut prima fetita am zis ca trebuie sa imi iau un job mai serios, sa intru in rand cu lumea. Asa ca, in 2004, am fost primul angajat la Intersport in Romania”, rememoreaza Alex, care a lucrat pentru grecii care controlau filiala locala a Intersport timp de 6 ani, perioada in care a invatat de toate – buying, retail, marketing, management.

“Am plecat pentru ca am avut probleme cu felul grecesc de a face business. De exemplu, ne intalneam la 8 dimineata si ne apucam pe la 12 sa lucram. Pana atunci discutam de fotbal, cafea, vreme sau orice altceva”.

Rockerul care s-a regasit in modelul scandinav

Inca din perioada Intersport, Alex a inceput sa citeasca foarte mult despre scandinavi si modelul danez de business, in care a regasit multe ideile si valorile cu care se identifica. Asa ca, in 2010, a venit la JYSK Romania, care avea deja 12 magazine pe piata autohtona. Doi ani si jumatate mai tarziu, a fost “premiat” si cu JYSK Bulgaria.

Imi place ca organizarea companiilor scandinave este una foarte aplatizata, fara ierarhii stufoase, ceea ce ii responsabilieaza pe oameni.

Citeste si:
LEMS a inregistrat o crestere de 17% in primul semestru din 2019
LEMS a inregistrat o crestere...

O alta valoare pe care o apreciaza la danezi este incurajarea oamenilor de a spune ceea ce gandesc.

“La inceput acest lucru a fost o mare provocare deoarece colegii mei tindeau sa imi dea mereu dreptate. Dar cu timpul au inceput sa ma contrazica, sa isi sustina si argumenteze parerile proprii, iar asta ma bucura pentru ca imi place sa am in jurul meu oameni mai destepti ca mine si mai buni specialisti in domeniile lor”, afirma Alex care mai spune si ca cel mai mare pericol pentru un manager este sa isi doreasca sa fie palnia si filtrul tuturor activitatilor si problemelor dintr-o companie.

“Rolul meu este acela de a ma asigura ca toata lumea isi face treaba si sa le furnizez tot ce au nevoie pentru a performa. Daca suprimi libertatea de exprimare, suprimi ideile si nu ai cum sa progresezi”.

Un alt motto nordic impartasit si de Alex este “inainte de a privi pe fereastra, uita-te in oglinda”.

“Este foarte important sa te gandesti la ce poti face tu pana sa te iei de factorii pe care nu ii poti controla. Eu nu cred in competitie, nu ar trebui sa ne preocupe asa de mult. Intai sa ne focusam pe ceea ce am putea face noi ca sa fim cat mai aproape de perfectiune si optimizati la maximum”, considera coutry manager-ul JYSK, care sustine ca este foarte bucuros ca IKEA urmeaza sa deschida in curand cel de-al doilea magazin din Romania.

Nu poti spune “eu doar vand perne”

Dar valoarea cea mai importanta pentru Alex este aceea de a te implica – ca persoana sau ca entitate – in comunitatea din care faci parte.

Daca faci business in comunitate, tu ai un impact acolo, schimbi viata oamenilor, nu poti spune «eu doar vand perne», imi platesc taxe si nu ma intereseaza nimic altceva. Ateneul s-a facut cu donatii de un leu, deci leul sau votul tau pot schimba Romania.

Cu aceasta idee in cap, in urma cu cativa ani, Alex si echipa sa au inceput sa caute cauze in care sa se implice. Au ales trei domenii: copii si educatie, impadurire si paralimpici. Apoi au inceput sa caute niste parteneri cu know how in aceste domenii pentru ca era clar ca nu se puteau ocupa ei de implementarea unor programe. Asa au ajuns sa colaboreze cu echipa “Plantam fapte bune” pe partea de impadurire, Comitetul Paralimpic Roman - pentru paralimpici si UNICEF si Hope and Homes for Children pe partea de educatie si copii.

Orice mana intinsa trebuie sa spuna o poveste

Cu ocazia Zilei Copilului, JYSK si Hope and Homes for Children au lansat melodia “Am nevoie de tine”, in care 10 artisti cunoscuti au dat voce dorintei copiilor din orfelinate de a avea o copilarie.

“Sunt de parere ca orice mana intinsa trebuie sa spuna o poveste, iar arta este un canal foarte bun pentru a spune povesti. Pentru ca in acest timp lucram si la cel de-al treilea album propriu, m-am gandit sa facem o melodie si un videoclip”, explica Alex.

Zis si facut: a compus repede o linie melodica, versurile au venit oarecum firesc si, aproape instantaneu, a convins 10 artisti, printre care Alexandra Ungureanu, 1Q Sapro si Marius Popa, sa se alature demersului sau. Orchestratia si aranjamentul muzical au fost realizate de un bun prieten al lui Alex, Adrian Tabacaru.

Prin aceasta initiativa, ne dorim ca tot mai multa lume sa asculte piesa si sa devina donatori recurenti. O donatie de doar 2 euro pe luna poate duce la inchiderea orfelinatelor din Romania si gasirea celor mai bune alternative pentru copiii din ele, printre care se numara si constructia de case de tip familial.

Arta cifrelor la JYSK

Daca in studioul de inregistrare rokerul Alex Bratu jogleaza cu notele muzicale si chitara, la birou, managerul Alex Bratu studiaza cifre si Xl-uri. Iar rezultatele JYSK Romania si Bulgaria arata ca se pricepe si la acest capitol.

“Anul trecut a fost cel mai bun an al nostru: am depasit 100 de milioane cifra de afaceri in 2018, iar profitul brut a fost in jur de 15 milioane de euro. In primele 5 luni din 2019 am reusit o crestere de aproape 5%, desi se vede o incetinire a consumului”, explica seful JYSK. Aceste rezultate reprezinta o crestere de 33% a cifrei de afaceri si un profit in crestere cu 23%.

In acest an financiar (septembrie 2018-august 2019) JYSK si-a propus deschiderea a 15 magazine: 12 dintre aceste sunt deja inaugureaza si urmeaza noi locatii in Husi, Titu si Zarnesti.

In prezent avem 74 de magazine in Romania, iar targetul nostru este acela de a ajunge la 135 de locatii pana la finalul anului 2023. Vom deschide magazine in orasele cu peste 10.000-15.000 de locuitori. O mare prioritate pentru noi o reprezinta zona extra-urbana a Capitalei – Domnesti, Bugtea, Bragadiru, Crevedia etc – unde locuiesc foarte multi bucuresteni.

In urma cu doi ani, JYSK a inceput si constructia unui centru de distribuie in Bulgaria, care va deservi Romania, Bulgaria, Grecia si tarile din fost Iugoslavie. Centrul, cu o capacitate de stocare de 122.000 de paleti, este aproape finalizat si va fi complet functional in luna septembrie.