Pe o piata din ce in ce mai consolidata a serviciilor medicale private de sanatate, exista oameni care au inteles ca sistemul nu poate creste fara a face educatie pacientilor si fara a-i invata ca ingrijirea medicala poate capata si alte forme. wall-street.ro a stat de vorba cu Dr. Wargha Enayati, presedinte Intermedicas si fondatorul Retelei de sanatate Regina Maria, si cu Ana Maria Marian, managing director Intermedicas, despre nevoile pe care le acopera abonamentele Intermedicas, despre importanta educatiei pacientilor si despre necesitatea de a intelege ca sanatatea este responsabilitatea noastra si nu a doctorilor.

Propriu zis, Intermedicas este o clinica cu 5 cabinete, insa nota de originalitate este data de parteneriatele cu care lucreaza compania, fie ca este vorba de clinici nationale, internationale, din mediul privat sau stat, institutii sau medici. "Noi suntem ca un centru coordonator neutru care ghideaza pacientul unde este mai bine pentru el, asta insemnand locul unde este medicul expert specializat exact in problema cu care pacientul vine la noi", mi-a explicat Ana Maria Marian, CEO Intermedicas.

Cu toate acestea, ceea ce este interesant la Intermedicas nu sunt neaparat relatiile, parteneriatele pe care le are la nivel mondial, ci si partea de coordonare, "fara de care Intermedicas nu inseamna nimic. Aici este cheia. Sa stii cum ajungi repede la cea mai buna solutie pentru pacient", adauga Ana Maria Marian.

In completare, Wargha Enayati, presedinte Intermedicas si fondatorul Regina Maria, aduce in discutie un alt lucru important, in afara de relatiile si coordonarea pe care mizeaza compania. Este vorba despre medicii de top care lucreaza cu Intermedicas.

1995 - Se deschide Centrul...
Citeste si: 1995 Enayati deschide cabinetul ce urma sa devina reteaua Regina Maria

"In Bucuresti, doar 5% dintre medicii de familie sunt multidisciplinari, asa cum trebuie sa fie un medic de familie care rezolva cu succes cazurile. Restul dau trimiteri pentru pacienti", sustine fondatorul Retelei de sanatate Regina Maria.

Medicii de familie de la Intermedicas "nu numai coordoneaza, ci si rezolva cazurile", spune Wargha Enayati.

"Ne-am obisnuit sa privim atat de modest medicii de familie incat nu asteptam nimic de la ei. Dar teoretic, un medic din categoria asta rezolva 80% din problemele medicale pe care le are o persoana, daca stie sa o faca", spune Ana Maria Marian. Bineinteles, la asta se adauga si problema birocratiei, din cauza careia multi medici multidisciplinari din Romania nu au timp sa se ocupe de pacienti.

Cand un doctor vede 4 pacineti, unul de la Intermedias vede unul singur

La Intermedicas medicii stau si o ora cu pacientii, spune CEO-ul Intermedicas. "Un medic obisnuit sta intre 15 si 20 de minute. Cand un doctor vede 4 pacineti, unul de la Intermedias vede 1, iar calitatea interactiunii si cea a ingrijirii este alta", este de parere Ana Maria Marian.

Liderii din sanatate, despre...
Citeste si: Future Healthcare: cele mai stringente probleme ale sistemului medical

Pe partea de second opinion medicii Intermedicas vad in medie 50 de cazuri pe luna, unele sunt cazuri serioase si pot beneficia de second opinion, altele sunt cazuri care au nevoie doar de ghidare si integrare. In plus, pentru cazurile complicate, in special cele oncologice, sunt organizate echipe interdisciplinare "tumor board", unde se intalnesc medici pe diverse specialitati care analizeaza impreuna problema medicala.

O consultatie second opinion costa intre 200 de euro pana la 1000 de euro daca este vorba de clinici de prestigiu din alte tari. De asemenea, periodic exista consultatii oferite de medici straini care vin in Romania, cu un cost mediu de 200 euro/consultatie si care aduce avantajul de a avea expertiza internationala la tine acasa.

Care este diferenta intre Concierge Medicine si abonamente medicale

Intermedicas, clinica ce ajuta pacientii romani sa gaseasca o a doua opinie medicala in tara sau in strainatate, a inregistrat o crestere de 50% a cifrei de afaceri in 2018, comparativ cu 2017, iar previziunile pentru 2019 se indreapta in aceeasi directie. Cresterea se datoreaza si extinderii serviciilor Intermedicas, prin abonamentele Concierge Medicine, dedicate segmentului corporate.

Intermedicas: 95% dintre...
Citeste si: 95% dintre pacienti nu stiu ca au dreptul prin lege la second opinion

Concierge Medicine este un concept imprumutat din SUA, unde a aparut acum 5 ani si in care sunt cam 6.000 de medici si institutii. S-a pornit de la ideea de a gasi un model in care pacientul sa nu bajbaie, de a avea un medic dedicat care sa ii spuna pacientului ce are nevoie si sa il trimita acolo unde este cel mai bine pentru el.

Abonamentele Concierge Medicine au reiesit dintr-o necesitate in care pacientii nu mai sunt multumiti cu serviciile dintr-o retea mare unde totul e foarte impersonal si in care ei nu stiu ce serviciu direct sa aleaga, nu au prioritate si sunt plimbati in mai multe locuri, explica dr. Enayati. Cat priveste asigurarile medicale, aici pacientii au posibilitatea sa consulte orice medic isi doresc insa nu reusesc sa rezolve problema medicala, iar serviciile oricum nu sunt standardizate.

"Acest concept ajuta pacientul sa ajunga la un medic de top generalist care sa rezolve problema, iar in momentul in care are nevoie de o specialitate sau subspecialitate doctorul te trimite gratuit la o clinica sau spital privat din cadrul retelei pentru tratament. La final, pacientul primeste un follow-up cu medicul generalist. Pe scurt, medicul te trimite tintit la un medic specializat pe cazul tau", explica presedintele Intermedicas, Wargha Enayati.

De la lansarea Concierge Medicine, acum un an jumatate, au fost activate in jur de 2.000 abonamente. Cu toate ca este un abonament de 3 ori mai scump decat cele obisnuite, cu un cost mediu pe luna de 40-45 euro, majoritatea clientilor este reprezentata de companii care aleg sa aduca un beneficiu in plus pentru angajatii lor.

Ideea de Concierge Medicine, spune Ana Maria Marian, "inseamna ca vrem sa schimbam si optica pacientilor asupra propriei sanatati. Modelul in care medicul este responsabil de sanatatea mea se transforma in cel in care eu sunt responsabil de sanatatea mea, medicul ma sfatuieste doar si ma ghideaza".

"Este ca un medic de familie ideal care te cunoaste cu toate problemele de sanatate si te poate ghida acolo unde e nevoie" completeaza CEO-ul Intermedicas, care mentioneaza ca, in momentul in care o companie devine abonata Intermedicas, se incurajeaza o intalnire de evaluare cu un concierge doctor, pentru ca acesta sa stie tot istoricul medical.

De asemenea, Intermedicas lucreaza la un proiect care permite fiecarui pacient sa aiba stocat pe o aplicatie tot istoricul medical. Este vorba de proiectul digital "Dosarul electronic", care va fi lansat in toamna si in care principala responsabilitate de a actualiza informatiile ii revine pacientului.

De ce este importanta educatia medicala si cum poate aceasta schimba sistemul medical?

Discutand despre strategia de viitor, Ana Maria a admis ca, indiferent ca este vorba de second opinion sau Concierge Medicine, Intermedicas a intrat intr-o nisa inexistenta, unde un rol important il detine pacientul.

"Crestem facand educatie pacientilor si invatandu-i ca ingrijirea medicala poate capata si alte forme, fara a fi plimbat prin spitale. Este bine sa stii ca, in momentul in care ai o problema cu adevarat serioasa, exista o institutie unde poti intreba care este cea mai buna solutie medicala - asta este second opinion", povesteste Ana Maria Marian.

De unde si cum se poate schimba sistemul medical? Ea este de parere ca presiunea si adevarata forta de schimbare vin de la pacienti. Acestia sunt din ce in ce mai educati, au acees la informatii complete, tehnologia medicala a evoluat si poate oferi solutii medicale la probleme care erau de nerezolvat acum cativa ani, toate acestea ridicand nivelul de asteptare al pacientului, care de acum merge la medic cu alti ochi.

Ana Maria este pozitiva si crede ca presiunea care vine de la pacient va schimba "inevitabil sistemul de sanatate public si privat". Totodata, rugata sa prezinta relatia cu statul roman, ea mi-a spus ca spera intr-un model colaborativ in care institutiile statului vor conlucra cu privatii.

Tot procesul prin care un pacient cu o problema consulta 2-3 medici si primeste raspunsuri diferite pune presiune pe sistem care isi arata ineficienta. Trebuie gandit un model eficient prin care pacientul sa aiba acces la second opinion in mod corect. Nu sa se plimbe, ci sa fie ghidat rapid catre solutie, sustine Ana Maria Marian.

"Sanatatea este decizia noastra. Medicul este un sfatuitor care iti prezinta alternative documentate, dar decizia e a noastra" este de parere Ana Maria Marian.

Ce asteptari au romanii?

Exista un acces mult mai mare la informatie, progresele in lumea medicala au dus la alta abilitate de a gestiona bolile, toti pacientii cu cazuri de boli cronice traiesc mai mult si au asteptari mai mari, iar calitatea vietii este mai buna. "Lucram la partea de pacient empowerment", spune Ana Maria, "de a fi tu stapanul tau si de a intelege ca sanatatea este responsabilitatea mea si nu a medicului".

Cu toate acestea, mai sunt multe de facut pana se va ajunge la acest nivel. In ceea ce priveste serviciul de second opinion, legea din Romania este de partea pacientilor, insa este de datoria lor sa se informeze cu privire la ce drepturi au ca sa stie ce sa ceara medicului.

Acelasi lucru se intampla si cu partea de preventie si de screening, care este foarte importanta. "Romania nu are programe de screening, pacientii nu merg, medicii de familie fac ce pot si cat pot. Partea de out-pacient (ingrijire de clinica pana cand ajunge pacientul in spital) in care intra zona de preventie si screening trebuie sa aiba un rol principal, dar din lipsa de timp si de informare pacientii merg foarte tarziu", povesteste Ana Maria Marian. Ea atrage atentia ca plecand de la o baza sanatoasa de primary care (medicina generala, cea interna, cea de familie) se poate construi din ce in ce mai mult si mai bine.

In acest sens, CEO-ul Intermedicas a explicat ca asa sunt sanse sa apara si acele centre de expertiza, unde pacientul care stie ca are o problema sa duce acolo unde gaseste experti fix pe aceasta situatie medicala. Si atunci apare si eficienta in gestionarea resurselor, iar pentru pacient este mai bine sa ajunga direct in punctul cheie.

"Este o zona de supraspecializare cu clinici si cabinete mici care incet incepe sa apara si in Romania unde sunt centre de expertiza cu una maxim 2 specializati", este de parere Ana Maria Marian.

De ce are nevoie pacientul pentru a lua cele mai bune decizii? CEO-ul Intermedicas este de parere ca e nevoie de acces in orice moment la istoricul medical, de informatii complete cu privire la optiunile de tratament, de a stii ca, daca e nevoie,poti merge oriunde in lume sa te vindeci. Asta este ceea ce aduce pe piata Intermedicas si Concierge Medicine.

Provocarile serviciilor private din Romania si trendurile care se evidentieaza in piata

L-am intrebat pe dr. Wargha Enayati despre provocarile serviciilor private din Romania. El spune ca cea mai mare problema din sistemul de sanatate este ca serviciile s-au aplatizat si s-au orizontalizat mult. Din punct de vedere geografic serviciile sunt distribuite bine, insa nu au reusit sa mearga in profunzime, fie din cauza lipsei de viziune, fie de teama de esec ( sau poate frica ca un concept nu va aduce bani destui ).

Tendinta din piata este sa fie cat mai multe servicii de nisa, care lipsesc in acest moment, dar si de a dezvolta constructii medicale mai mari. "Geografic suntem bine, dar nu avem spitale mari, de peste 400 de paturi. In plus, ne aflam in situatia in care avem un sistem peticit, pentru ca nu exista nici spitale integrate in care ai gasesti toate specializarile. Retelele private din tara care au tot achizitionat centre locale au peticit sistemul", considera presedintele Intermedicas.

La randul ei, Ana Maria Marian considera ca este nevoie si de un pic de concentrare pe eficienta. "Nu stiu un model privat sau de stat care sa reuseasca sa dea acces unui flux mare de pacienti la ingrijire medicala optima si la customer service optim si sa fii si eficient. E destul de complicat", spune aceasta.

De asemenea, CEO-ul Intermedicas sustine ca e nevoie de concentrare pe pacient si pe nevoia lui si de a construi un sistem care sa fie centrat in jurul nevoilor lui. Clinicile trebuie sa gaseasca modele prin care sa gestioneze pacientul cap coada in asa fel incat problema sa fie rezolvata optim si intr-un timp cat mai scurt.

Ca urmare a celor mentionate sus, conchide dr. Wargha Enayati, se pot evidentia 3 consecinte cu efecte nefaste pentru serviciile de sanatate din Romania. In primul rand, serviciile sunt standardizate si la un nivel jos, in al doilea rand ne lipsesc inovatia si ideile noi, iar in al treilea rand, patura de mijloc a medicinei private romanesti este pe cale de disparitie. Concret, atrage atentia Enayati, se distruge piata medicala de clinici mai mici. Orice clinica mica care are un pic de initiativa si un pic de succes este absorbita de cea mare, iar acelasi lucru se intampla si in cazul medicilor care vor sa isi deschida clinici private.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
SanoPass, solutie 100% digitala pentru abonamente medicale