De 10 ani, Mircea Turdean conduce Farmec Cluj, principalul producator roman de cosmetice. Cu o istorie de 130 de ani, Farmec a valorificat constant oportunitatile de crestere, asigurandu-se ca isi pastreaza un parcurs ascendent de dezvoltare. ”In acesti 30 de ani de capitalism romanesc am participat si noi la progresul domeniului cosmeticelor. Toate industriile importante din Romania s-au schimbat, iar capitalul privat a accelerat si mai mult transformarea in bine a economiei locale”, a declarat, pentru wall-street.ro, Directorul General al Farmec.

Povestea Farmec a inceput la Budapesta, in 1889, in cadrul laboratoarelor Molnar Moser. 54 de ani mai tarziu, in 1943, din aceasta retea se desprinde un mic laborator, Mol-Mos, care incepe sa isi desfasoare activitatea la Cluj-Napoca. Compania a fost, inca de la inceput, un pionier pe piata romaneasca de cosmetice, inregistrand de-a lungul timpului mai multe premiere care au revolutionat piata la momentul respectiv, printre care se numara productia Laptelui Doina, producerea in masa a primelor creme si emulsii Gerovital H3sau introducerea produselor sub forma de spray.

(sectia de spray-uri Farmec)

1967 este un an simbolic in evolutia Farmec, anul in care Liviu Turdean devine directorul companiei si se incepe producerea in masa a primelor creme si emulsii Gerovital H3 prof. dr. Ana Aslan din Romania. Pana la acel moment, renumita reteta anti-aging era disponibila doar unui numar restrans de persoane, insa spiritul vizionar al lui Turdean face ca Farmec sa devina prima companie care ofera tuturor romanilor acces la aceasta inventie, sub forma de creme si emulsii cosmetice. O parte din reteta originala este pastrata si astazi in produsele Gerovital, majoritatea, insa, a fost imbunatatita de-a lungul timpului, in functie de inovatiile din domeniu si de diversificarea necesitatilor consumatorilor.

In 2018, cifra de afaceri a companiei a fost de 236,5 milioane lei (50,8 milioane euro), inregistrand o crestere cu 10% fata de rezultatele financiare din 2017. Pentru 2019 se estimeaza o crestere similara, tot de 10%.

Mircea Turdean, directorul general al Farmec, a stiut dintotdeauna ca va lucra in compania in care, practic, a crescut, fiind plimbat de mic pe holurile fabricii de cosmetice. Timp de 41 de ani, tatal sau, Liviu Turdean, a fost cel care a tinut fraiele companiei. Tot din fabrica a pornit si dorinta de a urma o facultate de profil, si anume Facultatea de Chimie, unde a avut ocazia sa invete si sa lucreze la Institutul de Chimie din Cluj-Napoca.

In cadrul companiei Farmec a intrat in 1994, unde a ocupat diverse pozitii, de la laborant la Sef Sectie Aerosoli si Director Tehnic-Productie, roluri din care a gestionat activitati de productie, cercetare si dezvoltare, extindere business, atat pe plan local, cat si extern. Dupa o experienta de 16 ani in cadrul fabricii, Mircea Turdean a preluat conducerea de la tatal sau, devenind in acelasi timp si membru al Consiliului de Administratie Farmec.

„In toata aceasta perioada, dezvoltarea mea profesionala a urmat acelasi ritm cu evolutia companiei - am intrat pe noi segmente de piata, am gestionat extinderea retelei magazinelor proprii care in prezent numara 19 de magazine Gerovital si 8 Farmec, am dat startul francizei si am reusit sa crestem impreuna si sa trecem cu brio de fiecare etapa de dezvoltare”, povesteste CEO-ul Farmec.

(primul magazin in sistem de franciza)

In prezent, din familia Farmec fac parte 750 de angajati, o cifra care a evoluat treptat in fiecare an. „Localizarea strategica si dezvoltarea accelerata a retelei de magazine de brand ne permit sa facem noi angajari si, anual, sa oferim locuri de munca pentru persoane din specializari extrem de variate si din diverse zone ale tarii”, spune directorul Farmec.

Farmec Cluj, fata in fata cu capitalismul

Inainte de revolutia din ‘89, productia Farmec asigura circa 90% din necesarul de consum local al perioadei respective. Dupa instaurarea capitalismului, compania din Cluj-Napoca a fost supusa procesului firesc de trecere de la economia inchisa la o economie de piata, confruntandu-se pentru prima data cu ceea ce insemna concurenta, distributia sau marketingul.

In viziunea lui Turdean, perioada de tranzitie la noul sistem economic a fost una dintre cele mai mari provocari, atat pentru intregul mediu de afaceri local, cat si pentru Farmec, pentru ca piata locala a fost acaparata de branduri internationale, cu produse la care romanii nu aveau acces inainte.

(vizita Nadiei Comaneci la Farmec)

In acest context, Farmec a privit acest lucru ca pe o modalitate buna de a evolua, pentru ca pana atunci nu avea competitie, spune CEO-ul companiei. Cu toate acestea, recunoaste ca a fost o perioada grea pentru firma, pana cand a reusit sa demonstreze ca produsele Farmec se pot compara cu “produsele din strainatate”.

Romancele ne cunosteau din anii comunismului, dar, neavand acces la produse de import in perioada aceea, dupa ce s-au deschis granitele, au devenit entuziasmate de orice era din Vest, indiferent de calitate. Ne-am adaptat rapid la noile conditii de mediu. Desi nu am avut experienta unei economii de piata ca marile companii multinationale, am reusit sa recuperam rapid si sa le tinem piept, ajungand sa fim in top vanzari pe diverse segmente la nivel national

Mircea Turdean – CEO Farmec

Mircea Turdean, Farmec: Noul sistem nu a putut fi gestionat de toti

Tot atunci, la inceputul lui 1990, Farmec a trecut prin cea mai grea criza, cand Liviu Turdean a fost indepartat de la conducerea companiei printr-o revolta a unui grup intern. “Acelasi lucru s-a intamplat in multe alte institutii si companii importante din Romania, cele mai multe, din pacate, fiind distruse in felul acesta. Ceea ce generatii intregi au construit in zeci de ani, a fost distrus dupa Revolutie in putini ani sau chiar in cateva luni”, isi aminteste Mircea Turdean. Situatia companiei a fost reabilitata la scurt timp, dupa ce Liviu Turdean a fost rechemat pe pozitia de conducere.

In viziunea actualului director Farmec, capitalismul din Romania a avut o evolutie sinusoidala, cu multe piedici provocate de amatorism si superficialitate, care au creat multa instabilitate.

Prima generatie care a preluat puterea dupa revolutie nu a inteles neaparat corect democratia si capitalismul, de aceea s-au facut multe greseli. Romania a fost condusa mai mult tinandu-se cont de drepturile pe care le avem si prea putin de responsabilitati. Libertatea si capitalismul au fost interpretate prea mult dintr-o perspectiva individualista si de parvenitism personal

Mircea Turdean

Capitalismul si democratia au fost intelese gresit pe multe planuri, spune Turdean. ”Au intrat in faliment uzine si institutii importante, am trecut prin crize politice si economice datorita instabilitatii din mediul politic, a fost neglijata educatia si sanatatea, iar toate acestea au afectat calitatea vietii romanilor. In mod particular regret faptul ca unii furnizori de materii prime din Romania au fost nevoiti dupa 1990 sa isi inchida fabricile, ceea ce pe noi ne-a afectat intr-o anumita masura. La fel, desfiintarea scolilor profesionale a fost un alt factor care ne-a afectat in ceea ce priveste recrutarea personalului din productie”.

Cu toate acestea, Farmec a avut grija sa raspunda printr-un plan fezabil, cu o strategie bine pusa la punct, fiecarei etape din evolutia pietei. “Ne-am asigurat o dezvoltare durabila, nu neaparat imediata”, a explicat CEO-ul companiei.

Cu siguranta, in acesti 30 de ani de capitalism romanesc am participat si noi la progresul domeniului cosmeticelor. Toate industriile importante din Romania s-au schimbat, unele au evoluat mai mult, altele mai putin decat ne-am fi dorit, iar capitalul privat a accelerat si mai mult transformarea in bine a economiei locale. Probabil, daca in tot acest timp am fi avut parte de stabilitate politica si predictibilitate economica, acum am fi fost si noi o tara la fel de dezvoltata precum cele din Europa de Vest

Mircea Turdean – CEO Farmec

Intrebat despre avantajele capitalismului, Turdean considera ca deschiderea granitelor, libertatea de exprimare, diversitatea pe scena politica, drepturile si oportunitatile de dezvoltare pentru mediul privat sunt printre cele mai importante. De asemenea, spune ca la nivel de calitate Romania a avut multe de castigat, mai ales in ceea ce priveste produsele si serviciile.

Dupa 30 de ani de democratie, Romania din prezent este inca instabila, nesigura si imatura, spune Turdean, insa are incredere in noile generatii, care vin cu curaj si forta de a lupta pentru valorile in care cred.

“Tinerii gasesc oportunitati in nisele si pietele mai putin exploatate de anteprenorii romani si cred ca acest lucru ne va ajuta sa ne dezvoltam frumos ca tara. Avem multe exemple pozitive de afaceri romanesti de succes si cred ca ar trebui sa mizam mai mult pe ele ca sa ne diferentiem pe piata globala. Dar, pentru asta, noi suntem responsabili si datori sa predam generatiilor tinere din experienta dobandita in timp, sa formam o echipa cu ei si sa intelegem ca si noi avem multe de invatat de la ei.

Acest articol este parte a proiectului editorial "30 de ani de capitalism". Anuarul 30 de ani de Capitalism a fost realizat de wall-street.ro cu sprijinul Filip & Company, ING Bank Romania si Electronic Arts Romania. Puteti descarca GRATUIT Anuarul aici.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ivona Stog
 Ivona este editor web la wall-street.ro din februarie 2018.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri